Gå til innhold
Arkivverket

Jakob Kristensen og Marte Hansdatter begge ca 1750-1809. Nevnt i Andebu, Ramnes, Botne og Slagen i Vestfold.


Jan Engedahl
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til opphavet til disse to? 

Litt fakta

 

Ekteskap 1775

SAKO, Andebu kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1733-1802, s. 454-455

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070424650181

 

I bygdebøkene finner en dem igjen på:

Valmestadrød, Andebu

Krøkeli, Vivestad, Ramnes

Tverrdal, Botne

Sande, Slagen hvor begge døde i epedemien i 1809.  

 

Barn:

Kristoffer ca. 1776-

Ikke funnet dåp.

 

Helene 1787-1848 (og kalt Maren Helene)

SAKO, Andebu kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1733-1802, s. 272-273

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070424650049

 

Det er to dåpsinnførsler i Ramnes hvor foreldrene har samme navn, men om det er de samme personene er uvisst.

 

Gullik 1778

SAKO, Ramnes kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1773-1790, s. 108-109

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070403670416

 

Mari 1781

SAKO, Ramnes kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1773-1790, s. 138-139

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070403670431

 

Folketelling 1801 (5te familie på høyre side)

RA, Folketelling 1801 for 0719P Andebu prestegjeld, 1801, s. 376b-377a

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/ft20090806650206

 

Marthes død 1809 59 år.

SAKO, Sem kirkebøker, F/Fb/L0003: Ministerialbok nr. II 3, 1792-1814, s. 148-149

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070425620500

 

Jacobs død i 1809 (uten alder)

SAKO, Sem kirkebøker, F/Fb/L0003: Ministerialbok nr. II 3, 1792-1814, s. 150-151

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070425620501

 

Forøvrig finner en dem også på Geni

https://www.geni.com/people/Jacob-Christensen/6000000002172179322

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Her er Marthe Hansdtr's konfirmasjon 1767, som betyr at Andebu var hennes hjemsogn, og at hun antagelig er døpt der omkring 1752. Skilbred er også bosted ved vielsen 1775.

image.png.853d7a8ed0dd781f9bd54dc7db4f38d3.png

SAKO, Andebu kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1733-1802, s. 510-511
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070424650215

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Marthe Hansdtr døpt 06. jan 1752 på Midtre Undrum i Sem sogn, nå Tønsberg. Kilde

SAKO, Sem kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1702-1763, s. 77
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070425620069

 

Foreldrene står omtalt på Undrum midtre. Kilde Sem og Slagen Bygdebok http://www-bib.hive.no/tekster/sem_slagen/gaardshistorie1/undrum.html#mellemundrum

image.png.7e75316ca68a021f32151be271066813.png

Der det står at faren døde 1757, og enken flyttet til Skjelbrei, som jo kan stemme med Marthes bosted ved konfirmasjon 1767 og vielse 1775.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Astrid

 

Jeg hadde konfirmanten som jeg anså som muligens samme person.

Med det du kom med her har jeg et adskillig bedre grunnlag til å finne ut om det virkelig var henne.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marte Hansdatter, f. 1752 (døpt 6. januar) på Mellom Undrum i Sem, er ikke riktig Marte Hansdatter.

 

Ved skiftet etter mora Kari Andersdatter i 1779 var denne Marte Hansdatter 28 år, ugift og i tjeneste på gården Høyjord i Høyjord sokn. I stedet må hun være den Marte Hansdatter Høyjord som i 1780 ble gift med Tor Nilsen fra Bjerkeskaug i Våle, med Mads og Jakob Høyjord som kausjonister. Dette ekteparet dukker i 1781 opp på Jerpekjønn i Ramnes, hvor de døpte dattera Kari Johanne med [Martes bror] Erik Hansen Jerpekjønn som fadder.

 

Konfirmanten Marte Hansdatter i 1767 er nok hun som ble født på Mellom Undrum, og ikke hun som giftet seg i 1775.

