Gå til innhold
Arkivverket

Nok et skifte fra Brunlanes, 1727


Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med dette skiftet, - foretatt på Nes i Brunlanes i mars 1727. Så vidt jeg forstår er det Knud Larsen Næss som begjærer skiftet og at Karen Halvorsdatte er død. Jeg vil gjerne vite så mye som mulig om andre som er nevnt i skiftet.

https://media.digitalarkivet.no/sk20090102310260

Mvh Sissel Johnsen

Endret av Sissel Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... efter den DanneMand Knud Larsen Næses begiering holdet  et rigtig arveskifte paa hands paaboende gaard Næs udi Tiose, imellem hannem og samtlige hans Myndige Børn Arvinger som ere, Knud Knudsen, boende paa Fritzøe-Bachen, Jacob Knudsen der sammesteds boende, og Birte Knudsdaatter, gift med Gullich øfrevestre[?] Søfrensen Schougtvedt og boer paa gaarden Schougtvedt, hvilke samtlige her paa Arve Tompten tilstæde var.

 

Jeg kan ikke se at det sies eksplisitt at det skiftes etter Knut Larsen Nes' avdøde hustru, men når det skiftes mellom ham og hans barn, må det jo være det som er tilfellet. Jeg kan heller ikke se at hun nevnes ved navn i skiftet, men det skrives om begravelsesomkostninger og Mandens begravelse lige imod sin Sal. qvindes.

Endret av Tore S. Falch
Rettet øfrevestre[?] til Søfrensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Tore S. Falch skrev:

Gullich øfrevestre[?] Schougtvedt

 

= Gullich Søfrensen Schougtvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere begge. Er litt flere ting å klare opp i her. I innholdsfortegnelsen står det så vidt jeg kan tyde Karen Halvorsdatter Næs, s 256. Brunlanesboka sier også at Knud var gift med en Karen Halvorsdatter fra Vestre Brekke. Her er linken til innholdsfortegnelsen : https://media.digitalarkivet.no/sk10311001120162   Stemmer det at det først står Amund Knudsen, boende her på gaarden? Kan det stå Isach i stedet for Knud Knudsen? I manntallet for 1701 er nvnt fire sønner til Knud, nemlig Amund, Lars, Isach og Jacob. Lars må tydeligvis være død før dette skiftet. Står det noe nevnt om ham og ev utgifter til begravelse lenger ut i skiftet? Hva betyr den DanneMand? Betyr det at han er dansk? Og hva betyr Mandens begravelse lige imod sin Sal. qvindes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i sin tyding har Tore oversett Amund Knudsen boende her paa gaarden, og det er også riktig at det står Isach Knudsen (ikke Knud).

 

Registeret ser ut til å være omlag like gammelt som selve skifteprotokollen, antakelig ført av sorenskriveren selv (eller skriverkarlen hans). Det ser da ut til at vi har et tilfelle av at avdødes navn ikke er nevnt i selve skiftet, men likevel innført i registeret. Det er neppe noen grunn til å tvile på at avdøde faktisk het Karen Halvorsdatter.

 

Sønnen Lars (nevnt i 1701) må være død. Det står neppe noe om hans begravelse i skiftet, for utgiftene til denne begravelsen var sannsynligvis for lengst betalt, og vedkom derfor ikke arveoppgjøret etter Karen Halvorsdatter.

 

Dannemann er en karakteristikk av et rettskaffent menneske og har ingenting med dansk å gjøre.

 

Ved skifter ble det satt av midler til den gjenlevende ektefellens begravelse, og det er dette det siste sitatet ditt henviser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppklarende svar Kristian! En ting jeg ofte har lurt på når det gjelder skifter - kan det forekomme flere skifteopptegnelser i protokollene enn det innholdslista sier?

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sissel Johnsen skrev:

Tusen takk for oppklarende svar Kristian! En ting jeg ofte har lurt på når det gjelder skifter - kan det forekomme flere skifteopptegnelser i protokollene enn det innholdslista sier?

 

Menneskelige feil har skjedd til alle tider, så ja, det kan helt sikkert forekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det jeg tenkte på var om det bare var de "store" som ble nevnt i innholdsfortegnelsene. Jeg savner flere skifter fra Nes i Kjose, men det har kanskje ikke vært noe å skifte.

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare de offentlige skiftene som finnes i skifteprotokollene. Dersom visse forutsetninger var oppfylt, bl.a. dersom alle arvingene var myndige, kunne man foreta privat skifte.

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da er det vel det de har valgt på Nes. Skiftene er jo så verdifulle for å finne ut av familieforhold før kirkebøkenes tid. Vet du om noen som tar på seg å tyde hele skifter?

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sissel Johnsen skrev:

Er det ikke en Næs som er nevnt i starten på dette skiftet fra Søndre Omsland? Hva het han og hvilken rolle hadde han? https://media.digitalarkivet.no/sk20081223360134 

 

Skifteretten består her av bygdelensmannen Nils Hjelti og lagrettemennene Lars Nes og Anders Bærug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les om lagrettemenn.

 

Bønder flest kunne bli tatt i ed som lagrettemann. Ved å gjennomgå skifter og rettsreferater i skifteprotokoller og tingbøker kan du finne ut hvilke lagrettemenn som ble oppnevnt til de forskjellige skifte- og tingsamlingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.