Gå til innhold
Arkivverket

Forfatter Oskar Braatens mor gikk fra Ullensaker til Kristiania


Kaisa Ytterhaug
 Del

Recommended Posts

Etter det jeg vet nå så ble hun født på Eidsvold. Men hvor vokste hun opp? I biografien skrevet av datteren Berit Strandvold så gikk Marie Olsen, født 1852, fra Ullensaker til Kristiania for å ta seg arbeid, her møtte hun far til Oskar (og søsteren Hanna) på Sagene og tok arbeid et sted på fabrikkene ved Akerselva, Hjula? Hun hadde tidligere som yngre jente gått med kuer til Kristiania, antagelig den samme veien, for å omsette disse.. Vet noen av dere hvor hun kan ha gått og om det er en vei man kan gå i dag eller om dette er en vei som siden er blitt E6 eller lignende. Jeg tenker på å gå den veien hun gikk, og dette gjorde hun på slutten av 1870-tallet, er det noen av dere kloke mennesker der ute som vet mer om hennes oppvekst eller vei til byen den gang da? Takker så meget for innspill!

Mvh Kaisa

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til kuer, veier og gangstier - men det er en utmerket artikkel i Genealogen nr. 2/2004, "Oskar Alexander Hansen Braatens slekt" av Lunde, Trond Øivindson. Her beskrives morens aner, oppvekst og mye annet. Om du ikke er medlem hos NSF kan jeg sende artikkelen til deg. PM meg i så tilfelle din epost. PS. Berte Marie Olsen ble født 4. oktober og døpt 26. desember 1850 i Eidsvoll. Konfirmert i Hovin 2. oktober 1864. Foreldre: David Olsen og Marie Olsdatter.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Bestemor, Beta Wilberg, f Elstad Larson skrev en del om sine besteforeldre og slekta. Min Oldemor var Johanne Andreasdtr f. 1860 på Elstad i Ullensaker. Som gift bodde familien på Grünerløkka i Oslo. Johanne var jordmor og tok ikke alltid betalt for sine tjenester. Jeg siterer fra bestemors historie:

Da mor ble i 15 års-alderen måtte hun gå til Teie hvor det var sommerfjøs, og melke kuene. Like ved ”Teie” lå ei lita stue som het Bråten – her bodde Dave smed. Han var gift om igjen og hadde en datter som het Mathilde. Denne Mathilde brukte å komme til mor mens hun melket, å beklage seg over at stemora var så slem. Siden, da mor var blitt jordmor og bosatt i Oslo (Torvald Meiersgt. 26) fortalte hun at det en kveld kom en liten tuslete mann og hentet henne. Det var til Sagene like ved Jula Veveri. Da hun kom til pasienten sa denne: ”Men er det deg Johanne!” Det var Mathilde, datteren til Dave Smed på Bråten. Hun hadde en liten gutt som gikk der og stavret fra før. Denne lille gutten var Oskar Bråten, forfatteren. Hans byste står nå plassert der oppe like ved Hjula. Bråten på Teie ved Hauerseter står likedan.

Informasjonen fra Egil viser att Bestemor har feil navn på Oskar Bråtens mor. Derimot så viser kirkeboken att hennes far var David, eller "Dave Smed".

Det var ikke uvanlig att de gikk till Oslo fra Ullensaker for å handle, selge varer på torget eller arbeide. Min bestefar gikk til Oslo for å selge skinn og kjøpe konfirmasjonsdress og klokke. Men han fortalte att for det meste fikk de i det minste holde i halen på en hest som skulle samme vei, eller når de var riktig heldige, sitte på lasset. Det gikk en gammel vei fra Risebru (i nordenden av Hersjøen) nordover på vestsiden av Risa. Jeg ble fortalt att dette var en veldig gammel vei og vi så bare rester etter den ved Dal der jeg vokste opp. Jeg tror att de fleste riktig gamle veiene for lengst er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra artikkelen (ref post # 2)

 

Fra Forhørsprotokoll 11, Oslo Kommune, Fattigvesenet - 1881 den 14de Nobr. opt. Hjemstavnsforhør over Fabrikpige Marie Olsen (Davidsdatter), der ved Schmidt ønsker Friseddel her. Angl. er født 10/10 1851 i Eidsvold paa Risebrobakken af David Olsen og Marie Olsd.......Nærværende Forklaring er afgiven af Søsteren Maren Davidsen....

 

I følge artikkelen så bodde David og Marie på Risebrobakken i 11-12 års tid fra ca 1845, deretter som husmannsfolk på Trandumshagan, Ullensaker.

 

Smeden David Olsen giftet seg for 2. gang i 1861 med Anne Olsdatter og i FT 1865 finnes familien som losjerende på gården Nygårdsbråten under Helgebostad, Hovin, Ullensaker.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og tusen takk alle sammen for så mye god informasjon!

Hvordan sender jeg en pm? Er ny her inne. Ser ut som det kan bli litt stritt å gå med det første, det er sikkert slik at de gamle veiene ikke lengre er vei, grodd igjen eller utbygd, men så fascinerende å tenke på at de gikk og det var helt naturlig/ normalt å gå langt. Skal sjekke ut om det er mulig å gå Pilegrimsleden, takk igjen for å bli minnet om denne, Berit!

Så bra du har dette nedskrevet, Niels, det er en skatt for ettertiden!! Det som står her om Mathilde, det var vel ikke mor til Oskar Braaten? Het hun ikke Marie? Og så har Oskar en eldre søster, Hanna, hun er ikke yngre, eller har jeg misforstått noe her?

Takk igjen og en god ettermiddag videre til dere!

Vennlig hilsen

Kaisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kaisa Ytterhaug skrev:

Og så har Oskar en eldre søster, Hanna

 

Hanna Mathilde f. 30.11.1877 gift med Karl Magnus Andersen f. 1876 i Larvik, 8 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt deg en pm, Egil. 

Det er Niels jeg spør om Mathilde som har en gutt som heter Oskar - hun het Marie, ikke Mathilde. Og Marie Olsen hadde to barn, Hanna, ja født 1877 og Oskar f 1881 - jeg lurer derfor på hvem oldemora til Niels var jordmor for, det var ikke mor til Oskar...

 

Et spørsmål til om dette: Oskar møtte Ragna (Nanna) Thorvaldsen i bokhandelen i Pilestredet 5, og etterhvert flyttet bokhandelen til Pilestredet 7 - i dag fins nr 7 (med bla Löplabbet og apotek), men hvor er nr 5?? Etter hva jeg skjønner så er nr 7 det laveste tallet. Noen som kjenner til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Niels Hegge skrev:

Informasjonen fra Egil viser att Bestemor har feil navn på Oskar Bråtens mor.

 

Niels avklarer dette med Mathilde (se sitat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke førstehånds kilder her og vet ikke sikkert om det barnet som oldemor var jordmor for var Oskars yngre søsken som kanskje ikke levde opp eller om det  var en annen kvinne som bodde sammen med familien. Jeg har hørt att det ikke var uvanlig att flere familier bodde sammen, kanskje en ugift slektning som fødte barn?

 

Skildringene om livet i Elstaddalen er en liten gullgruve for oss. Jeg her den digitale originalen til Bestemors skrift og legger inn en kommentar om vad som kommer fram her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Niels! Det kan være som du sier noen som ikke levde opp eller en annen som var der, eller noe annet. Man kan godt tenke at Marie Olsen dro til byen fordi hun ikke trivdes hjemme med sin stemor (moren død?). Hun måtte tåle mye, Marie, da også far til Hanna og Oskar stakk av fra forpliktelsene da Marie var på vei med Oskar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.