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Ved skiftet etter mora Kari Andersdatter

Beklager, det er jeg som har gått fram litt for fort. Eller så er det trykkfeil i siterte bygdebok. Barnedåpen hevder morens navn er Kari Hansdtr (ikke Andersdtr.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Barnedåpen hevder morens navn er Kari Hansdtr (ikke Andersdtr.).

 

Det er en feil i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste hadde vært om noen av de mest effektive medlemmene på forumet hadde kunnet løse denne
saken. Jeg arbeider nokså langsomt, og vil bare kort oppsummere det som til nå er kjent.

 

Jakob Kristensen & Marthe Hansdatter levde i tidsrommet [1750*-1809].

 

Vielsen fra skannet kirkebok (link ovenfor)
Andebu Sandefjord VFO (Oppslag 270, nr. 8, folio 455) min tyding
"Jacob Christensen og Marthe Hansd. Braaten
på Skilbred Eje Trol. d. 27 Septbr. 1775
Caut. mand Christopher Præstegaaren
og Niels Skilbred Copul. d. 29 Xber" (dvs. desember?)

 

Kommentar: de andre vielsene har med gårdsnavn, dvs. bosted som tilnavn til både brudgom
og brud. Her står det Braaten etter brudens navn, deretter på Skilbred Eje. Som kan tolkes
slik at ved vielsen var de allerede samboere på Skilbred Eje. Denne gården Skilbred antas
å være et bruk, nærmere bestemt et sagbruk under "Herre-Skjelbred", der Skilbred Eje igjen
var en husmannsplass. Eller finnes et bruk el. plass Braaten under Skilbred?

 

Braaten finnes ikke i Andebu, men i følgende herreder: Iflg. NG bare i Botne. Iflg. Matr 1886
er Braaten i Botn, Sande, Strøm, Hof VFO, samt Skoger, nå BSK. Iflg. Matr 1950 finnes Braaten
i Borre, Lardal, Sandar, Sande og Stokke.

 

Bruden Marthe Hansdtr kan i 1775 ha arbeidet som tjener på en gård Braaten, eller det kan ha
vært hennes hjemsted. Det er vanlig at vielsen skjer i brudens hjemsogn, som i dette tilfelle
ikke stemmer med at Andebu ikke har en gård med navn Braaten. Hennes familie kan være

innflyttere.

Valmestadrød var opprinnelig en plass under "Herre-Skjelbred", og Ladegårdsrydningen ble utskilt
fra Valmestadrød. Som Jakob Kristensen kjøpte i 1785, 10 år etter vielsen. Da vet vi at han
flyttet ikke langt fra Skilbred Eje. Som kan bety at det bodde slektninger i samme grend.

 

Avskrift fra Andebu Bygdebok, Ladegårdsrydningen: "Eiere og brukere ... Jakob Kristensen
1785-1801. D. 1809 på Sande i Slagen. G. m. Marte Hansdatter, d. 1809, 59 år gl. Barn:
Kristoffer, f. ca. 1776, kalles 1801 "jeger". 2. Helene, f. 1787, g. 3 ganger (se gardshistorien
for Sem og Slagen, under Sande). Jakob flyttet 1801 til Søndre Krøkli i Vivestad, derfra snart
etter til Tverrdal i Botne og så til Sande i Slagen".

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Det beste hadde vært om noen av de mest effektive medlemmene på forumet hadde kunnet løse denne saken.

 

Problemet er nok at dét er lettere sagt enn gjort; det er ikke tilfeldig at en erfaren slektsforsker som Jan Engedahl ikke har funnet av dette selv.

 

Men jeg kan i alle fall bekrefte at Gullik Jakobsen, født 1778 på Tuften-eie i Vivestad, og Mari Jakobsdatter, født 1781 på Bjørndalen-eie i Vivestad, altså de to barna hvis dåper Jan Engedahl har lenket til i sitt første innlegg, virkelig var barn av det etterspurte paret Jakob Kristensen og Marte Hansdatter. Jeg finner nemlig Gullik Jakobsen Valmestadrød gravlagt 30. mars 1794, 15 år gml, og Mari Jakobsdatter Valmestadrød gravlagt 12. april 1794, 14 år gml.

