Gå til innhold
Arkivverket

Var Kornelius Sunde (Kornelius Kolbeinson Mindresunde?) svogeren til Oluf Olson Nedreberg, Stryn (ca. 1628-1705)?


Atle Onar Knapskog
 Del

Recommended Posts

I bygdeboka for Stryn (Aaland, 1973-utg. s. 452) står det om Oluf Olson Nedre-Berg (ca. 1628-1705): "Semje 1661 mellom O. og svogeren Kornelius Lunde om å "leve kjærlig isammen" eller bøte dobbel bot. Eg finn ingen aktuell Kornelius på Lunde, men når eg ser etter i tingboka for 1661, ser det ut som det står "Cornelis Sunde med sin svoger Oluff Oluffsen Nederberg" (midt på venstre side her: https://media.digitalarkivet.no/view/28611/42?indexing=) Eg må ta eit stort atterhald om at eg kan ha tyda 1600-talsskrifta feil.

 

Dersom det står Sunde, kan det då vera tale om Kornelius Kolbeinson Mindresunde? Han var gift med ei Kari Olsdotter, som eg ikkje kan sjå at nokon har identifisert heilt sikkert. Oluf/Ole Olson Nedreberg har tidlegare vorte identifisert som mannen til Marte Nielsdatter Tonning. Ho hadde ingen bror som heitte Kornelius (sjå #300 her), så eg ser ikkje noko anna løysing enn at Kornelius var mannen til ei søster for Oluf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv om det ikkje er det du spør etter, kan det vere greit å henge på dette klippet som viser borna til Kornelius.

 

"Det er også skifte i Bergen etter Bendix Corneliussen Stock, fra Nordfjord. Det er datert 14. november 1705. Da nevnes arvingene (hans søsken): Cornelius C., i Bergen, Samuel C., i Bergen, Ole C., i Nordfjord, Synneve C., gift med Ole Knudsen i Nordfjord, Sl. Erich C., som hadde etterlatt seg barna Cornelius, Karen og Randi, alle i Nordfjord, og Sl. Barbara C, som var død og hadde etterlatt seg 4 myndige sønner og en gift datter på Sunnmøre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Hjøris Otnheim avskrift:

"Chornelis Sunde met sin Suoger Oluff Oluffsen Nederberg bleff forligt met huer andre, om huis Jrig och trette som imellem denne dag haffr werit, Som dee nu her effter skall leffue kierligen och wenligen till sammen som Brødre och Suogre, och huer som den forlig bryder skall bøde till Hans May dobelt bøder, och ellers at lide effter 6 mands dom, huad den tiere tynden sig belanger, som dee och omthuistede haffr Joen Thoning loffuet god for, Her paa gaffue dee huer andre deris Hender, saa wryggeligen holdis skall i alle maader i alle deris omgengelser."

 

Som arbeidshypotese kan Kari være fra Bolstad, og var kanskje søster til Oluf Olsen på Nedreberg, men dette mangler kildebelgg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.