Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av Nils Evensen f. 7.4.1860 på Tangen i Hedmark?


Odd-Arne Westgaard
 Del

Recommended Posts

Nils Evensen ble født på Tangen i Stange, Hedmark, den 7.4.1860 av foreldre Eli Christensdatter og Even Nilsen. Han ble døpt på Tangen 13.5.1860 som nr. 3 av en søskenflokk på 7. Ved ft. 1865 bodde Nils med sin mor og far samt to søsken på eiendommen Berget i Brunstad tellingskrets i Romedal.
Nils var den eneste av de 7 søsknene som levde til oppnådd konfirmasjonsalder, og han ble konfirmert i Romedal kirke 22.9.1878, oppført med bosted Brunstadeie. Etter dette finner jeg ikke spor etter Nils. Jeg er takknemlig om noen kan hjelpe meg å finne ut hva som skjedde med Nils!

(Nils er neppe den Nils Evensen som bodde på Berget i Stange ved ft. 1910. )

Endret av Odd-Arne Westgaard
Tips fra administrator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endre visningsnavn.

 

http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Debattforum-og-paalogging/Endre-visningsnavn

 

Du bør legge litt mere info i tematittelen.

Skriv hvem,når født,hvor i landet o.s.v ...

Redigering må gjøres innen 24 timer etter at temaer er opprettet.

Etter 24 timer er muligheten for redigering stengt.

Trykk "Endre" i innlegg 1,så kan du redigere.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!
Legger inn lenker til det du opplyser. Vi liker å se informasjonen "med egne øyne" :) 

 

Dåp 1860, bosatt Nordre Trøsvigens-eie: https://media.digitalarkivet.no/kb20070123320632

FT 1865, bosatt Berget i Romedal: https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038034002659

Konfirmasjon 1878, bosatt Brunstad i Romedal: https://media.digitalarkivet.no/kb20060418010285

 

Mvh Bente

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, Ann-Mary, men jeg tror dette må være en annen Nils Evensen, for eksempel Nils Evensen f. 28.03.1850, dpt. 14.04.1850 i Stange. Se ft. 1900 for
"Even Nilsen 1850 Stange". Også der er Even gift med Mathea Olsen. Jeg tror at fødselsår 1860 i ft. 1910 er feilskrevet og skal være 1850 altså feil Even i forhold til mitt søk.

Mvh. Odd-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også trålet ft. 1891 for eiendommen Brunstad og omkringliggende eiendommer, men Nils er ikke å finne der. Kan han ha emigrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Folketelling 1865 for 0416P Romedal prestegjeld



 

Berget

Nyttig tips!

Klikk på lenkene (dei blå tala) i venstre kolonne for å sjå alle detaljer om ein person, eit husvære, ein bustad eller ein tellekrets.

 

 
ID: bf01038034002656 Tal personar til stades:  
Bustadnummer: 0012 Tal heimehøyrande personar: 5
Matr.nr/Gnr:   Tal hushald: 1
Løpenr/Bnr:   Tal personsetlar:  
Sidebygningar med nattopphald?:   Tal slike bygningar: 1
Kva for slike bygningar:   Tal personar i fjøs:  
Jordbruksspørsmål:   Tal personar i stall:  
3. sidebygning:   Tal personar i 3. sidebygning:  
4. sidebygning:   Tal personar i 4. sidebygning:  
Skanna bilde:  
Merknader: (S/L: 98/24)

delete.png Vis færre felt


 

Jordbruksinformasjon

 

Brukar: Even Nilsen Utsæd: by1/8 bl1/2 ha1/2 po1
Yrke til brukar: Forpagter Daglønner Husdyr: ku1 få4 gj4
Hage og frukttrær:   Køyretøy og maskinar:  
Merknader:  


 

Bebuarar

 

P.nr. H.nr. Namn Alder/født Fødestad Familiestilling Sivilstand Yrke Bustatus
001 01 Even Nilsen 33 Stange Husf g Forpagter Daglønner  
002 01 Eli Christensdatter 29 Stange hans Kone g    
003 01 Nils Evensen 6 Stange deres Søn ug    
004 01 Martin Evensen 4 Stange deres Søn ug    
005 01 Berthe Evensdatter 2 Stange deres Datter ug    