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker Astrid og Kristian så mye for innspill. Kristian ryddet nok opp i den ene muligheten som ble lagt fram.

 

Det er nok mange kilder som kan brukes i håp om å finne ut av dette. Det jeg håpet på her var om noen tilfeldigvis hadde vært borti disse folka, men her må en nok gå den tunge veien :)

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi finner ut av det, jeg har gransket en kandidat* til for Marthe Hansdtr, og akkurat nå en mulig Jakob Kristensen. Du som har erfaring i slektsgransking vil gjerne finne ut av følgende enkeltspørsmål. Fremfor å opprette et eget emne. La oss se på en Jacob Christensen døpt i Botne som i dag er del av Holmestrand, dato 04. mars 1753. Far Christen Bringager. I dag er Bringager det samme som Bringåker. Kilden min er FS, men jeg finner ikke dåpen i skannet KB for Botne. Oppslag 93 for Mars 1753.

Hvis det haster å avrunde emnet her, så gjør du det. Men vil da bare raskt si hvordan denne Jakob f. 1753 har åpenbart seg. Det var to søstre, Bente og Kirsti Halvorsdøtre, på Tuften og Bjørndalen i Ramnes. Disse var faddere for Jakobs barn født i Ramnes, nemlig Gullik 20. des 1778 og Mari 24. mai 1781. Bosted Tuften-Eie og Bjørndalen-Eie.

Bente og Kirsti har en yngre bror Kristen f. 1731 på Hillestad, b.p. Søndre Bergan. Teorien er at denne Kristen Halvorsen som ungkar på Bringager ble far til Jakob.

Jacob Christensen med tilføyelse {æ konfirmert i Botne 1769.

Kilder:

"Botne Bygdebok 1: Gards- og slektshistorie" s. 822 Flash 840 Nordre Hillestad, og s. 815 Flash 832 Søndre Bergan.

 

Marthe Hansdtr kandidaten er også plausibel, men først kan du avgjøre om du vil fortsette emnet, eller avslutte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

La oss se på en Jacob Christensen døpt i Botne som i dag er del av Holmestrand, dato 04. mars 1753. Far Christen Bringager. I dag er Bringager det samme som Bringåker. Kilden min er FS, men jeg finner ikke dåpen i skannet KB for Botne. Oppslag 93 for Mars 1753.

Hvis det haster å avrunde emnet her, så gjør du det. Men vil da bare raskt si hvordan denne Jakob f. 1753 har åpenbart seg. Det var to søstre, Bente og Kirsti Halvorsdøtre, på Tuften og Bjørndalen i Ramnes. Disse var faddere for Jakobs barn født i Ramnes, nemlig Gullik 20. des 1778 og Mari 24. mai 1781. Bosted Tuften-Eie og Bjørndalen-Eie.

Bente og Kirsti har en yngre bror Kristen f. 1731 på Hillestad, b.p. Søndre Bergan. Teorien er at denne Kristen Halvorsen som ungkar på Bringager ble far til Jakob.

Jacob Christensen med tilføyelse {æ konfirmert i Botne 1769.

 

Kristen Bringåkers sønn Jakob ble døpt i Botne 24. juni 1753. (Din dato 4. mars må skyldes forveksling med dåpen til Jakob, sønn av Kristen Hansen Svensrød i Høyjord, som også kan være verdt å sjekke ut.)

 

Kristen Bringåker var ikke ungkar; 22. juli 1753 var det introduksjon for Christen Bringagers Qvinde.

 

Kristen Bringåker er vel den Kristen Anundsen som Botne bygdebok (s. 298) nevner på Nordre Bringåker ca. 1740-1754, hvorpå han flyttet til Nedre Li. Hans og familiens personalia er inntatt under Nedre Li (s. 360), og der står det at sønnen Jakob Kristensen (1753-1809) etterfulgte faren som bruker på Nedre Li.

