Gå til innhold
Arkivverket

Avmønstret/rømt i Jarati? Hvem kan tyde dette?


Valgjerd Fredriksen
 Del

Recommended Posts

I mønstringspapirer står: Jarati/Jasati/Jorati/ eller hva?

Hvis dere også tror det står Jarati, hvor er da det i verden?

Takk for eventuell hjelp!

www.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske hvordan man lager lenke. Legger ved kopi av en del av siden i kopilisteboka. Håper det er nok.

Kopilistebok Sendemanden..PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble veldig smått og vanskelig, kan du oppgi hvem dette gjelder, når født, og hvor i landet - hvilken sjømannsrull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forklaring hvordan en skal lage lenke. Det er sikkert enkelt, (når en forstår det),men dessverre er ikke forklaringen  lett nok for meg. Ennå ikke iallfall. - Jeg vil prøve igjen, håper å finne ut av det en gang.

Mitt spørsmål  gjelder L 0011:Kopilistebok innrullering Tvedestrand mønstringskrets U20 1886-1893 side 216. Skipet heter Sendemanden.  Jeg prøver å finne  hvilke

havner Sendemanden gikk til; min oldefar August H. Ellingsen var her  styrmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her er lenke til patent # 2134 for August Hagbart Ellingsen. Mht. "Sendemannen" så gikk skipet fra Hamburg til Rotterdam (1890) om det var det året du var ute etter? - Aust-Agder fylke, Hovedrulle nr. 3 (1870-1910), Protokollside, Side 302, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/ru20090317640308

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal du ha; jeg hadde det riktignok allerede. Men det er så gildt (visst sørlandsk) at folk hjelper. Og Jarati? Har du/dere noen ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hyggelig å kunne hjelpe, men det hadde vært fint om du informerte om de kilder du har ;-)

 

Vet ikke helt om jeg forstår hvorfor du ønsker informasjon om "Jarati" - kan ikke se at din oldefar var styrmann på skipet da det gikk til/fra Jarati???

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En styrmann og skipper rømte nok ikke fra sitt skip. Bildet i innlegg 1 må gjelde en annen sjømann enn August H. Ellingsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kurt Østbye skrev:

Bildet i innlegg 1 må gjelde en annen sjømann enn August H. Ellingsen ?

 

Det er korrekt, Kurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Richard,

Der tror jeg du kan ha rett.  Argentina synes meg mer logisk enn India. Sendemanden var oftere på de kanter.  Og som du sier, det var det jeg ville vite. Takk for svar.

Vennlig hilsen Valgjerd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Valgjerd Fredriksen skrev:

Mitt spørsmål  gjelder L 0011:Kopilistebok innrullering Tvedestrand mønstringskrets U20 1886-1893 side 216. Skipet heter Sendemanden.  Jeg prøver å finne  hvilke

havner Sendemanden gikk til; min oldefar August H. Ellingsen var her  styrmann.

Godt gjort av Richard å finne havnebyen Zarati, men din oldefar var ikke ombord da, hvis vi legger hans sjøfartsbok til grunn (innlegg 8). Ifølge den var ingen av hans reiser utenfor Europa, det gjelder også de tre turene han hadde med 'Sendemanden' i 1890, 1894, og 1895.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at min oldefar ikke var på båten da de var i Zarate. Det jeg spurte om var jo om noen kjente navnet  "Jarati" og hvor det ligger.  Jeg har da ikke spurt om informasjon om min oldefar, såvidt jeg kan se? Til Kurt kan jeg si at oldefar var med Sendemanden både til Sør- og Mellom-Amerika, også som skipper.  Så din informasjon kan ikke stemme helt.   Jeg tror ikke jeg trenger informasjon om mannen selv og reisene hans.  I såfall legger jeg inn et nytt innlegg! (forhåpentligvis med lenke).

Takk til alle for hjelp!

 

Vennlig hilsen Valgjerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I iveren etter å hjelpe hender det nok at man svarer på mer enn det blir spurt om, vanligvis blir også det godt mottatt. Flott at du har reiseinfo utover det som finnes i lenken i innlegg 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.