Gå til innhold
Arkivverket

Bottolf Monsson Megarden, døydde i Nore (Rollag) 1737 - kven var ervingane hans? - bygdebokoppslag?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Kyrkjeboki for Rollag syner at Bottolf Monsson, 86 år, vart gravlagd i Nore 31.5.1737: https://media.digitalarkivet.no/view/8553/163

 

So vidt eg har forstått, var Bottolf gardbrukar på Megarden i Nore, og han skal vera omskriven i bygdeboki der?

 

Bottolf er nemnd i indre Sogn i samband med arv i 1738.  Han hadde fleire brør i Sogn, inkl. Johannes Monsson på Nundal i Årdal, Tollef Monsson på Offerdal i Årdal og ØstenMonsson på Rå i Lærdal, og det vert fortalt at son til Østen, Balthazar Østenson, reiste til Numedal for å henta arv heim til Sogn etter Bottolf!  Brørne KAN ha vore frå Vold i Lærdal, eller dei var fødde i Nummedal?

 

Me har mistanke om at det kan ha vore fleire søsken i denne søskenflokken, mellom anna ei søster Mari som var gift med Lars Torstenson på Seim i Årdal.

 

Originalskiftet frå Numedal hadde vore spennande å sjå, om det kan oppdrivast?

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bottolf var bruker av Megarden eller Midgarden i Nore (ikke Medalen). På sommertinget i Numedal 8. juli 1722 ble denne kunngjøringen tinglyst:

  • Baatel Midgaardens Hustru Turid Knudzdr.s opgivelse for hendis Børn, paa de 2 1/2 skind udj Midgaarden hun ejet, dat. 23 feb 1722.

Vi må vel tolke dette slik at Turid hadde vært gift før og hadde barn i første ekteskap, men at Bottolf i 1722 overtok eiendomsretten til (en andel av) gården. Det er vel så disse 2 1/2 skinn av Megarden som Bottolfs arvinger i Sogn gjorde krav på da han døde i 1737.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Knut og Sven for interessante innlegg.  Særleg er eg takksam for at du, Sven, henta fram den gamle debatten om same huslyden frå 2006!

 

Spørsmåli har nok berre vorte liggjande hjå meg, sidan me aldri fann noki retteleg løysing på problemet:  Kvar kom desse søskeni opphavleg ifrå?  Og kor mange søsken var dei?

 

Når me no leser igjennom det gamle emnet frå 2006, synest det ganske so klart at søskeni ikkje kan ha vore frå Nummedal.  Det var berre Bottolf som flytte dit...

 

Uansett, det synest vera uklart kor mange søsken dei eignetleg var, og denne Maren som var gift to gongar på Seim i Årdal, vert i alle fsall av Terje Hagen oppfatta som ei søster av dei fire brørne...  Difor hadde det vore av stor interesse å kunna lesa det originalle skiftet frå Nummedal.  Finst dette i kjeldene våre??

 

Eg takkar på ny for alle gode tips om denne huslyden og opphavet/omfanget deira!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut som om det er bevart noe skifte etter Bottolf. Det fins skiftekort for Numedal og Sandsvær Sorenskriveri, som Nore tilhørte. Der er det listet opp flere skifter på Megarden i første halvdel av 1700-tallet, men ingen der jeg kan se at han eller kona nevnes.

 

En opplysning du kanskje likevel kan ha nytte av: I dette skiftet fra 1734 er 4 skinn m. bygsel i Megarden taksert til 120 rdl.:

SAKO, Numedal og Sandsvær sorenskriveri, H, 1694-1802, s. 1392

https://media.digitalarkivet.no/sk20100224641394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre det litt vanskelig for oss, så var det flere gårder i Numedalen som gikk under navnene Megarden, Midgard o.l. på den aktuelle tiden. Det skiftekortet Dag har funnet, gjelder Megarden i Tunhovd (se utdrag av bygdeboka nedenfor). Men det er en god idé å finne ut hvor stor skyld den riktige Megarden hadde. Jeg tok derfor en titt i 1723-matrikkelen og tror jeg fant gården der som lnr. 24 (https://media.digitalarkivet.no/view/39156/50). Skylden var på 1 hud 6 skinn som vel tilsvarte 18 skinn på denne tiden. Bottolfs eierandel var altså ganske liten.

 

At det ikke finnes skifte etter Bottolf, er litt rart, men det er jo ikke sikkert at han bodde på Megarden da han døde! Han kan f.eks. ha bodd hos et av sine stebarn. Vi ser for øvrig av  1723-matrikkelen at Halvor Guttormsen er ført som bruker av Megarden, men dette sier ikke så mye. Bottolf var jo da over 70 år gammel.

Megarden.jpg

Endret av Knut Bryn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt du arresterer meg, Knut! Det burde jeg ha oppfattet siden det ligger ute på nettet udokumenterte påstander om at jeg selv skal slekte fra den rette Megarden i tiden rundt Svartedauden.

 

Det er rett, som du skriver, at 12 skinn tilsvarte 1 hud i Numedal på denne tiden slik at samlet skyld blir 18 skinn.

 

Hvis vi holder oss til skiftekortene, ser jeg at det var skifte i 1725 etter brukeren fra 1723, Halvor Guttormsson Hvilstein. Han var da eier av 9 5/7 skinn i "Midgaarden", men i motsetning til de andre gårdene han hadde eierandeler i står det intet om bygsel:

SAKO, Numedal og Sandsvær sorenskriveri, H, 1694-1802, s. 842

https://media.digitalarkivet.no/sk20100224640844

 

Gården ble overtatt av hans datter, Viel, og svigersønn, Nils Sebjørnsson. Da det var skifte etter Viel i 1735 var de eiere av 1 hud og 3 128/175 skinn i "Megaarden". Brøken tilsvarer omtrent de 5/7 faren hennes hadde et tiår før.

SAKO, Numedal og Sandsvær sorenskriveri, H, 1694-1802, s. 1393

https://media.digitalarkivet.no/sk20100224641395

 

Legger en så til de 2 1/2 skinnene Bottolf hadde, blir summen så vidt i overkant av skylden oppgitt i 1723. Som omtalt i #5 i den gamle tråden Sven lenket til, var det Nils Sebjørnsson som kjøpte andelen som Bottolf etterlot seg av Baltzer Østensson. Han må dermed ha fått hånd om hele gården.

 

Halvor Guttormssons slekt er kjent, men ikke konas opphav. Hun het Liv Toresdatter og var født ca. 1677 dersom alderen oppgitt da hun døde i 1757 var noenlunde rett. Kan kun ha vært blant Turid Knutsdatters barn? Det som taler mot dette er hverken Turid eller Knut er kjent som navn blant deres barn - eller blant de barnebarn jeg kjenner. Også Nils Sebjørnssons opphav er kjent, slik at heller ikke han kan være blant Bottolfs stebarn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Dag og Knut for nye interessante innlegg om Bottolf Monsson og bustaden hans i Nummedal!

 

Jau, eg er ogso svært forundra over at det ikkje er noko skifte å finna etter Bottolf.  Men om det ikkje var skifte, so må saki om arveskifte etter Bottolf ha vore oppe på det lokale tinget, rimeligvis i 1738?  Men å bla i tingbøker er sikkert ikkje noko enklare i Nummedal enn andre stadar..., so lenge tingbøkene ikkje har noko register...

 

Eg har ikkje lyst å gje meg heilt på denne saki endå, og eg takkar igjen for framifrå freistnadar på å løysa denne utfordringi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.