Gå til innhold
Arkivverket

Gåte; Hans Rasmussen og Abelone? Høijord, Vestfold - Hvem var de og hvor kom de fra?


Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Hm... etter intens leting trenger jeg litt hjelp igjen.

Denne gangen er det Hans Rasmussen og Abelone? (Jeg vet ikke hennes etternavn)

Det jeg vet er at de oppholder seg blandt annet på gården Myhre i Høijord og i 1751 får de sønnen Guttorm Hansen 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWTG-HVR

Da står de oppført som Hans Myre og Abelone Myre...

Legger ved lenke til dåpen her; Vestfold fylke, Andebu, Kodal, Høyjord i Andebu, Ministerialbok nr. 2 (1733-1802), Fødte og døpte 1751, Side 80-81
Permanent bilde-ID: kb20070424640661
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070424640661
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070424640661.jpg

 

 

Der stopper det jeg vet, foruten at jeg har notert at Hans Rasmussen dør på Ruelsrød, men ikke når.

Jeg er meget taknemmelig om noen kan hjelpe meg litt videre?

Skulle gjerne vist litt mer om disse to, hvor de kom fra og eventuelt hvor mange barn de fikk.

 

Mvh Adèle Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Rasmussen Broen, 50 år, og hans hustru Abelone Andersdatter, 54 år, ble begge gravlagt 2. august 1767 i Hof.

 

Skifte etter begge to i "et huus ved Sundbye Fossen" i Hof 8. juli 1769.

 

De ble gift 20. april 1738 i Ramnes; han fra Askjer, hun fra Horn. Seks barn døpt i Ramnes i perioden 1739-1748.

 

Guttorm Hansen var 1771 soldat og kommandert til København. Jeg ser at Andebu bygdebok siden plasserer ham på Skjelbred i Høyjord sogn, men jeg har ikke funnet bevis for eller indikasjoner på at det er den samme Guttorm Hansen. Guttorm Hansen Skjelbred døpte nemlig ni barn i tidsrommet 1774-1796 uten at noen av hans angivelige søsken var fadder for noen av dem, mens de angivelige søsknene Anders, Rasmus og Lars til sammen døpte mer enn 20 barn uten at Guttorm Hansen Skjelbred var fadder for noen av dem. Jeg heller derfor til at Guttorm Hansen på Skjelbred var en annen, ukjent Guttorm Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Hans Rasmussen Broen, 50 år, og hans hustru Abelone Andersdatter, 54 år, ble begge gravlagt 2. august 1767 i Hof.

 

Skifte etter begge to i "et huus ved Sundbye Fossen" i Hof 8. juli 1769.

 

De ble gift 20. april 1738 i Ramnes; han fra Askjer, hun fra Horn. Seks barn døpt i Ramnes i perioden 1739-1748.

 

Guttorm Hansen var 1771 soldat og kommandert til København. Jeg ser at Andebu bygdebok siden plasserer ham på Skjelbred i Høyjord sogn, men jeg har ikke funnet bevis for eller indikasjoner på at det er den samme Guttorm Hansen. Guttorm Hansen Skjelbred døpte nemlig ni barn i tidsrommet 1774-1796 uten at noen av hans angivelige søsken var fadder for noen av dem, mens de angivelige søsknene Anders, Rasmus og Lars til sammen døpte mer enn 20 barn uten at Guttorm Hansen Skjelbred var fadder for noen av dem. Jeg heller derfor til at Guttorm Hansen på Skjelbred var en annen, ukjent Guttorm Hansen.

Oi... nå ble jeg nesten litt stum her, for Guttorm Hansen skal være min stamfar.... så nå er jeg litt forvirret.... "Ler"

Hvor går jeg videre nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til å la seg forvirre; mitt poeng er at Andebu bygdebok tilsynelatende har tatt en "snarvei" og konkludert på grunnlag av passende navn og alder alene. Det er i tynneste laget etter min smak, men jeg kan ikke utelukke at Andebu bygdebok har rett.

 

Uansett hva svaret måtte være, kan man håpe å finne det ved å tråle kirkebøker, skifteprotokoller, tingbøker osv. etter avgjørende opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Ingen grunn til å la seg forvirre; mitt poeng er at Andebu bygdebok tilsynelatende har tatt en "snarvei" og konkludert på grunnlag av passende navn og alder alene. Det er i tynneste laget etter min smak, men jeg kan ikke utelukke at Andebu bygdebok har rett.

 

Uansett hva svaret måtte være, kan man håpe å finne det ved å tråle kirkebøker, skifteprotokoller, tingbøker osv. etter avgjørende opplysninger.

Ja, kan finnes feil i bygdebøkene og jeg synes det uansett er viktig å sjekke informasjonen opp mot kirkebøker, skifteprotokoller (som jeg ikke er så flink å lete i enda)

tingbøker (der har jeg også mye å lære) og andre ting. Ville det da lønne seg å finne skiftet etter Guttorm Hansen?

