Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av Johan Anton Hansen fra Borre i Vestfold?


Stian Myrabø Løkeberg
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp til å finne ut mer om denne personen.

 

Johan Anton Hansen, født 30. oktober 1868 på husmannsplassen Bakken under Borre prestegård, og døpt 26. desember 1868 i Borre kirke. Han er sønn av Hans Gabriel Jakobsen (18.5.1846 - 20.6.1884) og Karen Lovise Klausdatter (23.6.1846 - 21.4.1879). Johan Anton hadde bare én søster som vokste opp, min tippoldemor Karoline Mathilde Hansen, født 6. juli 1871 i Åsgårdstrand, og døpt 23. juli 1871 i Borre kirke. Moren døde da han var 10 år, og faren da han var 15 år. Han og søsteren bodde derfor en periode hos onkelen Christen Hansen på Ra i Borre. Johan Anton ble konfirmert 20. mai 1883 i Borre kirke (https://media.digitalarkivet.no/view/2927/18797/11), men siden har jeg ikke funnet ham. Ingen av dem står oppført sammen med familien på Ra i 1891, Karoline Mathilde er tjenestepike i Horten, men broren finner jeg altså ikke (ettersom denne tellingen ikke er søkbar, har jeg kun skumlest personsedlene uten resultat). Jeg finner ikke Johan Anton i de senere folketellingene heller, og ikke oppført som død i kirkeboken. Kanskje han dro til sjøs - eller Amerika? Faren var stuert, og i følge hovedrullen for Horten innrulleringskontor 1868-1871, side 325, døde Hans Gabriel i New York 20. juni 1884 (https://media.digitalarkivet.no/view/42117/334) - heller ikke han står oppført i kirkeboken eller i dødsfallsprotokollen for Borre (!). Ønsker veldig gjerne mer informasjon om Johan Anton, i tillegg til farens dødsfall.

 

Med vennlig hilsen
Stian Myrabø Løkeberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket ut disse?

            Emigr. fra Oslo 14.02.1902  Johan Anton  Hans.   sømand  m  32  Holmestrand  New York  Alb. Raffel  Angelo 108      udv.till.

 

Johan Anton Hansen  Immigration  1903  Boston, Suffolk, Massachusetts, United States  Male  35  1868  Norway  Saxonia

 Fra Liverpool 21 april til Boston 30. april skal til Onkel Kaptein O.C. Hansen i San Francisco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han første du har funnet er fra Botne i Holmestrand og står enten oppført på Roveeie (https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037139000306) eller Barkost (https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037139001235) i 1900. Det er nok ikke ham.

 

Når det gjelder den andre, så stemmer jo både navn og alder ganske bra. Kjenner ikke igjen onkelen O. C. Hansen i San Francisco, men det er en god kandidat. Kan du legge til link?

Endret av Stian Myrabø Løkeberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jon Erik Berg-Hansen skrev:

ingen O.C. her 

 

 

Nei, i alle fall ikke på farens side.

Johan Anton Hansens besteforeldre Jakob Olaussen og Antonette Helene Gulbrandsdatter fikk fire barn:
 

1.       Hans Gabriel Jakobsen, f. 18. mai 1846 på Holm og døpt 28. juni 1846 i Sande kirke. Han giftet seg 24. november 1867 i Borre kirke med Karen Lovise Klausdatter, f. 23. juni 1846 på Lefsaker i Undrumsdal og døpt 18. juli 1846 i Undrumsdal kirke. Hun er datter av Klaus Olsen og Maren Andrea Jakobsdatter. Karen Lovise døde 21. april 1879 i Åsgårdstrand og ble begravet 29. april 1879. Hans Gabriel døde 20. juni 1884 i New York, USA. De fikk fire barn, hvorav to vokste opp.
 

1.1.    Johan Anton Hansen, f. 30. oktober 1868 på Bakken og døpt 26. desember 1868 i Borre kirke. Ukjent skjebne.
 

1.2.    Et udøpt barn, f. 13. mai 1870 på Bakken. Død etter 17 timer.
 

1.3.    Karoline Mathilde Hansen, f. 6. juli 1871 i Åsgårdstrand og døpt 23. juli 1871 i Borre kirke. Hun giftet seg borgerlig 1. august 1896 hos sorenskriveren i Mellom Jarlsberg med Rudolf Aslesen, f. 9. august 1873 i Horten og døpt 26. oktober 1873 i Horten kirke. Han er sønn av Bernhard Aslesen og Berthe Andrea Rasmusdatter. Rudolf døde 27. mars 1939 i Horten og ble begravet 30. mars 1939 på Horten kirkegård. Karoline døde 21. april 1951 i Horten og ble begravet 15. mai 1951 på Horten kirkegård. Sammen fikk de syv barn.
 