 

Tellingskrets

 

K.nr. Namn på tellekrinsen Sokn Prestegjeld Herad / by Merknader
004 Brunstad Romedal Romedal

https://digitalarkivet.arkivverket.no/nn-no/ft/bosted_land/bf01038034002656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://media.digitalarkivet.no/kb20060418030168

Avdøde kvinne nr. 22 Eli Kristensdatter (f. 06.05.1838 i Frangseie i Stange) var mor til Nils Evensen. Går det an å finne ut digitalt om det var noe skifteoppgjør etter Eli, og om Nils eventuelt var én av arvingene og således var i live?

Det siste sporet jeg har etter faren til Nils (Even Nilsen f. 21.05.1825 i Hovseie på Tangen, døpt i Tangen krk. 03.07.1825) er når Eli får et uekte barn med en ny Even (Johnsen), se barn nr. 55 i lenken nedenfor. Klarer noen å finne ut hvor Even Nilsen tok veien?

https://media.digitalarkivet.no/kb20070111630637

Eli fikk 10 barn med tre forskjellige Even'er. Bare 3 av barna (herunder Nils) ble gamle nok til å bli konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et udokumentert forhold for Eli Kristensdatter Frang-eie med Even Jonsen Damstuen.  Even Jonsen Damstuen var det nok litt begge deler med, men det kan også tyde på vanskelige levekår: Han satt inne for tyveri i 1865. Han satt i  hvertfall for minst tre tyverier i løpet av livet, stal blandkønn på Fossmølla, stjal punktlær hos Brinck på Hamar og stjal en ny vadmelsfrakk på Gråberg under Grundsetmarten. Han satt inne kanskje bortimot 15 år i løpet av sitt liv. Om Eli og denne Even Jonsen hadde barn, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Odd-Arne Westgaard skrev:

Går det an å finne ut digitalt om det var noe skifteoppgjør etter Eli, og om Nils eventuelt var én av arvingene og således var i live?

 

Det er dessverre tynt med skifter og dødsfallsprotokoller som ligger digitalt for Hedmark. Men du kan foreta en henvendelse til Statsarkivet på Hamar og be om oppslag i dødsfallsprotokoll evt. skifteprotokoll. De er vanligvis raske med å svare. 

 

https://forum.arkivverket.no/forum/36-spør-statsarkivet-i-hamar/

 

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif!

Ja, du har helt rett Leif. Even Johnsen var en bror av min oldemor, og jeg har skrevet en artikkel om ham i det lokalhistoriske tidsskriftet "Gamle Vallsetinger forteller" 2016. Even var som 17-åring en stor idealist, var med og stiftet en av de første arbeiderforeningene i Hedmark, og deltok også i det kjente Thranitteropprøret i Vallset i 1851. Men senere fikk han litt problemer med å skille mellom "ditt og mitt", og han ble fengslet tre ganger for ulike tyverier.

Men ovennevnte Eli ble kanskje redningen for Even (slik kvinner ofte blir for oss menn). De innledet et forhold og fikk to uekte barn sammen, Edvard f. 14.09.1873 og Eline Marie f. 08.09.1875, begge i Vallset. Etter dette kjenner jeg ikke til at Even var "langfingret".

Forholdet gikk i oppløsning, og Even ble gift 28.12.1880 i Ottestad med Oline Kristofersdatter. Eli innledet et forhold til en tredje Even (Even Larsen) og fikk en uekte datter Elen Mathea med ham 25.03.1879, døpt i Stange kirke. Ellen Mathea ble konfirmert i Ottestad kirke 21.04.1895. Hun bodde da på "Barnehjemmet". Mora Eli døde 5 måneder senere.

Elen (Ellen) Mathea utv. til Amerika og ankom NY 01.06.1903 med båten Cymric.

Elis datter Eline Marie (senere Marie Frydenlund) ble gift med John Mortensen og hadde forhold til to andre menn etter at John forlot henne og emigrerte til Amerika. Marie har blitt stammor til mange hundre etterkommere i Norge og Sverige.

Men Nils lurer jeg fortsatt på hvor havnet (hvis det ikke framgår av svarene som har tikket inn mens jeg har skrevet dette innlegget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.