Gå til innhold
Arkivverket

Løitnant ved de Geworbne - Hans Morland 1730


Gunnar Tangvald
 Del

Recommended Posts

Prøver å finne ut hva skjedde med Hans (Andreassen)  Morland døpt 1697. Han var tilstede ved skiftet etter faren i 1733.

Hva var de Geworbne? Hvor har han holdt til. Ekteskap? Død? Noen som vet noe om de militæres organisering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 1719 var det to gevorbne (vervede) regimenter i Norge (før det var det som regel ett). Disse regimentene utgjorde i fredstid garnisoner på festningene og i byene. De stod i motsetning til de nasjonale regimentene, som bestod av utskreven bondesoldater som i fredstid var hjemempå gårdene og kun møtte til korte øvelser. Ref. Arnfinns lenke over. 

 

De gevorbne regimentene var som regel kjent etter sine sjefer, men het fra ca. 1760 offisielt Nordenfjelske og Sønnenfjelske gevorbne infanteriregiment.

 

Hans (Andreassen)  Morland stod altså ved et av disse to regimentene, som i 1733 het Rappes og Øttkens/Frølichs gevorbne infanteriregiment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert regiment var delt opp i 10-12 kompanier, som også hadde navn etter sine sjefer. Men jeg finner ingen kompanisjef med et slikt eller lignende navn, https://media.digitalarkivet.no/ru10071210040029. Kan Morland tjenestegjort i Danmark?

 

Har du en lenke til skiftet du nevner over? Og hvor er det opplyst at han er i "Weinholts Companie"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte : https://media.digitalarkivet.no/sk20100209640136

Kilde : *Prester i Aurdal etter reformationen. Udskrift af Nord-Aurdals kaldsbog', gjengitt i Ivar Aars: Aurdalskyrkja.

Der oppgis at Hans Morland(født 1697 død etter 1733) var Løitnant ved de Geworbne. En svoger - Hans Stenback(kommet fra Holland og dro tilbake til Amsterdam ca 1722) -  var Commandersergeant ved Capitaine Weinholts Companie. Tror at de kanskje har vært sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen av dem - Morland eller Weinholt - i O. Ovenstads oversikt over offiserer i den norske hæren.

 

Kanskje noen med tilgang til Hirsch og Hirschs oversikt, som dekker både den norske og den danske hæren, kan se om de står nevnt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må gå litt tilbake til sogneprestens faddere - det er ofte militære. Når jeg nå  fikk info om det skanna materialet over offiserer kan jeg sammenligne litt for å se om det kan være noen tråder å nøste i. Sognepresten synes å ha vært liit slomsete, det er ikke ført dåp på mange av hans 17 barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gunnar Tangvald skrev:

Skifte : https://media.digitalarkivet.no/sk20100209640136

Kilde : *Prester i Aurdal etter reformationen. Udskrift af Nord-Aurdals kaldsbog', gjengitt i Ivar Aars: Aurdalskyrkja.

Der oppgis at Hans Morland(født 1697 død etter 1733) var Løitnant ved de Geworbne. En svoger - Hans Stenback(kommet fra Holland og dro tilbake til Amsterdam ca 1722) -  var Commandersergeant ved Capitaine Weinholts Companie. Tror at de kanskje har vært sammen?

 

Jeg ser ikke at det står noe om annet om Hans Morland i skiftet, enn at han var til stede og var 34 år gammel.  Hadde han hatt en offisersgrad skulle jeg tro det ville være nevnt. Et sted kalles han Hans Morland den yngre, hvem var "den eldre"?

 

Jeg ville nok ha kvalitetssikret opplysningene i "Prester i Aurdal...", og kallsboken de bygger på (som finnes her: http://www.nb.no/nbsok/nb/02da61986207b6747423f144db2a6b2d?index=1#152). Det kan ha vært at Hans Morland egentlig var underoffiser - sersjant e.l. - og ikke løytnant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere Hans Morland i denne familien. Det er to brødre som heter Hans, samt noen onkler og svogere.

https://www.geni.com/family-tree/index/6000000029632862828#6000000008278400134

Det er noen 'røvere' i denne søskenflokken, ikke umulig at han et eller annet sted har juge på seg en løytnantgrad.

Det  mangler føringer i kirkebøkene når det gjelder denne søskenflokken - så vidt jeg har funnet ut. Ser vanskelig ut å finne ut mere via militærsporet. Har andre spor å følge opp

Endret av Gunnar Tangvald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.