Gå til innhold
Arkivverket

SF Eid - Hans (Pederson?) (Hansson?) Lemmichen, kapellan på 1600-talet - oversyn over hans etterslekt?


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

13 timer siden, Christian Arentz skrev:

 

Dette er vel neppe relevant i forhold til temaet, men det ser ut til at forrige forum muligvis hadde en del slektsvirus i denne debatten:

"222a'ETC har også at Henrich Schubart og Sebina Larsdatter Bie (som han kaller henne) gifter seg i Kristiansund 15/6 1756. Schubarts første kone, Catharine Magdalene Busch dør i følge ETC 27/10 1755. Problemet er at vi har ikke funnet deres giftermål i kirkebøkene for Kristiansund eller Bremsnes i 1756. Heller ikke i copulasjonsboka for Kvernes. Henrich Scubarts nevø, Johan Henrich Schubart, gifter seg med Birgitte Sophie Stuberg i Kristiansund 27/2 1756, og om det er dette som har ført til komplikasjoner vet vi ikke. Men deres giftermål står både under Johan Henrich og under Stubergfamilien i arkivet til ETC. Vi får sjekke kirkebøkene igjen, og lete grundigere. Mvh Tore og Tor"

 

Hva betød kilden ETC mon tro?

 

Jeg finner at Henrich Schubart ble klarert for vielse i huset uten forutgående trolovelse eller lysning med enken Birgitte Sophie Stuberg. https://media.digitalarkivet.no/kb20070912630071 nederst til v. 20 feb. 1756. Bl.a. undertegnet av Niels Thode (kirkevergen). Da hadde hun vel barn fra første ekteskap.

 

Vi har m.a.o. ingen informasjon om Sebina Larsdatter Bies giftermål med Henrich Schubart (den angivelige Johan Henrichs onkel)

 

P.S. Jeg kan ellers ikke unngå å legge merke til at kiøbmand Hans Ulrich Morsing er nevnt ved denne "trolovelsen", samme mann hos hvem Sabine Bie holdt sitt skifte i levendende live i 1691!!!

 

 

 

Sebina Larsdatter Bie gifter seg 15 juni 1756 med Henrich Schubart i Vår frues kirke i Trondheim.

https://media.digitalarkivet.no/view/16344/243

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å koke suppe på en spiker, eller for å gjøre listen over ubesvarte spørsmål knyttet Lemmichen slekten lenger, men hvem var piken Agnethe Lemmichen som ble gravlagt 10.06.1757 fra Domkirken i Bergen? Bortsett fra å være ugift, hvor gammel var man når man ble titulert pike på den tiden?

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bedo1668&gardpostnr=2359&merk=2359#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henne har eg ikkje lagt merke til, og eg har absolutt ikkje noko godt framlegg. Eg trur at "pike" dekkjer eit ganske langt aldersspenn; gjerne over det ein reknar som gifteferdig alder og oppover. Det er ikkje noko du sluttar å vere, for å seie det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var jo det jeg fryktet. Det er vel ingen god grunn til at denne Bersvendsdtr. fra 1730 skulle kalles en Lemmichen? Og hun var vel ikke nevnt i 1750 skiftet etter Anne Pedersdtr?

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Nei, det var jo det jeg fryktet. Det er vel ingen god grunn til at denne Bersvendsdtr. fra 1730 skulle kalles en Lemmichen? Og hun var vel ikke nevnt i 1750 skiftet etter Anne Pedersdtr?

Nei, eg forkasta henne eg også. Og om denne Agnete er "av våre", må ho vere etter eit syskenbarn som er i live sjølv ved 1750-skiftet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke inn i Digitalarkivet nå pga vedlikehold. Men jeg fant en Agnethe Bersvebdsdtr. som giftet seg i Korskirken 11.11.1756 med en Borge Arnesen, på FamilySearch. Jeg skal sjekke det opp senere når vedlikeholdet er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må korrigere meg sjølv: Om ho er ei av våre, må ho vere etter EIN AV ARVINGANE som framleis sjølv er i live i 1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og då ser eg den nye framsida til Digitalarkivet er oppe og går - og kjenner eg oss rett, skal det bli mykje uffing og akking framover til vi kjem inn i det nye :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om dette er den nye framsiden til Digitalarkivet, tror jeg det er mange som kommer til å hoppe av denne hobbien. Jeg kommer inn på en side som viser de skannede arkivene, men ikke et sted hvor man f.eks kan søke i avanserte person eller eiendomsopplysninger. Her må du jo konkret vite hvor i arkivene det du søker etter ligger.

 

https://media.digitalarkivet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlignet med direkte søk i en database er dette et tilbakesteg, men det har sikkert andre fordeler.

 

Jeg fant imidlertid at Agathe Bersvendsdtr. fikk en datter utenfor ekteskap 24.05.1752. Hun ble døpt Lisbeth og far var oppgitt som Studiosus Jens Bergendal.