1.4.    Harald Konrad Hansen, f. 23. februar 1876 i Åsgårdstrand og døpt 19. mars 1876 i Borre kirke. Han døde allerede 1. november 1876 i Åsgårdstrand og ble begravet 8. november 1876 på Borre kirkegård.
 

2.       Alexander Jakobsen, f. 3. desember 1848 på Skjervik og døpt 25. februar 1849 i Sande kirke. Han giftet seg 29. desember 1874 i Borre kirke med Karen Marie Larsdatter, f. 20. juni 1844 i Aker og døpt 28. juli 1844 i Gamle Aker kirke. Hun er datter av Lars Jensen og Anne Larsdatter. Alexander døde allerede 27. november 1901 i Borre og ble begravet 6. desember 1901 på Borre kirkegård, mens Karen Marie visstnok levde helt til 1934. De fikk ingen barn.
 

3.       Karl Johan Jakobsen, f. 17. august 1851 på Vestskogen og døpt 26. september 1851 i Botne kirke. Han giftet seg 1. januar 1887 i Borre kirke med Mathea Eriksen, f. 30. september 1860 på Ra og døpt 4. november 1860 i Borre kirke. Hun er datter av Ole Eriksen og Marthe Johansdatter. Karl Johan døde allerede 27. november 1892 om bord i det tyske dampskipet «Köln» på vei fra Bahia til St. Vincent i Sør-Amerika. Like etter tok enken med seg deres to barn og reiste til Drammen.
 

4.       Juliane Jakobsdatter, f. 1. juni 1855 på Vestskogen og døpt 22. juli 1855 i Botne kirke. Hun giftet seg 28. desember 1872 i Borre kirke med Christen Hansen, f. 15. november 1838 i Åsgårdstrand og døpt 9. desember 1828 i Borre kirke. Han er sønn av Hans Olsen og Pernille Kristensdatter. De fikk syv barn.

___

Jakob var fra Slagen i Tønsberg, Antonette fra Lyngdal i Vest-Agder. Familien flyttet mye rundt. I Sande bodde dem først på Holm, deretter Skjervik. Så ble Jakob husmann på Vestskogen under Botne prestegård, og til slutt endte de opp på Bakken i Borre der Jakob forble husmann. Hans Gabriel bodde sine første år av sitt ekteskap hjemme hos foreldrene på Bakken, der de to første barna ble født, men i 1871 flyttet de til Åsgårdstrand der han 18. mars samme år fikk utstedt grunnseddel på Nygårdsgrunn 21, som i dag har adressen Edvard Munchs gate 12. Her tilbrakte Johan Anton og Karoline sine første barndomsår. Men allerede ved kontrakt av 1. februar 1881 solgte faren huset i Åsgårdstrand for 300 kroner. Da handelen ble tinglyst fire år senere (13. juli 1885) kunne man lese i panteboken "Saavel Sælger som Kjøber ere nu afgaaede ved Døden. Som Værge for Sælgerens og Hustrus 2 umyndige Børn er det jeg herved til Fuldbyrdelse af den indgaaede Handel skjøder og hjemler Kjøberens Enke, Karoline Klausen, heromhandlede Hus, med Bemærkning, at Kjøbesummen er ordnet paa tilfredsstillende Maade». Denne vergen er Christen Hansen, barnas onkel, som de deretter flyttet inn hos. De hadde akkurat flyttet fra Bakken til Ra etter at Jakob Olaussen døde på Bakken 10. april 1883. Også enken Antonette flyttet nå sammen med datteren og svigersønnen til Ra.

Endret av Stian Myrabø Løkeberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på sida:  Dette er ikke min egen slekt, men jeg har endel info om familien Aslesen.

Hvis du er interessert: Send privat mail til jonebh krøll online punktum no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Jon Erik Berg-Hansen skrev:

Litt på sida:  Dette er ikke min egen slekt, men jeg har endel info om familien Aslesen.

Hvis du er interessert: Send privat mail til jonebh krøll online punktum no

 

Har sendt mail nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til Johan Anton Hansen.

Jeg har nå funnet ut at han dro til sjøs og står oppført med patentnummer 1425 i følgende to annotasjonsruller:
Horten innrulleringskontor, Annotasjonsrulle nr. 5, 1868-1889, patent nr. 1-1451 (https://media.digitalarkivet.no/view/42113/287)
Horten innrulleringskontor, Annotasjonsrulle nr. 3, 1874-1884, patent nr. 725-1450 (https://media.digitalarkivet.no/view/42111/144)

 

Han levde i alle fall utover 1880-årene. Er det mulig å finne ut mer om ham?

Endret av Stian Myrabø Løkeberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han står jo rømt 14.11 1887 i Savannah.

Opprett et nytt emne med spørsmål om han faktisk ble amerikansk statsborger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.