 

Dermed burde denne Jakob Kristensen være sjekket ut av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Jan Engedahl skrev:

Det jeg håpet på her var om noen tilfeldigvis hadde vært borti disse folka, men her må en nok gå den tunge veien :)

Det er i seg selv et interessant spørsmål, om hvordan finne fram raskt. Jeg har forøvrig lett etter personer med gårdsnavn Bjørndalen, Tufte, Ladegårdsrydningen, Skjelbred, Valmestadrød og Braaten. På GEDmatch-slektstrær, MyHeritage, dette forumets gamle innlegg og Google, men finner ingen nærmere kandidater enn den siden du oppgir på Geni. I mitt anetre har det vært tre tilfeller av ukjent opphav vanskelig å identifisere. Årsakene var usannsynlig stor aldersforskjell mellom ektefellene, 30 år i en sak, + at den yngre og den eldre i søskenflokken ble oversett. Neste var det et barn født utenom ekteskap, og selvsagt var det ingen vielsesoppføring på foreldrene. Og sist en sak der barnedåpen var uten kirkebok, og jeg måtte ty til konfirmasjon og DNA.

Hva er raskeste måte å peile seg inn mot målet, vel da skader det ikke å definere innledningsvis hvorfor det er vanskelig. Du har ikke eksplisitt sagt hvorfor du mener at denne veggen ved Jakob Kristensen & Marthe Hansdtr synes umulig å finne. Men jeg tolker det slik at det er så mange navnebrødre og -søstre i samme region og som er jevngamle, at det krever en systematisk gjennomgang av hver mulige Jakob og Marthe. Av noen kalt eliminasjonsmetoden. Det går an å laste ned resultatlisten fra FS og deretter åpne treffene i et regneark, der står det nokså ryddig sortert navneliste dåpsdato sted foreldre osv. Og så vil jeg si at for ikke lenge siden var det et emne her på forumet, med en kvinne i Melsom Stokke VFO, der vi var flere som sjekket ut en-og-en av mulige forfedre. Med godt resultat. Vet du ikke noe mer om Jakob og Marthe, var de rike eller fattige osv. Da Jakob kjøpte Ladegårdsrydningen hadde han muligens nettopp arvet penger, enten selv eller via konen, og i så fall kan det være et skifte etter Christen eller Hans rundt 1785..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg takker for nye innspill.

Astrid jeg ser ikke noe grunn til å avslutte saken, er det noen som ønsker å bidra er joe det helt topp.

Jeg hvet ikke en gang om Jakob og Martes opprinnelse er å finne i Vestfold selv om det er det mest opplagte stedet å lete. Om de var rike eller fattige? ut i fra de ”gårdene” de var innom vil jeg ikke si at de var rike, men heller ikke fattige.

Slik du og Kristian har jobbet her,  finne kandidater og se hva som skjer med dem er en god tilnærming. Til slutt sitter en gjerne igjen med noen få kandidater, men så er det å sansyneliggjøre det best mulig, eller helst finne filiasjonsbevis.

Kom gjerne med kanditaten for Marthe Hansdatter.  Når jeg får tilgang til bygdebok skal jeg se hva som eventuelt står om Kristens Hansen, Svensrøds søn Jakob.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan Engedahl skrev:

Når jeg får tilgang til bygdebok skal jeg se hva som eventuelt står om Kristens Hansen, Svensrøds søn Jakob.

 

Andebu bygdebok vet ikke hvor det ble av ham. Jeg har heller ikke funnet ut av det, men jeg har nok ikke prøvd særlig hardt. Men dette gjør ham selvsagt til en aktuell kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planmessig gjennomgang. Jo flere medlemmer på forumet som bidrar med oppslag, jo raskere finner vi den riktige Jacob Christensen.