 

Så finner jeg en Agnethe Bersvendsdtr. i Bergen som giftet segi Korskirken 01.11.1756 med en Soldat ved Garnisonen Børge Arnesen. Hvor det blir av han vet jeg ikke, for en Agnethe Bersvendsdtr. får en sønn Lars utenom ekteskap, døpt 10.11.1767 med far Christen Larsen.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips. Her har du snarveier til søkeinngangene for direkte søk for folketellinger og kirkebøkene. Vi skal få på plass en side med snarveier til ALLE søkeinngangene (noe vi ikke hadde i forrige utgave).

flere søkeinnganger.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Espen Tønnessen skrev:

Et lite tips. Her har du snarveier til søkeinngangene for direkte søk for folketellinger og kirkebøkene. Vi skal få på plass en side med snarveier til ALLE søkeinngangene (noe vi ikke hadde i forrige utgave).

flere søkeinnganger.png

Ja, jeg fant den. Og jeg fant en Byrgel Arnesen begravet 26.01.1763 i ST.J. Men da jeg klikket på lenken havnet jeg i Domkirken, og der var han ikke på angitte dato.

https://www.digitalarkivet.no/search/79?forenamn=Byrge*&etternamn=Arn*&kjonn=&rolle=&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsaar=&fodselsdato=&dodsaar=&dodsdato=&aarsak=&aar=&grdato=&jfdato=&sokn_kyrkje=&merknader=&laekjar=&meldt=&meldar=&c[]=13

 

 

Men jeg fant ham derimot her:

 

https://media.digitalarkivet.no/view/8638/42444/110

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Så finner jeg en Agnethe Bersvendsdtr. i Bergen som giftet segi Korskirken 01.11.1756 med en Soldat ved Granisonen Børge Arnesen. Hvor det blir av han vet jeg ikke, for en Agnethe Bersvendsdtr. får en sønn Lars utenom ekteskap, døpt 10.11.1767 med far Christen Larsen.

Då kan vi i alle fall utelukke at det er ho som er "Agnete Lemmichen" - for det dødsfallet var vel i 1757.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har fått slektsprogrammet mitt til å liste ut heile etterslekta etter Hans/Brite - og vi har pr i dag inga Agnete som kan passe inn her. Dei få Agnete'ne vi har, har vi kontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er likevel ganske sikker på at hun er en av våre. Problemet er at hun kan like gjerne ha en Lemmichen som mor. Denne slekten er mestere i å utelate farsnavn. De som burde hete Lemmichen gjør det ikke, og de du ikke ventet skulle hete Lemmichen gjør det. Med andre ord, total kaos.

 

Jeg sitter og blar i skifteprotokoll for Bergen 1757+, men så lenge der ikke er noe register vet jeg jo ikke om der er noe skifte etter henne i det hele tatt.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg er likevel ganske sikker på at hun er en av våre. Problemet er at hun kan like gjerne ha en Lemmichen som mor. Denne slekten er mestere i å utelate farsnavn. De som burde hete Lemmichen gjør det ikke, og de du ikke ventet skulle hete Lemmichen gjør det. Med andre ord, total kaos.

 

Jeg sitter og blar i skifteprotokoll for Bergen 1757+, men så lenge der ikke er noe register vet jeg jo ikke om der er noe skifte etter henne i det hele tatt.

Eg deler oppfatninga di - at ho ER ei av våre. Når det gjeld register for skifteprotokollane, meiner eg at eg ein gong oppfatta at det fanst eit slikt på lesesalen på Statsarkivet - men det kan vere eg som hugsar feil. Kanskje kan du rette eit spørsmål til Statsarkivet om det? Det er fleire vi gjerne skulle sett skifte etter, som f.eks "Jakob Marenson" - gift og boende her i byen i 1750. Eg har ikkje funne nokon god kandidat hos Sollied.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet noe ennå, men snublet over noe jeg lurer på kan ha noe med vårt å gjøre. I skifte nr.917 synes jeg å lese noe om Dorthe, sal Erich Henrichsen. Jeg tenkte da på Anne Dorthe Abelsdtr. som var gift med Erich Henrichsen. Han døde 1754 og dette er fra nov 1756. Kan du ta en rask titt.

https://media.digitalarkivet.no/view/24002/207?indexing=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil ganske sikkert tru at dette er "vår" dame. Innhaldet er at ho erklærer fallitt, så der står ingen ting om arvingar og denslags, berre namn på kreditorane (ingen interessante namn for oss), og kor mykje dei kvar har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har fulgt tråden om Lemmichen-familien med stor interesse og kom i samband med at eg leita etter noko anna over ei innførsle i kyrkjeboka for Borgund for tida 1739 og utover som kanskje kan vere av interesse. Eg søkte (svært) raskt igjennom  tråden dykkar men såg ikkje i farten om de hadde med denne personen.

 

Første innførsle øverst til venstre, for meg ser det ut til at ei eller anna "Hans Erichsen Lemmiches Datter" døyper sonen Abel.

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 528/L0391: Ministerialbok nr. 528A02, 1739-1761
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070831640702

Endret av Thore Senneset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snekker svend Hans Eriksen Lemmiches datter Abel - og fiffen er fadrar. Takk skal du ha - vi må studere litt på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

[...] - og fiffen er fadrar. 

 

Ja, det var ikkje måte på

Endret av Thore Senneset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.