Gå til innhold
Arkivverket

Nå trenger jeg hjælp, for alle er daue.


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Slekta til en kamerat

 

Vi hadde lit til farmors siste igjenlevende søster som huska noe om familie før den blei tvangsflytta fra Finmark og sydover. Farmor vil ikke huske og er på veg inn i demensen og den siste søsteren døde for to uker siden uten å få fortalt alt hun visste. Resten av slekta snakker ikke sammen. Farmors sønn og hans søsken vet absolutt ikkenoe, og barenbarn er helt uvitende om alt unntatt at farmor har enorme traumer.

 

Vi vet følgende. Farmor ble født i Lebesby Finmark ca. 1936, tror vi, da hun aldri fikk se noen dåpsattest og alt ble brent ned.

 

Hun er datter av

 

Nils Henrik Sørensen, født 14. desember 1908 i Store Torskefjord, Lebesby, Finnmark

     Gift med

Berit Kristine Pedersdatter.

 

Nils Henrik er sønn av:

 

Søren Ole Josephsen, født 27. juni 1872 i Bækkarfjord, Lebesby.

     Gift 10. oktober 1897 i Lebesby med 

Kaia (Karen) Olsdatter, født 14. januar 1878 i Langfjordnes, Tana. Bosatt i Store Torskefjord, Lebesby. Død 12. desember 1912 i Kjøllefjord. Fisker.

 

Men det vi ikke fikk spurt om er hvor hennes mor Berit Kristine Pedersdatter kommer fra og når hun blei født. Det er sagt en gang at hennes far skal være født i 1882 og død i 1959 og at moren var en Hansdatter, men om det stemmer vet ingen.

 

Er det noen som kan hjelpe meg her nå. Familien har spurt i så mange år og når hjelpen er nærmes, blir den røska bort. Takk til de som har noe her. Farmor er stum.

 

Mvh. Torbjørn.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Lebesby
  • Kommunenummer: 2022
  • Navn på bosted: !!

Antall personer registrert på bostedet: 7. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
tidslinje.gif Søren Josefsen hf g Fisker 06.04.1874 t lf
tidslinje.gif Karen Josefsen hm g Husholdningsarb. 03.06.1879 t lf
tidslinje.gif Elen Josefsen d ug   16.06.1899 t lf
tidslinje.gif Ole Josefsen s ug   28.03.1901 t lf
  Johan Josefsen s ug   15.06.1903 t lf
  Søren Josefsen s ug   28.02.1905 t lf
  Henrik Josefsen s ug   14.12.1908 t lf

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=2022&kenr=001&bnr=0055&lnr=00

 

----

 

Sitat fra innlegg 1::

"Nils Henrik Sørensen, født 14. desember 1908 i Store Torskefjord, Lebesby, Finnmark   "

 

 

Det er oppgitt en annen fødselsdato på Geni.

(Nils) Henrik Sørensen ((Josephsen)) icn_world.gif?1374105261

Engelsk (standard): (Nils) Henrik Sørensen ((josephsen))
Kjønn: Mann
Født: 12. august 1909 
<<<<<torskefjord, Lebesby kommune
Død: 23. januar 1999 (89) 
Mehamn, Gamvik, Finnmark, Norway (Alder)
Begravet: Mehamn, Gamvik, Finnmark, Norway
Nærmeste familie:

Sønn av Søren Ole Josephsen og Kaja Olsdatter Josephsen 
Ektemann til Marit Elise Sørensen; Ellen Berit Kristine (Persen) Nilsen og ?? Partner 1. Sivertsen 
Far til <privat> Sørensen; Halmar Sørensen; Johansen (Sørensen); Maia Hennie Sørensen; Albin Oliver Sørensen og 2 andre 
Bror av Johan Hans Sørensen; Elen Berte Marie Sørensen; Ole Peder Sørensen og Søren Martin Sørensen 

Lagt til av: Johansen (Sørensen) 17. januar 2015
Administrert av:

Johansen (Sørensen)

https://www.geni.com/people/Henrik-Sørensen/6000000030858029298

 

----

 

Ellen Berit Kristine Nilsen (Persen) icn_world.gif?1374081091

Engelsk (standard): Ellen Berit Kristine Persen
Kjønn: Kvinne
Født: mars 1913
Død: 31. desember 1996 (83) 
Kirkenes, Sor-Varanger, Finnmark, Norway
Begravet: Kirkenes, Sor-Varanger, Finnmark, Norway
Nærmeste familie:

Datter av Peder( Per) Persen og Berith Margrethe Hansdatter Persen 
Hustru av Henrik Sørensen 
Mor til <privat> Riis (Paulsen) 
Søster av Karen Marie Jensen; Hans Peder Ole Persen; Marit Elise Sørensen; Aslak Persen; Martin Persen og 1 til 

Lagt til av: Johansen (Sørensen) 15. januar 2015
Administrert av:

Johansen (Sørensen)

https://www.geni.com/people/Ellen-Berit-Kristine-Persen-Nilsen/6000000030818103916?through=6000000030858029298

 

----

 

Nils ligger gravlagt sammen med kona Marit Elise.

