Gå til innhold
Arkivverket

Joseph Pedersen og Maria ? Krøger (1745-1748)


Johan Krüger
 Del

Recommended Posts

Til Lars og Aase: Jeg følger dere i denne debatten med stor interesse. Interessante opplysninger dere gir, og mye av dette lagrer jeg i min database. Takk til dere så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint! Eg vil gjere deg merksam på ein liten detalj ved dåpen til Peder i 1748; du har kanskje lagt merke til det sjølve, men i alle fall: Mora er introdusert. Det vil seie at barnet er fødd i ekteskap, fordi berre gifte kvinner blei introduserte - dei ugifte måtte i staden stå til offentleg skrifte. Dermed er identiteten til mora fastspikra, sjølv om namnet hennar ikkje står der.

 

Så akkurat det sporet du ser ut til å ha leita mest etter - at Peder si mor har vore ein Krøger - kan du 99,9 % sikkert legge vekk. Men kanskje skal du eit hakk lenger bak, til Josef sitt opphav? Eller kanskje skal du fram til ein person (mann eller kvinne) i kretsen rundt Peder på den tida namnet tok til å kome i bruk, som av ein eller annan grunn overfører namnet sitt til denne guten som ser ut til å ha vore den fyrste Krøger? Vi veit at det har eksistert ein Peder Krøger på Helgeland - kan han vere kjelde til namnebruken?

 

Det finst svært mange ulike måtar dette kan ha skjedd på, og eg trur det er viktig, om du vil kome i mål ein gong, at du følgjer desse andre spora også. Lykke til i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er åpen for alle innspill som kommer fram i denne debatten. Det Lars kom med i innlegg #23 her, om skiftet fra 1733 etter Peder Christensen Walsøe, på Dønnes gård, Nordland var meget interessant siden stedet ligger på Dønna, og at mange personer fra Dønna er nevnt i dette skiftet. Vet ikke om Joseph Pedersen var tilflyttet til Dønna på dette tidspunkt. Ser at i skiftet er nevnt Peder Krøger fra Vallersund ytterst på Trøndelagskysten. Dette var en veldig interessant kilde. Hadde denne Peder Krøger flere forbindelser på Dønna? Stedet lå sentralt til på kysten. All jektetrafikk til/fra Nord-Norge til Trondheim, Kristiansund og Bergen passerte stedet. Hvem var denne Peder Krøger fra Vallersund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 28 Jeg slutter meg til Aase og ønsker deg lykke til videre i din søken. Du har fått de kilder jeg har klart å finne om denne slektskretsen. Personlig ville jeg brukt mindre tid på å lete etter Krøger-navnets opprinnelse, og i stedet forsøkt å finne ut av hva som skjedde med Josef Pedersen etter at Johanna døde, samt forsøkt å finne ut av opphavet til Johannas foreldre. Og hva skjedde med Josefs søsken?

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.