 

 

Ja?o? *istensen født i VFO i tidsr. [1745-1758], kilde FS

             
                     
 

full_name

chr_date

chr_place_text

father_full_name

mother_full_name

STATUS

     

1

Jacob Christensen

04 Mar 1753

ANDEBU, VESTFOLD, NORWAY

Christen Hansen

Gunild Svensrod

       

2

Jacob Christensen

05 Apr 1758

ANDEBU, VESTFOLD, NORWAY

Christen Torp

Live

         

3

Jacob Christensen

06 Mar 1757

ANDEBU, VESTFOLD, NORWAY

Christen Torp

Live

         

4

Jacob Christensen

13 Jan 1756

ANDEBU, VESTFOLD, NORWAY

Christen Holmen

Maren

         

5

Jacob Christensen

26 Feb 1747

ANDEBU, VESTFOLD, NORWAY

Christen Brorad

Anne Brorad

 

Sjekket ut, død 1761 iflg. Nye Andebu Bygdebok

6

Jacob Christensen

24 Jun 1753

BOTNE, VESTFOLD, NORWAY

Christen Bringager

   

Sjekket ut jfr. #13

   

7

Jacob Christensen

10 Oct 1745

RAMNES, VESTFOLD, NORWAY

Christen Solverson

Kari Nielsdr

         

8

Jacob Christensen

30 Jul 1747

RAMNES, VESTFOLD, NORWAY

Christen Nielson

Dorthe Tostensdr

       

9

Jacob Christensen

02 Mar 1749

SEM, VESTFOLD, NORWAY

Christen Jacobsen

Kirsten Nilsdr

       

10

Jacob Christensen

02 Mar 1749

SEM, VESTFOLD, NORWAY

Christen Jacobsen

Kirsten Nilsdr

       

11

Jacob Christensen

01 Jan 1748

SLAGEN, VESTFOLD, NORWAY

Christen Hansen

Maren Jacobsdr

       

12

Jacob Christensen

01 Jan 1748

SLAGEN, VESTFOLD, NORWAY

Christen Hansen

Maren Jacobsdr

       

13

Jacob Christensen

26 May 1749

SLAGEN, VESTFOLD, NORWAY

Christen Hansen

Maren Jacobsdr

       

14

Jacob Christensen

26 May 1749

SLAGEN, VESTFOLD, NORWAY

Christen Hansen

Maren Jacobsdr

       

15

Jacob Christensen

14 Aug 1757

TJOLLING, VESTFOLD, NORWAY

Christen Laerssen

           

16

Jacob Christensen

22 Sep 1750

TJOLLING, VESTFOLD, NORWAY

Christian Brun

           

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

3

 

Jacob Christensen

 

06 Mar 1757

 

ANDEBU, VESTFOLD, NORWAY

 

Christen Torp

 

Live

Denne Jacob og hans tvillingbror Ingebret, døde som spedbarn i Andebu 1757. Nr 8)+9).

SAKO, Andebu kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1733-1802, s. 342-343
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070424650114

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2018 den 14.21, Jan Engedahl skrev:

Når jeg får tilgang til bygdebok skal jeg se hva som eventuelt står om Kristens Hansen, Svensrøds søn Jakob.

Disse nøkkelordene i Google viser at Nye Andebu Bygdebok ikke har mer informasjon om verken sønnen Jakob f. 1753 eller kone III Gunhild Jonsdtr som ble enke 1755

"Jakob Kristensen" site:bygdebok5.andebu.info

"Gunhild Jonsdatter" site:bygdebok5.andebu.info

Men Jakob hadde en onkel Hans Hansen som eide Bjørnedalen en tid. Og moren til Jakob kom fra prestegården i Høyjord, som kan ha en sosial tilknytning til en av Jakobs forlovere, Christopher Prestegaarden.

 

Her er et familietre som viser at Gunhild hadde en bror ved navn Kristoffer, og med det samme kan nevnes at Jakob hadde en sønn Kristoffer.

image.png.857985b7d86371ebd2c6a52c21d7a254.png

Kilde: første i treff listen fra disse nøkkelordene i Google "Pettersen Web Site" "Geir Pettersen"