Jeg har også sett litt på de fadderne du nevnte og du har helt rett i det du skriver. Endel av fadderne på barna til Guttorm har Skjelbred som etternavn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Guttorm, dessverre vanskelig å lese, fordi mikrofilmen ikke er god. Men det er ikke grunn til å tro at skiftet etter ham forteller noe om hvor han var født eller hvem hans foreldre var. Man kunne håpe på at eventuelle brødre ble utnevnt til formyndere for de umyndige barna.

 

Mht. skifter tenker jeg snarere på å finne et skifte der Guttorm Hansen på Skjelbred er nevnt som arving, noe som ville gi løsningen direkte, eller som formynder. Det innebærer imidlertid leting, leting og atter leting.

 

Ja, det er mange Skjelbred-faddere, og det er vel da naboer og ikke slektninger. Det forekommer meg pussig - gitt at Guttorm hadde nære slektninger i Andebu - at ingen av disse var blant fadderne til ett eller flere av barna. Det er det som gjør at jeg nøler med å akseptere bygdebokas påstand om hvem Guttorm Hansen Skjelbred var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 30.4.2017 den 18.52, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Hans Rasmussen Broen, 50 år, og hans hustru Abelone Andersdatter, 54 år, ble begge gravlagt 2. august 1767 i Hof.

 

Skifte etter begge to i "et huus ved Sundbye Fossen" i Hof 8. juli 1769.

 

De ble gift 20. april 1738 i Ramnes; han fra Askjer, hun fra Horn. Seks barn døpt i Ramnes i perioden 1739-1748.

 

Guttorm Hansen var 1771 soldat og kommandert til København. Jeg ser at Andebu bygdebok siden plasserer ham på Skjelbred i Høyjord sogn, men jeg har ikke funnet bevis for eller indikasjoner på at det er den samme Guttorm Hansen. Guttorm Hansen Skjelbred døpte nemlig ni barn i tidsrommet 1774-1796 uten at noen av hans angivelige søsken var fadder for noen av dem, mens de angivelige søsknene Anders, Rasmus og Lars til sammen døpte mer enn 20 barn uten at Guttorm Hansen Skjelbred var fadder for noen av dem. Jeg heller derfor til at Guttorm Hansen på Skjelbred var en annen, ukjent Guttorm Hansen.

Hei igjen, kan jeg spørre hvor du har funnet ut at Guttorm Hansen var soldat i 1771?

 

Mvh Adèle Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner kun en Gutorm hansen f. 1745 - 1752 i Andebu, og det er hn som er sønn av Hans Myre og Abelone.

Guttorm giftet seg til gården Skilbred. Han var ialt gift 4 ganger i Andebu.

 

1. trolovet/gift 4/4 - 22/6 1773 Guthorm Hansen med enke Siri Olsdatter Skilbred, cautionister  Abraham og Even Skilbred.

 

2. trolovet/gift 2/8 - 9/11 1790 enkem. Gutthorm Hansen Skilbred med Kari Jacobsdt. Nord? Sondset? Cautionister Abraham Skilbred og Peder Høyjord.

 

3. trolovet/gift 3/3 -1/5 1798 enkem. Gutorm Hansen Schilbred og pike Marie Laersdt. ibid. Caut. Even A. Schilbred og Anders Olsen ibid.

 

4. gift 5/12 1805 enkm. guttorm Hansen Schilbred og piken Berte Pedersdt.

 

Guttorm, Marie Laersdt og Martin bor  på Schilbred i 1801.

 

Jeg vil anta at det finnes skifte etter hver kone i og med at han giftet seg opp igjen.

 

 

Jeg har prøvet å lese skiftet etter Guttorm, men det er ikke lett selv om jeg la laptoppen med skjermen flatt ned på bordet med tastaruret opp.

 

Skifte 4/10 - 17/10 1809 Skifteprotokoll 1808 - 13 s. 224 (229).

https://media.digitalarkivet.no/sk20081128330229

 

Enka het Birte Pedersd

 

Så jeg prøvde meg med barna: (alder stemmer ikke alltid)

Hans G. 27 år ugift.

Martin G. 25 år .......?

Anna G gm. ... Nicolai Bruun i Tønsberg.

Ingeborg  død, barn Christian Olsen 12 og Sirie Olsdt. 10 år. hjemme hos faren Ole Christiansen? på Hagenes jernverk?

Elisabeth Maria 21 år ugift.

Datter av ... ekteskap

Olene Guttormsdt. død.

Barn av 2? ekteskap med Kari Jacobsdt. død 15/7 1797?

