Gå til innhold
Arkivverket

Kan noen finne far til Jens Brose Arnesen F:1846 Hæmnes.


Rolf Andreas Brose Andreassen
 Del

Recommended Posts

Er det denne karen, som er dreng på Prestenget i 1865, du søker opplyser om?

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1832&kenr=001&bnr=0147&lnr=00

 

I så fall ble han døpt i Vefsn i 1843 (nr 72): https://media.digitalarkivet.no/view/16545/127

 

Faren Arne (Arnt) Gabrielsen (1817-1857, fra Storforsheia, Rana) var husmann på Steinhaugen i Vefsn i en periode.

 

Brose er opprinnelig et slektsnavn. Slektsnavn var mest vanlig blant embetsmenn, utlendinger og fint folk på denne tiden. Utover 1800-tallet ble det ganske vanlig å bruke slike navn som døpenavn/fornavn uten at man nødvendigvis hadde noen familier tilknytning til navnet fra før. I dette tilfellet var altså Brose et fornavn gitt ved dåp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei!

Det er noen år siden du hadde oppe navnet Brose, og hvor det kunne stamme fra.

Jeg er ikke så ofte inne på disse sidene lengre, men da jeg så navnet Brose tidligere i dag, måtte jeg jo sjekke litt. 😊

Min 6. tippoldefar var Anders Jenson Colding Brose som kom fra Kinsarvik til Fjelberg i 1641. «Hr. Anders var en myndig prelat og en mann som hadde sans for denne verden. At han var glad i flasken var et rykte som fulgte med fra Kinsarvik. Om dette er riktig, vet en ikke sikkert, men han fikk en klage mot seg for domkapitlet og fant det nødvendig å be soknebarna i Fjelberg om et skussmål. De forsikret at han var en bra mann uten plett og lyte.»

Anders Jensson Colding Brose var født 1596 i Kolding i Danmark og døde i 1662 i Kvinnherad i Hordaland.

Hilsen Arnulf Pedersen

Endret av Arnulf Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.