Gå til innhold
Arkivverket

Even Bjørnsen fra Nord-Aurdal


Dag Rasen
 Del

Recommended Posts

Even Bjørnsen, døpt 21/1/1733, og Sigri Torstensdtr, f.o. 1746, ble gift 17/11/1769 i Nord-Aurdal. Barn jeg kjenner til er; 

Berit (1772-?), Marit (f.o. 1777-?), Bjørn (1781-?), Ragnhild (1786-1866).

Even skal være født på Fodnes nordre og Sigri på Rognås, begge i Nord-Aurdal.

 

Jeg kan verken finne Even eller Sigri dødsdato. Jeg finner heller ikke noen foreldre til Sigri.

Håper noen kan hjelpe meg med disse opplysningene.

Endret av Dag Rasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er de opplysninger jeg har på Even Bjørnsen;

 

1733 - Født på Fodnes (sannslynligvis nordre) og døpt i Nord-Aurdal.

1752 - Tinglysning (5. Okt), sannsynligvis en av foreldrene som dør.

1769 - Ekteskap med Sigri Torstensen.

1801 - Folketelling på Fodnes (igjen sannsynligvis på nordre).

 

Utover dette har jeg ingen redistrering på Sigri utenom sammen med Even. Noen har opplyst at hun er født på Rognås, men dette er ikke kontrollert mot kilde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigri Torstensdatter Moe har jeg som gift 16 Jun 1764 med en helt annen. Og uten dokumentasjon på det, så tror jeg ikke hun ble gift ut av bygda.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Leif. Sigri Torstensdatter er omtalt som Sigri Torstensdatter Rognås et annet sted. Jeg har ikke funnet noen kilde som støtter dette.

Ennå så mangler vi både født/død for Sigri, samt død for Even Bjørnsen.

 

Jeg har nå funnet Sigri i skifteprotokollen - https://media.digitalarkivet.no/view/39948/11407

Rognås har blitt stavet på flere foskjellige måter, som Rognaas og Rugnos som er dagens stavemåte.

Hennes foreldre heter Torsten Biørnsen og Berte Gutormsdtr. Skifteprotokollen er fra 12 Okt 1750 og Sigri er da 2 1/2 år, altså født 1748.

Endret av Dag Rasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.