Gå til innhold
Arkivverket

Et svenskeproblem. Kan noen hjelpe.


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har altså leita etter min stamfar fra Tanum i 30 år. Anders Olsson, født 27. (28) november 1761 i Tanum. Død 25. november 1830 i Strømstad, Bohuslän, Sverige av ”Colic”, 69 år og 2 dager gammel. Begravet 3. desember samme år. Er i en annen tråd her inne. Har aldri funnet noen Anders Olsson født i Tanum i 1761.

 

Nå gikk jeg gjennom Husforhørslengden 1760-1773 for n'te gang og plutselig finner jeg følgende familie på torpet Dahlen under Nedre Knäm

 

Dragon Olof Knemberg, 32

Hstr. Maria Andersdotter, 35

Hstr. Helga Hansdotter, 35, død Hun dør i barselseng 17. september 1761 og blir begravet 27. september.

Son Hans, født 1756

Son Erik, født 1758

Son Anders, født 1761

Stifdotter Anna Andersdotter, 4 år

dotter, Johanna, født 1765

dotter E...., født 1769.

 

Jippi, jeg har funnet en Anders Olsson, født 1761. Går til døpte og finner at den 16. september 1761 blir døpt dragon Olof Ingebrechtsson Knämberg og Helga Hansdotters barn ANNA. Ei jente, ikke en sønn Anders. Er det da feil i kirkeboka eller i folketellingen??????????????????

 

Familien har flytta fra torpet Dahlen i neste husforhørslengd 1776-1781.

 

Kan noen hjelpe meg å finne igjen denne familien. Jeg leiter og leiter. Det står ikke noe om flytting. Heter deres barn i neste oppføring Anders eller Anna? Noen som vet?

 

Mvh. Torbjørn.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Inger Karin Haarbye skrev:

Har du noe sidetall eller referanse til dine funn, så det blir enklere å finne?

Referanse: AID:v233.b74.s137   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir i alle fall døpt en sønn Anders 21. desember 1763, så jeg antar at det i alle fall ikke er noe levende barn med navn Anders i 1761.

 

Tanum C:2 (1750-1766) Bild 395 / sid 392 (AID: v284.b395.s392, NAD: SE/GLA/13545)

 

Flere barn etter samme far finnes på Släktdata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dette.

Jeg har skrevet inn de opplysningene jeg har fra de kildene jeg har vært i. Jeg har ingen mulighet til å få lagt til kildehenvisninger. Og det står ikke mer i disse henvisningene enn det jeg har lagt ut. Det jeg spør om hjelp til er om noen kan finne dem igjen i senere husforhørslengder og om barnet da står som Anders eller Anna. Eller om de kan være flytta noe annet sted.

 

Jeg har vært på släktdata og vet det er flere barn, men det er ikke det jeg spør om hjelp til.

 

Og sønnen Anders visste jeg allerede om, men det er to år for seint. Og soldatregisterets lenke kan ikke brukes. :)

 

Mvh. Torbjørn

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en henvisning som du må notere fra kilden du refererer til. F.eks. navn på kirkebok og sidetall. Det gjør leting mye enklere om du gir alle opplysningene du har til de som har ønske om å hjelpe deg.

 

Jeg vet at du ikke har spurt om dette heller, men skal jeg (eller andre) forsøke å hjelpe, så må du gi flere opplysninger. Hvilke kilder har du for fødselsdato og fødselssted?

 

I kirkeboken for Strømstad står det noe annet enn det du har lagt ut. Der står det ikke at han er 69 år og 2 dager når han dør, så det er en feil opplysning. Det står bare 69 (barnet under er 2 dager gammelt når hun dør.)

 

Strömstad C:3 (1787-1859) Bild 385 / sid 759 (AID: v449.b385.s759, NAD: SE/GLA/13509)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og 9. februar 1762 dør Olof Knämbergs datter Anna, 5(?) uker gammel, så henne finner du ikke igjen i senere husforhør - uansett. Og Sønnen Anders er altså ikke født i 1761. De var ikke alltid så nøye på alder dengang.

 

Tanum C:2 (1750-1766) Bild 355 / sid 352 (AID: v284.b355.s352, NAD: SE/GLA/13545)

 

Fra Släktdata:

 

Dödregister Tanum-D3 (143572)

 

Löpnummer: 32010
 
Dödsdatum: 1762-02-09
Begravningsdatum: 1762-02-21
Kön: K
Förnamn: Anna
Adress: Knämsdahlen
Adress, normaliserad: Knäm, torp under
Dödsorsak: okänd siukdom
Dödsålder: 5 wekor
Anhörig 1: Fader: Dragon Olof Knämberg
Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Inger Kari. Da vet jeg at denne datteren ikke er den samme og at sønnen Anders må være han fra 1763. :) :) Flotte greier. Da har jeg fått svaret så langt. Tusen takk.

 

 

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.