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2018 den 22.45, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

jeg har gransket en kandidat* til for Marthe Hansdtr

Men jo mer jeg finner ut om henne, jo mindre trolig virker det. Kan det være en skrivefeil eller misforståelse av presten da han skrev hennes gårdsnavn Braaten, at det egentlig var Bratte-Qværne i Stokke. Der er det født en Marthe Margrethe Hansdtr døpt 11. jan 1758. Foreldre Hans Halvorsen og Else Christophersdtr. De er rike. Stokke bygdebok III, Brattekværne s. 550 Flash 554 omtaler denne familien, og kaller datteren Maria. Så står det at "de tre yngste (barna) kom til Hesby i Sem", som jeg tolker slik at datteren Martha (Maria) flyttet til Sem sammen med brødrene Halvor og Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

 

 

       

2

 

Jacob Christensen

 

05 Apr 1758

 

ANDEBU, VESTFOLD, NORWAY

 

Christen Torp

 

Live

 

 

Det er ikke denne Jakob f. 1758. " Jakob Kristensen ca. 1780—85. F. 1758, g.m. Marte Gulliksdtr. Jakob flyttet til Sjue (se d.g., Bruk 2, hvor øvrige personalia finnes) og solgte Bruk 1 a i 1785 for 400 rdl. til broren Ingebret Kristensen, eieren av Bruk 1 b (s. d., hvor Ingebrets personalia finnes), som beholdt dette og i 1796 solgte Bruk 1 a for 820 rdl. til Abraham Pedersen Ådne. Denne solgte s.å. for 1000 rdl. videre til ..." Kilde: http://bygdebok5.andebu.info/index.php/Torp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Men jo mer jeg finner ut om henne, jo mindre trolig virker det. Kan det være en skrivefeil eller misforståelse av presten da han skrev hennes gårdsnavn Braaten, at det egentlig var Bratte-Qværne i Stokke. Der er det født en Marthe Margrethe Hansdtr døpt 11. jan 1758. Foreldre Hans Halvorsen og Else Christophersdtr. De er rike. Stokke bygdebok III, Brattekværne s. 550 Flash 554 omtaler denne familien, og kaller datteren Maria. Så står det at "de tre yngste (barna) kom til Hesby i Sem", som jeg tolker slik at datteren Martha (Maria) flyttet til Sem sammen med brødrene Halvor og Hans.

 

Jeg har denne Marte Hansdatter gift med Pål Olsen på Døvle i Arnadal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2018 den 10.22, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Planmessig gjennomgang. Jo flere medlemmer på forumet som bidrar med oppslag, jo raskere finner vi den riktige Jacob Christensen.

 

 

Ja?o? *istensen født i VFO i tidsr. [1745-1758], kilde FS

 

             
                     
 

full_name

 

chr_date

 

chr_place_text

 

father_full_name

 

mother_full_name

 

STATUS

 

     

1

 

Jacob Christensen

 

04 Mar 1753

 

ANDEBU, VESTFOLD, NORWAY

 

Christen Hansen

 

Gunild Svensrod

 

       

2

 

Jacob Christensen

 

05 Apr 1758

 

ANDEBU, VESTFOLD, NORWAY

 

Christen Torp

 

Live

 

         

3

 

Jacob Christensen

 

06 Mar 1757

 

ANDEBU, VESTFOLD, NORWAY

 

Christen Torp

 

Live

 

         

4

 

Jacob Christensen

 

13 Jan 1756

 

ANDEBU, VESTFOLD, NORWAY

 

Christen Holmen

 

Maren

 

         

5

 

Jacob Christensen

 

26 Feb 1747

 

ANDEBU, VESTFOLD, NORWAY

 

Christen Brorad

 

Anne Brorad

 

 

Sjekket ut, død 1761 iflg. Nye Andebu Bygdebok

 

6

 

Jacob Christensen

 

24 Jun 1753

 

BOTNE, VESTFOLD, NORWAY

 

Christen Bringager

 

   

Sjekket ut jfr. #13

 

   

7

 

Jacob Christensen

 

10 Oct 1745

 

RAMNES, VESTFOLD, NORWAY

 

Christen Solverson

 

Kari Nielsdr

 

         

8

 

Jacob Christensen

 

30 Jul 1747

 

RAMNES, VESTFOLD, NORWAY

 

Christen Nielson

 

Dorthe Tostensdr

 

