Gå til innhold
Arkivverket

Bremer Jensen Berger, f. 1846, Åmot i Østerdalen


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Tråden Åmot i Østredalen fikk meg til å bla litt i bygdeboken om Berge/Berger-slektene. En av mine 3 x tippoldemødre kom fra nettopp Berger, men ikke fra samme bruk som Arild Sveen var interessert i.

 

Jeg leste litt om Bremer Jensen Berger, som var født i 1846,* og som man får mange treff på ved søk, deriblant i folketellingen 1910:

 

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036413003462

 

Det var vel det kule navnet som gjorde at jeg festet meg litt ved ham. Bremer står omtalt blant annet på side 704 i bygdeboken, del II. Ifølge bygdeboken døde han i 1929, mens det på Geni, selvfølgelig uten kildeangivelse, står at han døde i 1932. Da tenkte jeg at det skulle være lett å finne ham i kirkeboken for Åmot, men jeg finner ham ikke død i perioden 1929 til 1932. Er det andre som har mer hell med seg?

 

*I ft 1910 står det at han var født 17. juni 1846, mens det i kirkeboken står 16. juni.

 

DTH

 

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Bremer Jensen icn_world.gif?1374096962

Kjønn: Mann
Født: 1846 
Åmot, Hedmark, Norge
Død: 1932 (86) 
Åmot, Hedmark, Norge
Nærmeste familie:

Sønn av Jens Pedersen og Elen Dorthea Engebretsdatter 
Ektemann til Marte Embretsdatter, 11E * 
Far til Pauline Emelie Bremersdatter Jensen, * og Dorthea Jensen 

Lagt til av: Arnfred 28. oktober 2009
Administrert av:

Arnfred

 

https://www.geni.com/people/Bremer-Jensen/6000000006717620089

 

 

Fant ikke dødsfallet i kirkeboken.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#2. Takk, der var Geni-oppslaget jeg nevnte innledningsvis. Da må han ha gått bort et annet sted ... Får kanskje lete i Elverum?*

 

Fant ikke noe i Elverum heller. Kan han ha bodd hos en av døtrene da han døde? Hvis han var gravlagt i Åmot, så er graven slettet, har sjekket.

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt flaut, men hvis jeg bare hadde beveget meg litt videre i kirkeboken for Åmot, så hadde jeg funnet svaret:

 

Hedmark fylke, Åmot i Åmot, Klokkerbok nr. 6 (1930-1937), Døde og begravede 1933, Side 141, nr. 1

 

Bremer døde altså 5. januar 1933. Feil både i bygdeboken og på Geni, med andre ord. For øvrig er fødselsdatoen oppgitt i forbindelse med begravelsen 17. juni, altså lik folketellingen 1910, mot 16. juni i dåpsprotokollen. Der kan det bli vanskelig å konkludere ...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Jeg leste litt om Bremer Jensen Berger, som var født i 1846, [.....].

 

Det var vel det kule navnet som gjorde at jeg festet meg litt ved ham.

 

Bremer-navnet har ikke vært helt uvanlig i Åmot, og opprinnelsen finner vi i Hals-slekten på Åset søndre:

Den første var Johan Bremer Jensen Hals (1700-1780) stud.theol. og klokker i Nes, Stange og Ringsaker, men det er nok dennes brorsønn, organist og orgelbygger Bremer Olsen Hals (1758-1827), som har fått navnet til feste seg blant åmotingene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg la merke til at det var flere med navnet Bremer (Bræmer) i Åmot. Vet man noe om navnebetydningen? I dag er det vel mest vanlig som etternavn.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jente av Hals-slekta ble på 1700-tallet gift til Bjørset i Elverum, og dermed kom Bremer-navnet til Elverum også. To barnebarn av denne Hals-jenta fikk navnet i 1780-åra: Bremer Jensen (1783-1786) og dennes yngre bror Bremer Jensen (1787-1859). Men navnet slo ikke an i Elverum og forekommer ikke senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.