Gå til innhold
Arkivverket

Kristin (Kierstin Joensdatter) Jonsdatter..hjelp til å tyde skifte..


Rita Eveline Kjellsdatter Salberg
 Del

Recommended Posts

Anno 1788 den 16de Juny indløb mig fra lensmand Lars Klæboe, een af ham og medhafte vurd: mand den 9de May nest forhen forfattet registerings og vurderings forretning over afgl: Kiersten Joensdatter Nedre Konsvigs stervboets effecter som lyder saaledes : 1788 den 9 de Maij var ieg paa gaarden Nedre Konsvig i Luurøe fierding og Rødøee præstegield beliggende for at registere og vurdere de ringe eyendeeler der fantes efter afdøde lappe koene Kiersten Joensdatter, imellem hendes efterladte mand Lars Pedersen og børn med hendes 2de første mænd:

1 Maren Hansdatter, er enke.

2 Malena Mortensdatter gift

3 Gunild Mortensdatter, død og efterladt sig een datter, nemlig Maria Olsdatter 16 aar gammel.

4 Maritte Mortensdatter er død og efterladt sig een søn Sivert Mathiassøn 6 aar gammel.

Endret av Gunnar Øra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen..men regner med at det fortsetter på neste side...Klarer du å hjelpe meg med å tyde resten av det som står etter henne?

 

Ble mye mas, men dere er adskillig flinkere enn meg til å tyde skriften....jeg klarer bare å tyde enkelte ord og evt tall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortsettelse 

"disse arvinger paa den eene side og creditorerne paa den anden side; ved forretningen var med mig en eedsoren laugrettes mand, nemlig Knud Abelson Aas der vurderede de af enkemandens fremviiste eyendeeler saaledes som følger : (her ramses effectene opp, bl.a. ødelagt gryde, 2 kister, traug, vandbøtte, etc:) Summa - 5 rd 4: 14 s:

Meere sagde enkemanden ikke at have til boets indtægt at fremviise. Boet var med følgende gield behæftet :

Arnt Jacobsen Konsvig fordrede arbeids løn for liig kisten : 5 ort

Anders Hanssøn Konsvig fordrede 4 rdr:

 

Saaledes at være passeret og forrettet vedgaar Lars Klæboe Aass, Knud Abelsøn ibidem 

Efter samme er boets formue : 5-4-14

Boets gield : 4-5

hvortil kommer skifte omkostningerne

2 ark stempelt papir à 1 ort - 3 ort   (Her har skriveren nok lagt på en ort for mye)

Fogden - 1 ort

Sallarium - 2 ort

Beskrivelsen(?) 1 rdr: (tilsammen) 2 rdr:

 

Lensmanden for umage - 3 ort

Vurderingsmanden - 2 ort. 

 

Summa 7 rdr: 4 ort.

 

Hvortil skeede udlæg

Arnt Jacobsen Konsvig for arbeidsløn til liig kisten, 5 ort. Udlagt

1 voxen saue - 3 ort

1 kiste no: 2 - 1 ort 4 s:

2 væder lam - 12 s:

 

etc.

 

(Boet gikk i minus, slik at arvingene ble ikke sittende igjen med noe etter skiftets slutt, men det var ikke uvanlig at man klarte å gjemme unna ting og eiendeler før skifte, noe som igjen kunne medføre stefning til tinget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :-)

 

Står det noe mer etter "etc"? altså en mer detaljert "liste" ?

Endret av Rita Eveline Kjellsdatter Salberg
spm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som var i innboet ble brukt til å betale utestående gjeld og skiftets omkostning, kan godt skrive av boets effecter, men det forsvant ut av boet til kistesnekkeren, lensmanden, fogden, skriveren og hjelpemanden. Hvis du vil at jeg skal skrive av boets innhold, kan jeg se om jeg får tid i morgen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.