Gå til innhold
Arkivverket

Kildeinformasjon fra kirkebøker


Reidar Strømsøe
 Del

Recommended Posts

Når jeg har lastet ned kildeinformasjon fra kirkebøker som for eksempel:

'SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, 722/L0218: Parish register (official) no. 722A05, 1843-1868, p. 142. '

Hvordan/hvor finner jeg tilbake til ovennevnte side i den aktuelle kirkebok?

Jeg ser at det eksisterer en Quick link, men den vil jeg helst ikke registrere.

Dersom jeg ikke kan det, hva er da hensikten med nedlasting av kildeinformasjon?

Det går jo å finne tilbake dersom man har benyttet informasjonen til detaljer (fødsel, dåp etc.) men ikke dersom man kun har et navn. Da må man vite detaljer om hvilket sogn, prestegjeld, årstall det dreier seg om.

Er det noen info i den strengen jeg laster ned ovenfor som kan benyttes for å finne tilbake?

 

Mvh

R. Strømsøe

Endret av Reidar Strømsøe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, 722/L0218 er en entydig og presis arkivreferanse som forteller hvor den aktuelle kirkeboka befinner seg.

  • SAT er forkortelse for stedet hvor kirkeboka oppbevares, Statsarkivet i Trondheim.
  • Ministerialbøker, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag er navnet på arkivet som kirkeboka tilhører. (Dette arkivet har også en signatur: A-1458)
  • 722 er den serien i arkivet som kirkeboka tilhører; den tilhørende seriebeskrivelsen er "Ytterøy".
  • L0218 er kirkebokas nummer; den tilhørende beskrivelsen er "Ministerialprotokoll, Ytterøy, 1843-1868".
  • I tillegg vil sidetallet selvsagt angi hvor i kirkeboka opplysningen finnes.

Det hele fremgår av kildeinformasjonen. I tillegg kan man følge lenka til Arkivportalen for å gå videre til selve arkivkatalogen.

 

Registrer man arkivreferansen og brukslenke for sidevisning, har man både en korrekt arkivreferanse og ei hurtiglenke til bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan ein bruke denne referansen til å finne att den skanna kyrkjeboka? I så fall, korleis?

 

Eg føretrekkjer at referansen ser slik ut:

Nord-Trøndelag fylke, Ytterøy, Mosvik, Verran i Ytterøy, Ministerialbok nr. 722A05 (1843-1868), Viede 1844, Side 142

 

Då kan ein enkelt gå inn på media.digitalarkivet.no, velje kyrkjebøkene og taste inn fylke, prestegjeld og/eller sokn, tidsperiode, listetype osv. slik som ein ynskjer.

Eg ser ikkje noko felt der ein kan lime inn referansen frå fyrste innlegg ovanfor og få fram den skanna kyrkjeboka.

 

Sistnemnde referanse får ein dersom ein er innlogga og gjer slik:

 

5903eddeb344e_utennavn.thumb.jpg.aef893c6c649768e9b09ced1639e5b9d.jpg

 

Forklaringa til Kristian er interessant. Eg går ut frå at det som skjer når ein vel "gammal" type kjeldereferanse er at ein får utført ein slags "Google Translate" på den eigentlege kjeldereferansen, dvs. at den vert omsett felt for felt etter Kristian si forklaring og at listetypen vert lagt til (den manglar i "ny" type referanse), slik at resultatet blir omtrent slik som ein var vant til i det gamle visningsprogrammet. Stemmer ikkje det?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, slik jeg oppfatter det så kan man finne tilbake slik Kristian sier:

Dersom du går til Arkivportalen: http://www.arkivportalen.no/side/forside

og søker på 722/L0218 finner du ut at dette er Ministerialprotokoll, Ytterøy (722), videre at L0218 er tidsrommet 1843-1868. Har du i tillegg registrert sidenummeret så har du det du trenger for å gjøre oppslag i den relevante kirkebok. Det lar seg altså gjøre. Har du i tillegg registrert Quick Link så er det jo enda greiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2017 den 3.45, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Men kan ein bruke denne referansen til å finne att den skanna kyrkjeboka? I så fall, korleis?

 

[...]

 

Forklaringa til Kristian er interessant. Eg går ut frå at det som skjer når ein vel "gammal" type kjeldereferanse er at ein får utført ein slags "Google Translate" på den eigentlege kjeldereferansen, dvs. at den vert omsett felt for felt etter Kristian si forklaring og at listetypen vert lagt til (den manglar i "ny" type referanse), slik at resultatet blir omtrent slik som ein var vant til i det gamle visningsprogrammet. Stemmer ikkje det?

 

Ja, du søker i arkivfeltet og får opp treffliste for arkivet.

 

Det er ingen regelbunden "oversettelse" mellom kildereferanse og "kildeinformasjon som i de gamle visningsprogrammene". Førstnevnte benytter metadata fra arkivkatalogen, mens sistnevnte benytter geografiske metadata (og enkelte andre metadata) som er spesialregistrert i Digitalarkivets database. Men siden kirkebøkene i hovedsak er katalogisert etter geografi, vil det selvsagt være sammenfall i stor grad.

 

At "kildeinformasjon som i de gamle visningsprogrammene" benytter helt andre metadata, ser man tydelig når man anvender denne innstillingen på arkivmateriale uten geografiske metadata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der var ikkje særleg mykje hjelp i å bruke "kildeinformasjon som i de gamle visningsprogrammene". :-)

 

Takk for oppklarande forklaring og for godt eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.