Gå til innhold
Arkivverket

Helene Karlsen - død i Sandar etter 1952


Stian Myrabø Løkeberg
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp til å finne denne personens dødsfall. 

 

Martine Helene Karlsen (f. Paulsen), født 21. januar 1883 i Sandar (dagens Sandefjord) i Vestfold. Hun giftet seg 30. april 1904 i Sandar kirke med Nils Ludvig Karlsen og fikk med ham syv barn. Helene ble enke allerede 23. oktober 1937 da Nils døde, og på gravsteinen som ble oppført på Sandar kirkegård sto det kun "Nils L. Karlsen's Familiegravsted" - noe som skulle tyde på at Helene også senere ble gravlagt her. Gravplassforvalteren i Sandefjord opplyser derimot at hverken Nils eller Helene står oppført i deres registre og at det oppgitte gravnummeret (C03.16.020) ble tatt i bruk for første gang i 2010 (eller retter sagt finnes det ingen historiske data her). Man skulle dermed tro at graven er slettet, men på hjemmesiden til DIS Norge - Gravminner i Norge finner vi bilde av gravsteinen. Jeg er ikke riktig sikker på når fotograferingen fant sted, men registreringsarbeidet ble i alle fall avsluttet i 2014, fire år etter at gravstedet visstnok skulle være tatt i bruk av noen andre. Jeg har ikke akkurat lett på kirkegården for å finne ut om gravsteinen fremdeles står, så jeg er virkelig ikke sikker.

 

Det jeg i alle fall vet om Helene med sikkerhet er at hun levde 11. mai 1952 da hun sendte en gratulasjon til min farfars konfirmasjon. Hun bodde da i Fjellvikbakken 14 som ektemannen kjøpte i 1904. Svigersønnen Øystein Holt overtok eiendommen i 1946, men da hans kone (Helenes datter) døde i 1974 solgte han huset i 1975. Ettersom Helene døde i alle slektsforskeres "mørketid", med sperrefrister og personvern å ta hensyn til, kan jeg ikke bla igjennom kirkeboken på digitalarkivet - og da det heller ikke er informasjon å finne om henne hos Sandefjord kirkelige fellesråd vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Kan noen hjelpe?

 

Med vennlig hilsen
Stian Myrabø Løkeberg

 

59063a24404a6_DISNorgeGravminner.thumb.PNG.d65581cde9b96ff01bca5593c35f6598.PNG
 

Gravstein.jpg.7611955a91db9b6d130c292d1adca749.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53689 Kirkegårds graver med nr og gravplass

 

(utdrag)

Det er riktig som Oddbjørn skriver.I tillegg kan det opplyses at navnelistene i utgangspunktet stort sett kun inneholder når vedkommende ble gravlagt, dato og år.Medlemmer av DIS og andre frivillige arbeider kontinuerlig med fotografering og registrering av data fra gravsteinene. Vi får da oppdaterte registre med født og død dato og år, samt minnetekster og eventuelle andre opplystninger.Dette er imidlertid et meget stort prosjekt som nødvendigvis tar tid.Her i Sandefjord ble foto og oppdaterte registre for Sandefjord kirke lagt ut på DIS gravminner i sommer.

 

Arbeidet med Sandar kirke har startet nå i høst. Vi er seks personer som arbeider med dette men vil ikke få prosjektet ferdig før sent våren 2008. I tillegg arbeider to personer med Ekeberg. Navneregisteret for Sandar og Ekeberg inneholder henholdsvis 6800 og litt over 5000 navn. Etter dette har vi Nybo gravlund med mellom 8 og 9000 navn igjen.Dette som litt opplysning om omfanget av prosjektet.Mvh Tor

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha.

Graven er nok slettet, men det virker snodig at det ikke finnes oppbevarte registre over slettede graver - særlig ettersom den ble slettet for under ti år siden. Det må da gå an å finne ut når Helene døde. Hvilke kilder er å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Synes det er rart at registeret er slettet,selv om graven er slettet.

Finner Nils Ludvig Karlsen'familiegravsted på Dis,gravminner,men ikke på Ecclesia

 

http://www.ecclesia.no/publish_client/user_sandefjord/

 

 

Ja, Nils står oppført på DIS gravminner, men ikke Helene - og hun døde jo sist. Merkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Stian!
 

Anbefaler deg å ta i bruk beta-versjonen for søk på www.nb.no . Den gir mer informasjon i søket enn tidligere, selv om en fortsatt ikke får åpnet mediet helt.

 

I Sandefjords blad, 21.1.1958 står det at hun fyller 75 år, så en kan vel anta at hun fortsatt levde i 1958.

 

Mvh Bente

HeleneKarlsen.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fortsatt dette er en merkelig sak. Kirkegårdsansvarlig må da ha gamle registre hvor Nils Ludvig Karlsen, ev. Helene og andre er gravlagt? Er de gamle protokollene avlevert, mon tro? Det er vel ellers mindre sannsynlig at Helene har flyttet på seg etter fylte 75 år, men det kan jo ikke utelukkes.

 

Du har altså ikke sporet opp noen av barna som kan vite mer? Ellers så kan man jo finne flere detaljer ved en effektiv gjennomgang av Sandefjords Blad på mikrofilm. Kanskje en tur til Nasjonalbiblioteket i sommer er en god idé?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke kontaktet noen av etterkommerne. Før man eventuelt begir seg ut på å gå igjennom mikrofilmen for Sandefjords Blad burde man vel ha et årstall å forholde seg til. Ellers kan det ta veldig lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde vært en klar fordel om man kunne snevre inn det aktuelle tidsrommet ytterligere. Men hvis du ikke vil kontakte etterkommerne så er vel SB fortsatt den beste muligheten.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun døde 21. mai 1958. Gjør som Bente skisserer over, men søk på frasen "Helene Martine" begrenset til aviser i Vestfold, så ser du deler av minneord/begravelsesreferat samt proklama med opplysninger om både dødsfall og begravelse.

 

Det er ikke så sjelden at folk som brukte det andre fornavnet til daglig får navnerekkefølgen snudd.

 

Hilsen fra

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

 

Jeg prøvde å søke på henne men fant ingenting. Mulig jeg spesifisere søket litt for mye. Takk skal dere ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ragnhild K. Brænd skrev:

Sandefjords blad 23.05.1958:

 

Tusen takk!

 

Er det mulig å få tak i dødsannonsen uten at navnet er markert?

 

Med vennlig hilsen
Stian Myrabø Løkeberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I betaversjonen på www.nb.no får jeg ikke tilgang på den skannede siden. Dermed kan jeg ikke se dødsannonsen i det hele tatt. I utklippet #13 er det Ragnhild som har søkt på navnet, ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#16. Ser den. Gjorde et forsøk, men får ikke opp avisen når jeg klikker på lenken. Kanskje Ragnhild kan være så elskverdig og forklare hva hun gjorde, siden hun fikk det til ...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den digitale bokhylla har tre ulike tilgangsnivåer, det man kan se hjemme fra egen stue, det man kan se fra et hvilket som helst  norsk bibliotek som har brukeravtale med Nasjonalbiblioteket (er gratis, men krever innlogging), og det man bare kan se fra PC-er hos Nasjonalbiblioteket. Utgavene av Sandefjords blad tilhører variant to, så Ragnhild har nok vært på sitt lokale bibliotek en tur, vil jeg tro :-)

 

Marius

Endret av Marius Hellerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.