Gå til innhold
Arkivverket

fredrikstads Festnig slaveri.


Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Finnes det en protokoll med navnene til Slavene på Fredrikstads festning slaveri.

Har en Ane som skal ha hvert der. Andreas Adolfsen Selling.

År. -1827- 1832+.

 

Mvh Unni Knudsen

 

 

Endret av Unni Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Andreas i stamboka fra Fredrikstad festnings slaveri og arbeidsanstalt: Fredrikstad.thumb.jpg.d82f3fa40935f92f8aa3e42777dbe342.jpg

 

Han ble flyttet til Akershus festnings slaveri og arbeidsanstalt. Kopi av hans side i fangeprotokoll Ka/9:239 i dette arkivet: 

590195abe29b9_Akerhus.thumb.jpg.e7d5fa50743a8f6304fa05a577fa8ba9.jpg

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen - Statsarkivet i Oslo
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til deg Odd Halvorsen.

 

Ikke lett å lese dette her, men får prøve så godt jeg kan.

Ser ut til at det nederste arket skulle ha hvert litt bredere, eller blir det bare slik.

Tussen takk igjen.

 

Mvh. Unni Knudsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Her følger et utsnitt av teksten i høyre kolonne i protokollen fra Akershus festnings slaveri og arbeidsanstalt:

akershus2.png

Vennlig hilsen 

Vigdis Andersen, Statsarkivet i Oslo

Endret av Vigdis Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas ble transportert(fangetransport) sammen med ei Anne Nielsdatter, sannsynligvis på vei til Fredrikstad Festning. (Jeg legger ved et avisutklipp som viser at fangetransporten ble angrepet, og at fangevokterne ble utsatt for fysisk vold.) Finnes det noen opplysninger om henne?(personalia, hvor hun kom fra etc.) Ble hun arrestert sammen med Adolphsen? Hvor ble de eventuelt arrestert osv.? Alle opplysninger om dette er av interesse. På forhånd tusen takk :-)   Adolphsen.docx

Endret av Øyvind Eriksrud
feilstaving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Her blir det litt knapt med opplysninger til at vi kan gjøre et raskt oppslag i våre kilder.

 

Det er ikke usannsynlig at Anna Nilesdatter var på vei til soning i Christiania tukthus. Statsarkivet i Oslo oppbevarer arkivet etter denne institusjonen, og her finnes blant annet fangeprotokoller for kvinnefanger. Den eldste protokollen starter imidlertid i 1840, så det blir nok for sent for denne saken. Men Domsaktene finnes bevart fra 1742 og disse kan gjennomgås på vår lesesal. 

 

Vennlig hilsen

Vigdis Andersen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I registret på Chr. Tukthus fangeprotokoll,  Rekke 2, protokoll nr 5, (1826-1834)

finner jeg 4 Anne Nielsdtr men alle har et mellomnavn, så jeg er ikke sikker på om noen av dem er identisk med den du leter etter.

 

1.  nr 9951 Anne Catrine Nielsdtr, side 24

2.  nr 10137 Anne Marie Nielsdtr, side 52

3.  nr 11409 Anne Marie Nielsdtr, side 235

4.  nr 11695 Anne Carine Nielsdtr Rød____ , side 277

 

Tom

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I  doms-aktene fra Akershus festning slaveri og arbeidsanstalt:  

er det en på Andreas Adolphsen, pk nr 169 (1840-1853).

 

Tom

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har rett i mine mistanker benytter hun mellomnavn Mathea i enkelte tilfeller, har også mistanke om at hun benytter morens etternavn Andersdatter i perioder også. Jeg vet ikke om Mathea kan være en form for forkortelse(av f.eks. Margrethe(a)). Har ikke lykkes å finne dåpen hennes i noen kirkebok, men det er oppgitt ved flere anledninger at hun er fra Rødbye på Hurum.  Tusen takk Tom, skal sjekke ut kandidatene du la ved :-)

 

 

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎05‎.‎2017 den 10.02, Vigdis Andersen skrev:

Hei,

Her følger et utsnitt av teksten i høyre kolonne i protokollen fra Akershus festnings slaveri og arbeidsanstalt:

akershus2.png

Vennlig hilsen 

Vigdis Andersen, Statsarkivet i Oslo

Tusen takk. Det var kjempefint å få med resten av skrivet.

 

Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.