Karen Sofie 13 (15) år

?..........Jacob Guttormsen

Peder Guttormsen 1/2 år

 

Her er det mye usikkert. Du bør nok legge inn skiftet i  "Tyding av skannede kilder". Der er de veldig flinke.

--------------------------------------

Martin Guttormsen dpt. 8/51785 Andebu- Guttorm Schilbred og Siri  Dåp nr.26 https://media.digitalarkivet.no/kb20070424650044

 

Tillegg. FS: gift 19/11 1803 Vår Frue Tønsberg Niolaj Bruun med Anne Guttormsdatter. Ikke sjekket mot krk.bok.

 

 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2017 den 18.52, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Hans Rasmussen Broen, 50 år, og hans hustru Abelone Andersdatter, 54 år, ble begge gravlagt 2. august 1767 i Hof.

 

Skifte etter begge to i "et huus ved Sundbye Fossen" i Hof 8. juli 1769.

 

De ble gift 20. april 1738 i Ramnes; han fra Askjer, hun fra Horn. Seks barn døpt i Ramnes i perioden 1739-1748.

 

Guttorm Hansen var 1771 soldat og kommandert til København. Jeg ser at Andebu bygdebok siden plasserer ham på Skjelbred i Høyjord sogn, men jeg har ikke funnet bevis for eller indikasjoner på at det er den samme Guttorm Hansen. Guttorm Hansen Skjelbred døpte nemlig ni barn i tidsrommet 1774-1796 uten at noen av hans angivelige søsken var fadder for noen av dem, mens de angivelige søsknene Anders, Rasmus og Lars til sammen døpte mer enn 20 barn uten at Guttorm Hansen Skjelbred var fadder for noen av dem. Jeg heller derfor til at Guttorm Hansen på Skjelbred var en annen, ukjent Guttorm Hansen.

 

På 1.8.2017 den 0.57, Berit Knudsen skrev:

Jeg finner kun en Gutorm hansen f. 1745 - 1752 i Andebu, og det er hn som er sønn av Hans Myre og Abelone.

Guttorm giftet seg til gården Skilbred. Han var ialt gift 4 ganger i Andebu.

 

1. trolovet/gift 4/4 - 22/6 1773 Guthorm Hansen med enke Siri Olsdatter Skilbred, cautionister  Abraham og Even Skilbred.

 

2. trolovet/gift 2/8 - 9/11 1790 enkem. Gutthorm Hansen Skilbred med Kari Jacobsdt. Nord? Sondset? Cautionister Abraham Skilbred og Peder Høyjord.

 

3. trolovet/gift 3/3 -1/5 1798 enkem. Gutorm Hansen Schilbred og pike Marie Laersdt. ibid. Caut. Even A. Schilbred og Anders Olsen ibid.

 

4. gift 5/12 1805 enkm. guttorm Hansen Schilbred og piken Berte Pedersdt.

 

Guttorm, Marie Laersdt og Martin bor  på Schilbred i 1801.

 

Jeg vil anta at det finnes skifte etter hver kone i og med at han giftet seg opp igjen.

 

 

Jeg har prøvet å lese skiftet etter Guttorm, men det er ikke lett selv om jeg la laptoppen med skjermen flatt ned på bordet med tastaruret opp.

 

Skifte 4/10 - 17/10 1809 Skifteprotokoll 1808 - 13 s. 224 (229).

https://media.digitalarkivet.no/sk20081128330229

 

Enka het Birte Pedersd

 

Så jeg prøvde meg med barna: (alder stemmer ikke alltid)

Hans G. 27 år ugift.

Martin G. 25 år .......?

Anna G gm. ... Nicolai Bruun i Tønsberg.

Ingeborg  død, barn Christian Olsen 12 og Sirie Olsdt. 10 år. hjemme hos faren Ole Christiansen? på Hagenes jernverk?

Elisabeth Maria 21 år ugift.

Datter av ... ekteskap

Olene Guttormsdt. død.

Barn av 2? ekteskap med Kari Jacobsdt. død 15/7 1797?

Karen Sofie 13 (15) år

?..........Jacob Guttormsen

Peder Guttormsen 1/2 år

 

Her er det mye usikkert. Du bør nok legge inn skiftet i  "Tyding av skannede kilder". Der er de veldig flinke.

--------------------------------------

Martin Guttormsen dpt. 8/51785 Andebu- Guttorm Schilbred og Siri  Dåp nr.26 https://media.digitalarkivet.no/kb20070424650044

 

Tillegg. FS: gift 19/11 1803 Vår Frue Tønsberg Niolaj Bruun med Anne Guttormsdatter. Ikke sjekket mot krk.bok.

 

 

Tusen hjertelig takk... Dette setter jeg meget stor pris på :)

Skal legge det ut på Tyding av scannede sider og spørre der også jeg :)

Mvh Adèle Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.