       

9

 

Jacob Christensen

 

02 Mar 1749

 

SEM, VESTFOLD, NORWAY

 

Christen Jacobsen

 

Kirsten Nilsdr

 

       

10

 

Jacob Christensen

 

02 Mar 1749

 

SEM, VESTFOLD, NORWAY

 

Christen Jacobsen

 

Kirsten Nilsdr

 

       

11

 

Jacob Christensen

 

01 Jan 1748

 

SLAGEN, VESTFOLD, NORWAY

 

Christen Hansen

 

Maren Jacobsdr

 

       

12

 

Jacob Christensen

 

01 Jan 1748

 

SLAGEN, VESTFOLD, NORWAY

 

Christen Hansen

 

Maren Jacobsdr

 

       

13

 

Jacob Christensen

 

26 May 1749

 

SLAGEN, VESTFOLD, NORWAY

 

Christen Hansen

 

Maren Jacobsdr

 

       

14

 

Jacob Christensen

 

26 May 1749

 

SLAGEN, VESTFOLD, NORWAY

 

Christen Hansen

 

Maren Jacobsdr

 

       

15

 

Jacob Christensen

 

14 Aug 1757

 

TJOLLING, VESTFOLD, NORWAY

 

Christen Laerssen

 

           

16

 

Jacob Christensen

 

22 Sep 1750

 

TJOLLING, VESTFOLD, NORWAY

 

Christian Brun

 

           

 

Astrid har allerede funnet noe av dette, men jeg oppsummerer fra mine notater:

  • Nr. 2 kom til Sjue i Høyjord og døde der i 1799.
  • Nr. 3 døde ble gravlagt allerede 17/3-1757.
  • Nr. 8s mor, Dorte Torstensdatter, var fra Prestegården i Høyjord.
  • Nr. 9 og 10 er samme person.
  • Nr. 11 og 12 er samme person og trolig død liten, jf. at samme foreldre får en ny sønn ved samme navn året etter.
  • Nr. 13 og 14 er samme person.
  • Nr. 15 bodde 1786 på Lunde i Tjølling.
  • Nr. 16 het Jakob Kristiansen Brun og ble gravlagt allerede 15/10-1750.

 

Jeg er enig i at nr. 1 er en svært interessant kandidat. Hans mor Gunhild Jonsdatter er muligens den Gunhild Jonsdatter som døde på Valmestadrød i 1776, 60 år gml (gravlagt i april 1776). Men Jakob Kristensen bodde jo ikke da på Valmestadrød; det ville være svært interessant å finne ut hvor sønnen Kristoffer (25 år i 1801) er døpt!

 

Ellers er det viktig å huske på at dette uttrekket fra FS kun omfatter personer født i Andebu, Botne, Ramnes, Sem m/ Slagen og Tjølling, og at lista derfor er langt fra komplett mht. Jakob Kristensen'er født i Vestfold i det aktuelle tidsrommet.

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang takk til Astrid og Kristian.

 

En kan jo stille spørsmålet om det var så lurt av meg og løfte opp denne saken igjen når jeg ikke har anledning til å følge opp de innleggene som kommer slik jeg burde :)

 

Kristian har allerede påpekt at 11 og 12 er samme person, det samme med 13 og 14. Det er riktig at 11/12 døde liten (begravet 03.06.1748) det samme vil jeg tro 13/14 også gjorde, har ikke kikket etter ham, men jeg ser at de ikke er nevnt i bygdeboka. Noen bygdbokforfattere nevner hvor mange barn et ektepar har, men de tar ikke med navnene på de som ikke vokste opp. Men det er klart at det bør verifiseres.

Og der var det, han begraves 24.05.1750

 

Nr. 9/10 begraves 03.06.1750.

Endret av Jan Engedahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Jan Engedahl skrev:

når jeg ikke har anledning til å følge opp de innleggene som kommer slik jeg burde :)

Du opprettet emnet 7. mai i fjor, så man kan si at det har blitt et kjennetegn at det går langsomt. Jeg velger andre slektsoppgaver inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.