Aase R Sæther - Gloppen

SF Eid - Hans (Pederson?) (Hansson?) Lemmichen, kapellan på 1600-talet - oversyn over hans etterslekt?

887 innlegg i emnet

14 minutter siden, Anita Holck skrev:

# 874 Dette må jo være døtre av Jon Anfindsen Osnes og Maren Pedersdatter (enken etter Ludvig Hansen lemmichen), Margrethe f. 1687 og Synnøve f. 1692?

Takk skal du ha Anitha. 

Det er jo litt av problemet at Lemmichen navnet dukker opp der man ikke forventer det og uteblir der man regnet med å finne det.

Jeg ser jo at Synnøve er nevnt og at hun trolig hadde barn? Erich, Agnethe og Maren gift med Joen Anderson Tippen, eller er det jeg som leser feil?

I så fall lurer jeg på om Synnøve var gift med en Mathias.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja minsanten. Det er som vi har sagt før: Dei som SKAL heite Lemmichen gjer det ikkje, og dei som ikkje skal heite det, GJER det. Så då er dette bomskot.

Rune Thorstensen liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen gi en kort oppsummering over hvem som er nevnt som arvinger, hvi\or de bor og evt. slektsforhold. Selv om dette egentlig ikke er Lemmichen, så vil jeg gjerne ha det korrekt i databasen min.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

7/7-1762 Skifte satt etter Margaretha Joensdatter Lemmich. Arving, en søster
1. Synneve Jonsdatter, død, etterlater seg 3 sønner og 2 døtre
1a. Erich, gift, i Eidsfjord prestegjeld på gården Søndre(?)Tippe
1b. Joen sst.
1c. Andreas, Søndre(?) Ashol
1d. Maren g. Jon Andersen Tippe
1e. Agnethe 31 år, tienende her i byen, nærværende

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk skal du ha Anita. Jeg vet ikke hvem Synnøve var gift med, men jeg finner både Erik og Joen Mathiassønner på Tippen i Eid, så jeg vit tro han het Mathias.

Just for the records, som man sier.

Synnøve Joensdtr. giftet seg i Eid 20.06.1723 med Mathias Andersson Aasen 1679-1755. Synnøve døde 1736 og Mathias giftet seg på nytt 10.05.1736 med Kari Olsdtr. Navelsaker 1692-1752.

Endret av Rune Thorstensen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Melder meg på med ytterligere en person til slektstreet:

Birthe Lemmichen fca. 1715 gift med Knud Hansen i Bergen.

Deres datter Birthe f.1742 gift 1762 med Jan Petersen Lindmark Baade Bergen f.1739.

Her er det etterhvert mange tusen etterkommere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

11 minutter siden, Jarl B skrev:

Deres datter Birthe f.1742 gift 1762 med Jan Petersen Lindmark Baade Bergen f.1739.

Nei, her er du nok litt på feil spor. Denne Birte er i Knut sitt andre ekteskap med Gjertrud. Etter fyrste kona har han berre sonen Hans.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011668&gardpostnr=34798&personpostnr=102611&merk=102611#ovre

Endret av Aase R Sæther - Gloppen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

12 minutter siden, Jarl B skrev:

Birthe f.1742 er ikke datter av Birthe (Isachsdtr.) Lemmichen, hun døde nemlig 1739. Derimot er hun datter av Knud HanssonTippen og hans hustru nr.2 Gjertrud Andersdtr. (Sundbye) De giftet seg 14.06.1741 i Korskirken i Bergen.

Endret av Rune Thorstensen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

29 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Birthe f.1742 er ikke datter av Birthe (Isachsdtr.) Lemmichen, hun døde nemlig 1739. Derimot er hun datter av Knud HanssonTippen og hans hustru nr.2 Gjertrud Andersdtr. (Sundbye) De giftet seg 14.06.1741 i Korskirken i Bergen.

Her skreiv vi i kor, Rune :-)

Birte 1742 er oppkalla etter fars avdøde kone, som skikken var. Om ho nokon gong seinare blir kalla Lemmichen, er nok det også til ære for avdøde fyrstekone.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser ut til at disse barna kaller seg Lemmichen, Knud Norenberg Lemmichen er fadder i DK 14/7-1771, den Marthe Kirstine som gifter seg med Knud Geelmuyden kalles stort sett Lemmichen, men ved siste barns dåp 30/1-1777 DK kalles hun Norenberg og vi vet at Birthe kaller seg Lemmichen når hun gifter seg, Anders finner jeg ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
37 minutter siden, Anita Holck skrev:

Det ser ut til at disse barna kaller seg Lemmichen, Knud Norenberg Lemmichen er fadder i DK 14/7-1771, den Marthe Kirstine som gifter seg med Knud Geelmuyden kalles stort sett Lemmichen, men ved siste barns dåp 30/1-1777 DK kalles hun Norenberg og vi vet at Birthe kaller seg Lemmichen når hun gifter seg, Anders finner jeg ikke.

Lemmichen "by marriage" som dei seier bortanfor havet. Eigentleg svært pussig når dei har eit anna familienamn dei kan bruke - Norenberg. Og kompliserande for oss.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Jarl B skrev:

Bruk fullt navn som visningsnavn.

https://forum.arkivverket.no/announcement/2-ordensregler-for-debattene/

https://www.digitalarkivet.no/content/181/endre-visningsnavn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive