Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av stedsnamn ved skifte (Ellen Olsdotter, enkje etter Peder Arnsen Sneen, Orkdal, 1739)


Håvard Moe
 Del

Recommended Posts

Eg har eit stedsnamn eg ikkje klarer å bli klok på i eit skifte frå Orkdal i 1739. Det gjeld skiftet etter Ellen Olsdotter, enkje etter Peder Arnsen Sneen, på Ørchedahlsøren (dvs. dagens Orkanger) her: https://media.digitalarkivet.no/view/24703/345 (frå midt på fol. 327b)

 

Det går fram at ho er død utan livsarvingar, og at arven såleis tilfell tre sysken "navnelig Ole Olsen Sehle boende i (Staae ej inedet?), Berrethe Ols Daatter, gift med Peder Jørgensen, boende i Trundhiem, Karen Ols Daatter, u-gift gammel 26 aar". Det er broder Ole sin bustad eg ikkje klarer å bli klok på. Det kjem att midt på fol. 328b (like under overskrifta "Gives Hermed tillkiende at Skiftet efter avgangne Ellen Ols.") der eg vidare les "Daatter, der skal være barnefød udi (Staae ej inedet?)"

 

Klarer nokon å få noko meining ut av dette?

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror siste del skal leses gieldet, men uten særskilt kunnskap om lokale navn og lokal geografi, har jeg ingen forslag til hva Staae gieldet, Staal gieldet eller Staas gieldet skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokalgeografien her er ikkje mi sterke side.

Men rimelegvis har Ole etternamn etter garden han bur på...  -og då er det kanskje ikkje så mykje å velje i.

"Sehle" kan vere Seli i Rennebu, eller Sejan i Børsa (begge delar etter NG/1886-matrikkelen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje garden det er snakk om, er Selli/Sæli i Egge, Nord-Trøndelag. På den tida det er snakk om her, høyrde garden til Stod Prestegjeld.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld geografien: Ellen Olsdotter er i Meldalsboka kalla Ellen Olsdatter Sæli dvs. Seli i Rennebu. Rennebu var annekssokn til Meldal, nabogjeldet til Orkdal. Eg har ikkje funne nokon umiddelbar slektssamanheng hit, og nokon brkar Ole Olsson på dene tida er ikkje kjent.

 

Den andre kandidaten til Ivar ligg i Børsa, som var annekssokn til Orkdal prestegjeld. Inge sitt forslag på Sæli i Stod er interessant. Eg får prøve å sjekke opp brukarhistorikken på desse to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gården Sneen ligger i Støren, ikke i Orkdal, så spørsmålet om Støren er omfattet av Orkdal tinglag er interessant.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Denne broren Ole Olsen kan knyttes til Selli i Egge, den gang Stod prestegjeld. Gårdsnavnet uttales jo Sele, så det harmonerer med skrivemåten som er brukt i skiftet, og Stod-gjeldet er jo greit å forstå. Omfattet på 1700-tallet For (Forr) sogn, Kvam sogn, Følling sogn og Egge sogn inklusive Nordsia på Steinkjer.   Jeg sakser fra påbegynt manus til bygdebok;

 

Tingbok for Inderøy fogderi 1.2.1706; Olle Olsen lod læse sin bøxel Zedel paa den Kongl. May:ts gaard Selj shylder effter affelding = 2 øre, huilchen hafuer i langsommelig tid legget øde, och der over er hannem bevilget bøxel frj, samt frj for shatter och rettigheder udj 3de aar til 1709 at regne, Imidlertid shal hand bygge gaarden med widre dissen indhold, Dat. Uduig d. 26 Sept 1705, under fougden Sr. Johan Helsings haand, approberit udj hl. Stifftambtmandtz absentz, af hl. laugmand Abraham Drejer.

 

Matrikkelutkastet 1723 Ole Olsen : Skoug til gaardens fornødenhed, Ringe bomarch, Ingen sætter, 1 field slette 2 miil fraa gaarden. Beliggende i Sørlje mestedeelen, noget i Nordlje, maadel. kornwiss, Skarp, Ringe og myrlændet Engbond, som saavel som ager af igiennem løbende Elf tager merchel. Skade, tungvunden, Ingen Rødnings Lejlighed, hvorfoer den og forhen er affældet 2 øre,. 3/4 td h.b., 2 td hafre, 1/2 pd Erter, 4 m Liin. 13 somerlæs i alt hieme, 5 dito af Eet fieldslet, Betaler aarl. 4 s. 1 hest, 3 kiør, 2 ungnød, 5 faar, 3 gieder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.