Gå til innhold
Arkivverket

Skipper og reder Christen Jacobsen Berg på Frebergsvik, Borre i Vestfold.


Inger Svindahl
 Del

Recommended Posts

Christen Jacobsen Berg på Frebergsvik er min tip-tip-tipoldefar. Jeg har funnet litt om ham i Bygdebok for Borre.

 

Er det noen som kan hjelpe meg å komme videre. Hvor kom han fra før han kom til Frebergsvik, hvorfor het han og faren Berg til etternavn? Tilhørte de en Berg-slekt?

Jeg har funnet han og familien hans her i folketellingen 1801. Faren hans het altså Jacob Ohlson Berg.

Håper noen med Vestfoldkunnskap kan hjelpe til å finne ut mer om ham.

 

Hilsen Inger Svindahl

 

Et referat fra Bygdebok for Borre forteller litt:

Bygdebok for Borre side 108:

"Til en på Falkensten bygd chalupp var den største bidragsyter den fremstående skipsfører og reder Christen Berg i Frebergsvik. Foruten at han leverte det meste eiketømmer, bidro han også med penger. Han hadde ført to av datidens stolteste og vakreste fartøyer, nemlig <<Andreas>>, i alminnelighet kalt <<Stor Andreas>>, tilhørende Riddervolds rederi i Åsgårdstrand, på 357 registertonn, bygd i Holmestrand 1782.. Det ble senere kjøpt av Kristianiarederen Mogen Thoresen. Dessuten <<Søstrene>> på 355 registertonn, bygd i Åsgådstand for samme rederi. Berg hadde part i begge."

 

Folketelling 1801 for 0717P Borre prestegjeld

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058290001750

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du slår opp på side 870 (visningside 888) i Borre Bygdebok så får du staks noe mer informasjon - http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2016121348127

 

Skifte 1832 - Vestfold fylke, Søndre Jarlsberg, Skifteutlodningsprotokoll nr. 1 (1826-1837), Skifteprotokollside, Side 315b-316a, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081128360326

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Borre bygdeboksiden har jeg lest, og det står han var født i Larvik.
Slo opp på skiftet, men det eneste jeg klarte å tyde der var overskriften.

Mvh

Inger Svindahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett etter kirkebøker, men perioden er ikke dekket. Og jeg har lett etter digitale bøker om Larvik, som jeg har søkt gjennom uten resultat.

Den eneste grunnen til å søke i Larvik er jo at det står i Borre bygdebok at han er født der, men det kan jo stå i skiftet som jeg ikke kan lese. Det mystiske er etternavnet Berg, Det var jo ikke vanlig å bruke et annet navn enne der man bodde, så var det et slektsnavn? Faren er oppført med Ohlson Berg, høres svensk ut. Hvor kom pengene fra til å kjøpe seg inn i skipsfarten som reder? Var det nok å selge eiketømmer? Han var jo allerede 36 år da han kjøpte seg inn i Frebergsviks Såteskogen. Faren var jo med på flyttelasset, hvem var han?

mvh

Inger Svindahl

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.