Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Ole Mortensen og Ingeborg Tryggsdatter? Andebu, Vestfold


Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Hei!

Nå trenger jeg deres hjelp igjen.. for jeg synes jeg leter meg "blind"

Ole Mortensen (Mortensøn) født i 1713, muligens sønn av Morten Amundssøn (1662 -1741) og Sigrid Pedersdatter (ca 1670 -1721) på Søum/Sandsvær

Mulig OLE også går under navnet Ole Mortensen Søum?

Disse opplysningene dukket opp da jeg gjorde et søk på nettet.

Videre står det; 

"Denne Ole Mortensen gir sist lyd i fra seg i 1740 under Vettestad i Efteløt"

En Ole Mortesen gifter seg i Hof med enken Ingeborg Trygsdatter og får to barn;

1. Peder, født 1742 og Siri (hun har jeg et eget emne på og legger inn link under her) født 1746

(Dette skal stå i Hof bygdebok, vet ikke hvilken side 764)

 

Videre skal Ole Mortensen ha drevet Fogstad Bruk 1, Sjue i Høijord fra 1761- 1766 og selger så til Peder Olsen

Det står også at Sigrids mor skal ha hett "Peder Bjørnson" 

Jeg har fått noen treff på Sigrid Pedersdatter, men det er på et forum jeg ikke har tilgang til...

 

Skulle så gjerne vist noe mer om både Ole, Ingeborg, Morten og Sigrid og deres slekt bakover....

Jeg har også navnet "Lindum" i tilknyttning til Sigrid, da som Sigrid Pedersdatter Lindum og Morten Amnundsen Bø (Bøe)

 

Vet ikke om det er lov å legge ved en lenke til siden på "Geni" jeg fant?

Her er lenke til innlegget mitt om Siri Olsdatter - 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Adele Marie, jeg vet ikke om du har funnet dokumentasjon for at det virkelig var Ola Mortensson Søum (f. 1713) som giftet seg med enken Ingeborg Tryggsdatter?

 

Det er to grunner til at jeg spør: Den første er denne tråden som også berører samme mann:

 

Kan du ha kommet over informasjon som muligens kan bidra til å løse denne nøtten?

 

Den andre grunnen er at hvis dette virkelig er Ola Søum, kan du støte på problemer når du skal arbeide deg videre bakover siden bygdeboka, Sandsværs historie, inneholder noen feil og mangler på slektslinjene til begge foreldrene hans.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.