Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan registrere fadder kun angitt som q ?


Arnt Flønes
 Del

Recommended Posts

Har nylig startet med å registrere fødte og døpte i ei kirkebok med programmet Augustus 2. Hva blir beste måte å registrere når to av fadderne er angitt som: Holger Olsen & q. ?

 Jeg antar jeg uansett må registrere Holger Olsen som fadder, men hvordan registrerer jeg kona ? Jeg vet jo ikke hva hun heter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har ikke vært borti akkurat dette personlig.

Jeg tenker umiddelbart at du rett og slett bare må registrere en q, siden det ikke står noe annet.

Vi skal jo som regel ikke forandre, tolke eller gjøre om på noe.

Dette er mitt råd.

 

Mvh Unni Løvlien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha ført opp "Holger Olsens kone" under stilling og stand.

Det er ellers lurt å sette seg godt inn i Kyrrestandarden: http://www.disnorge.no/cms/last-ned-augustus.html

Særlig hvis man registrerer med tanke på publisering i Digitalarkivet.

 

På den annen side har jeg også opplevd å få aksept på at jeg lot være å registrere fadderne. Det fordobler arbeidsmengden og tidsbruken og burde være unødvendig når man har kirkebøkene på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når to faddere er angitt som "Holger Olsen & q.", så skriver du fadder 1 som "Holger Olsen" under hhv. fornavn og etternavn, og på fadder 2 skriver du "Holger Olsen & q." eller "q. [Holger Olsens kone]" under Stilling og stand. Klammeparentesene betyr at registratoren har skrevet en egenkommentar ang. notisen.

 

Jeg er ikke enig med Geir i at det er greit å la være å registrere fadderne. Det betyr i så fall at en annen registrator og korrekturleser må gå igjennom boken en gang til for å registrere fadderne for å få den fullregistrert. Og hvor er den sparte tidsbruken da? Og det at kirkebøkene er skannet og ligger på internett er ikke et argument da det er kun en brøkdel av slektsforskerne som er flinke nok til å lese gotisk godt til å forstå hva der står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, det var ikke meningen å bruke denne tråden til å starte en ny diskusjon. Spørsmålet er hva som er godt nok, og der trenger vi ikke være enige. Det blir uansett opp til bl.a. Digitalarkivet å avgjøre hvordan man vil prioritere neste gang man skal utarbeide en standard for kilderegistrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.