3135784 Nils Henrik  Sørensen    1208  1909    2301  1999      Fred være med deg  Vis  Mehamn Gamvik

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=3135784

 

----

 

Mora til Ellen Berit Kristine og Marit Elise:

 

4348957 Berit Margrethe  Persen  Hansdatter  Hustru  Mårøyfjord  1705  1887  Mårøyfjord, Lebesby  1805  1928  Mårøyfjord, Lebesby  2605  1928  Gravminne mangler       Gammelvika Lebesby

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=4348957

 

----

 

1900-telling for 2022 Lebesby

Personliste Herad Krets Gard Korn, potet Kreatur Fjærkre Bikubar Kjøkkenhage Frukthage Merknad
138 10 Lebesby 4 Søre Maarøfjord n j n n n n Statens grund
  Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Etnisitet Språk
873 1 Hans Olsen m b hf g Fisker 1851 lf l fglass.gif
874   Beret Olsen* f Johnsen k b hm g Husbestelning 1849 lf l fglass.gif
875   Beret Margrete Olsen k b d ug Budeibestelning 1886 lf l fglass.gif
876   John Peder Olsen m b s ug   1892 lf l fglass.gif
877   Eelen Synnøv Olsen k b d ug   1897 lf l 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f02022&gardpostnr=138&personpostnr=875#nedre

 

----

 

Ifølge basen var Nils Henrik gift med Ellen Berit Kristine(død 1928),og deretter hennes søster Marit Elise.

 

Ser nå at opplysningene i basen er lagt til og administrert av datteren til  Nils Henrik og Marit  Elise.

 

Vanskelig å finne ut om opplysningene  i basen stemmer,så lenge man ikke får sjekket i kirkebøkene.

 

Kirkebøkene for Lebesby går  t.o.m  1902.

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj oj oj oj oj. Så flott. Tusen takk skal du ha. Da er den koden løst. :)

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge basen var

13 timer siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Her har du gravstedet til den Nils Henrik Sørensen som er født 12. august 1909. Han er ikke den samme som den jeg søker. Han er gift med ei helt annen dame og ligger i Mehamn.

 

 

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=3135784

 

 

TSK

 

Han ligger gravlagt sammen med Marit Elise,som ifølge Geni-basen var søster av Elen Berit Kristine Persen(som kan være den samme som "din" Berit Kristine Pedersdatter?)

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig Berit Kristine. Hmmmm. Kan han ha blitt skilt fra ei søster og gift med den andre. Dette forstår jeg ikke. :)

 

Men men. Hans forfedre får vi se på da. Takk takk.

 

TSK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig sak.

 

Jeg ser av basen at Ellen Berit Kristine døde 31 des 1996.

Hun står som Ellen Berit Kristine Nilsen(Persen)

 

Men ifølge gravminner døde hun 31 des 1969.

Se lenger ned i temaet.

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nemlig. 10 år etter søsteren, og det er Ellen Berit Kristine som er mor til farmor. Merkelig dette. Men jeg vet det skal være halvsøsken her. Finner aldri ut av det, da ingen vil snakke. Vestfold, Drammen, Nord-Norge, Sverige. Så kanskje begge søstrene var gift med samme mann, og det ble ei skilsmisse. Det er ting her som en bare har skummet overflaten av. Men gøy er det. :) Det står jo partner også her, så...................

 

 

TSK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ennå mere tusen takk. Men her heter hu jo Nilsen. Salige fred. Mere å finne ut av. :)

 

 

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Nå er det blitt rettet på Geni-basen. Nå står det 31 des 1969.

Ser ut til at en mann her på forumet har fikset det.

Takk til Torbjørn Igelkjøn! :-)

 

 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei har du fått hjelp her ? Elen Berit Kristine Persen f. 12 mars.1913- d. 31 des.1969 er min tante,  er søster til min far .

M.v.h. Anita Persen

Endret av Anita Persen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er selvsagt altfor lett å være etterpåklok, men man må finne ut hva de eldre i slekta vet så fort som mulig, for man vet ikke hvor lenge de vil være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2019 den 23.37, Anita Persen skrev:

Hei har du fått hjelp her ? Elen Berit Kristine Persen f. 12 mars.1913- d. 31 des.1969 er min tante,  er søster til min far .

M.v.h. Anita Persen

Heisan så spennende. Da regner jeg med at du er datter til Peder, Aslak eller Martin. Ja, jeg holder på og sette sammen en slektsoversikt for Elen Berit Kristines dattersønn her i Vestfold, der man har visst lite eller ingenting om slekta. Skulle vært morsomt og vite litt mer om etterkommere av Elen Berits søsken også. Har forstått at det er en stor familie. Det er jo ikke lov og skrive dette her inne, så da må vi gå til mail. Min mail er mirromurr_60@hotmail.com

 

Takk for ditt svar.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 8.3.2019 den 23.37, Anita Persen skrev:

Elen Berit Kristine Persen f. 12 mars.1913

Nummer 5

 

Annen kilde nr. 48 (1913-1913)
Permanent bilde-ID: db50000230300542
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db50000230300542
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-db50000230300542.jpg

 

@Torbjørn Steen-Karlsen
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.