Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å søke opp en person...


Ketil Petersen
 Del

Recommended Posts

Jeg er helt ukjent med slektsforskning og søk i registere for å finne personer. I desperasjon prøver jeg via dette forumet å spørre om noen vet hvor jeg kan finne personer på navn og fødselsdato. Egentlig er det vel barn av denne personen og tidligere ektemann jeg søker etter...

 

Personen jeg søker info om er født Solveig Strøm, Hommelvik kommune i Sør Trøndelag. Hun er født 04121933. Hun giftet seg med Tom, men hans etternavn er ukjent. De fikk så 3 barn sammen. Solveig og Tom ble senere skilt og Tom flyttet til USA. Solveig giftet seg på nytt med Magnar Eide og tok da hans etternavn. Jeg leter veldig etter Solveig og Tom sine 3 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter

 

Husk at nålevende ikke kan diskuteres her på forumet,så informasjon må sendes deg på PM.

 

Og hvis denne damen og  hennes ektemann  fremdeles lever,bør du ikke skrive navn og fødselsdato i temaet.

 

 
Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen som ny forumbrukar. :-)

 

Er Solveig og Magnar døde? Eg greier ikkje å finne dei i verken skattelister eller på http://www.disnorge.no/gravminner. Gitt at det ikkje er snakk om levande personar bør du gje opp dei opplysningane som du alt har funne, då vert det også lettare for oss å hjelpe. Budde Solveig og Magnar i Norge? Kor tid var Magnar fødd? Kvar budde dei? Kor tid gifta dei seg? Kor tid kan ho ha blitt gift med Tom, og kvar budde dei? Osv.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Solveig og Magnar levde og bodde i Norge. Begge er døde, men jeg har ikke datoer. Solveig skal være gravlagt i Alta og Magnar i Folldal, eller En kirkegård i Trondheim. Ut over dette har jeg ikke flere opplysninger eller datoer. Da barna kanskje lever kan jeg heller ikke oppgi det ene fornavnet jeg har. Solveig sin tvillingbror, Gunnar ligger gravlagt på Skatval.

Endret av Ketil Petersen
Tilleggsopplysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ketil Petersen skrev:

Både Solveig og Magnar levde og bodde i Norge. Begge er døde, men jeg har ikke datoer. Solveig skal være gravlagt i Alta og Magnar i Folldal, eller En kirkegård i Trondheim. Ut over dette har jeg ikke flere opplysninger eller datoer. Da barna kanskje lever kan jeg heller ikke oppgi det ene fornavnet jeg har. Solveig sin tvillingbror, Gunnar ligger gravlagt på Skatval.

 

Tror du har oppgitt feil fødselsdato på Solveig.

Hun var født 3 des 1934,ifølge skattelisten 2001.Bodde i Alta.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatteår 2006

SOLVEIG EIDE
Født 1934 - avdød
9515 ALTA

 

----

 

Skatteår 2007

SOLVEIG EIDE
Født 1934 - avdød

9515 ALTA

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig, Ann-Mari Engum! Det stemmer nok med 1934. Jeg har fått bekreftet at fødselsår var feil. Klarer du og finne hennes barn og deres fulle navn via dine funn? Aner ikke om de lever, så blir utrolig glad for pm på det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant Solveig Eide  på skattelisten i 2006 og 2007.

Sto som avdød på begge skatteårene.

 

Kanskje noen greier å finne  dødsannonsen hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk, Ann-Mary Engum :-) Forstår det slik at det blir vanskelig å finne ut når hun giftet seg første gang og hvilket etternavn hun hadde mellom Strøm (pikenavn) og Eide (gift andre gang) da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,når vi ikke vet hvor hun giftet seg,kan det bli vanskelig.

Kanskje hun giftet seg i Hommelvik?

Der går ikke kirkebøkene på DA så langt frem i tid at man kan finne  vielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://beta.nb.no/search?q="Solveig eide"&mediatype=aviser&fromDate=20070315&toDate=20070330

 

Så spørst det om nokon som les dette har tilgang til Altaposten. Du kan jo evt. prøve å opprette eit nytt emne med tittel "Oppslag i Altaposten 19/3 2007", "Oppslag i Altaposten 19/3 2007" eller liknande.

 

Redigert: No ser eg at den digitale avisutgåva faktisk er digitalt tilgjengeleg hos Nasjonalbiblioteket!

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

buyandread.com er ei teneste der ein kan kjøpe digitale avisutgåver, og har også eit søkbart arkiv for seinare år. Diverre omfattar ikkje det søkbare arkivet avisene til det som tidlegare var A-presseaviser (hugsar ikkje i farten kva det konsernet heiter no, slikt skiftar jo namn stadig vekk). Eg får uansett fram dette:

 

590d089620549_utennavn.thumb.jpg.6f80a53a5339f2a03330b4e572daf477.jpg

 

OCR-teksten er ofte rotete eller inneheld feil, og kan vere f. eks. blanding av fleire dødsannonsar osv., slik som i eksempelet frå Nasjonalbiblioteket ovanfor. Men hos buyandread finn ein den same søkjeteksten i begge avisene, og det ser dermed ut til at ein har det ein var ute etter utan å ha betalt ei krone. ;-)

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan absolutt ha het Høyås, da jeg har fått oppysninger om at hun først bodde på Stjørdal og deretter i Stavanger da hun var gift med Tom. Tom var flyver. Ser også at alle tre barn er oppført i dødsannonsen. Det betyr at alle tre antagelig lever og jeg kan da spore på sønnen som antagelig ikke har endret etternavn i forbindelse med giftemål. Krysser fingrene for en løsning nå :-) Tusen tusen takk alle sammen <3

Endret av Ketil Petersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.