Gå til innhold
Arkivverket

SF Eid - Hans (Pederson?) (Hansson?) Lemmichen, kapellan på 1600-talet - oversyn over hans etterslekt?


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Eg har altså funne Hans Lemmechen i tingbøkene frå 1643 til 1663. Så er det ein pause i avskriftene, og i neste bok frå 1679 er han ikkje nemnd.

 

Eg har til no ikkje sett noko som helst dokumentasjon på kona hans.

 

Det blir hevda at ho gifte seg opp att med Jørgen Nilsson Knag. Eg har ikkje funne noko om denne mannen.

 

I 1679 høyrer vi om sønene Peder og Absalon; begge må vere myndige då, og dermed fødde seinast rundt 1655.

 

I 1681 er det Abel som er aktuell; han har tydelegvis ikkje gått av vegen for å bedra kona aldri så lite; namnet hennar er ikkje nemnt.

 

Også Ludvig er nemnt i 1681; det er noko tjære han ikkje har fått pengar for, så han er også myndig og vel så det på denne tida.

 

Kort sagt er det berre Isak av sønene vi ikkje får noko hint om i desse protokollane.

 

Døtrene ser vi ikkje spor etter, i alle fall ikkje som Lemmichen.

 

Eg ser at dei protokollane som finst fram til 1683 er avskrivne. Deretter startar protokollane på 1692, men dei må lesast i fotokopi. Det må vel bli vinterarbeid.

 

 

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som temaet vokser, øker også faren for at noe går meg hus forbi.

 

Så med fare for å repetere meg selv eller andre vil jeg nevne følgende.

 

Peder Hansen Lemmichen hadde en datter Anne som i følge hans skifte må være født rundt 1688. Jeg trodde en stund det var hun det var skifte etter i 1750, men det viste seg raskt å være feil.

 

Dermed har jeg ingenting registrert på henne.

 

Men en Anne Lemmichen må ha giftet seg med Morten Falck før 1719, og da trolig i Domkirken for der er kirkeboka før 1719 borte.

 

De fikk sønen Peder døpt 03.09.1719, sønnen Mons døpt 16.09.1723 og datteren Magrethe Malene døpt 13.10.1724. 

Morten Falck dør i 1726 og arveskifte 18.09.1726 viser de tre nevnte barna samt også en datter Magrethe.

 

Jeg antar at det er den samme Anne Lemmichen som gifter seg som enke med Gillius Witter 29.11.1729.

 

De får datteren Mette Cathrine 14.01.1731.

 

Den 25.05.1741 gravlegges Gillius Witters hustru og han gifter seg på nytt i 1743.

 

Gillius Witter gravlegges 18.06.1770, 80 år gammel.

 

Jeg finner ikke Annes farsnavn nevnt noe sted, men jeg har ingen andre Anne med slektsnavnet Lemmichen enn Anne Pedersdtr. Lemmichen. Dersom det er henne var hun altså omlag 43 år da datteren Mette Cathrine ble født, noe som kan forklare hvorfor jeg ikke finner flere barn i det ekteskapet.

 

Er der noen som har synspunkter på dette?

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må rette meg selv litt.

 

For Anne Dorte Lemmichen døper sønnen Henrich 16.09.1723 i Domkirken med Eric Henrichsen som far.

 

Blant fadderne finner jeg Birte Blyt, Emerense Abelsdtr. (Lemmichen) og Knud Stephansen baadsmand. Sistnevnt var gift med  Margrethe Sohpie Abelsdtr. Lemmichen.

Men denne Anne (Dorthe) var altså søster til Emerence og Margrethe Sophie og dermed en Abelsdtr.

 

Dermed er der altså to Anne Lemmichen, men Abelsdtr. har vi plassert, så da kan ikke jeg forstå annet enn at det må være Anne Pedersdtr. Lemmichen som giftet seg to ganger og som døde i 1741.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg held fram med å oppsummere litt, fyrst om sønene:

 

Den eg tykkjer vi har minst kontroll på, er Abel. Han etterlet seg ikkje noko skifte, og vi veit ikkje namnet på kona hans, men vi har Bergens-skiftet sitt ord på dei to døtrene Margrete og Anna Dorthea. Skiftet etter barnlause Emerense i 1741 viser at dei har vore tre. 

 

Margrete sine tre born har vi både frå skiftet etter henne i 1740 

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=286&storleik=

 

og frå det store skiftet i 1750/51.

 

Abel - f.1721 - har vi meir om han?

Steffen - f.1725 - på han har eg 2 koner og 1+3 born, men har ikkje følgt han til grava endå.

Karen - veit ikkje fødselsår, men er allereie i 1740 gift med Erik Kristian Schanche - har vi meir om dei?

 

Anne Dortea - mor til Henrik Henriksen (Eriksen?) i 1719 - ho døyr i 1762 med dessverre utan alder. Vi har ein Erik Henriksen som døyr i Bergen 1754, men veit ikkje om det er rett mann.

Dei får også Dorte i 1726, henne har eg ikkje meir om, endå i alle fall, og Jakob i 1729 - likeeins.

 

Emerense døyr barnlaus, og eg har ikkje funne noko som fortel alderen hennar.

 

Så har vi den famøse farskapssaka frå 1681. Om barnet som er omtala er Abel sitt, er det vel ikkje nokon grunn til å tru at det er blitt innlemma i familien på nokon måte, så lenge han blånektar, så eg trur ikkje ei av dei tre nemnde døtrene er identisk med dette barnet. Vi får vel aldri svar på dette.

 

Har vi meir enn dette om Abel-greina?

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Karen Knudsdtr., så tror jeg det må være hun som døpes i Nykirken 06.09.1719. Her er foreldrene oppføret som Nils Stephenssøn og Margrethe Sophie Lemmichen.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011668&gardpostnr=40650&personpostnr=119200&merk=119200#ovre

 

I ekteskapet med Erich har jeg notert  døtrene Anne Christiane døpt 25.03.1741 og Margrethe Sophia døpt 1504.1742. Jeg har så langt ikke funnet flere barn av dette paret, ei heller noe dødsfall. Kan de ha flyttet på seg?

 

Når det gjelder Stephen finner jeg at han som enkemann gifter seg 23.02.1761 i Korskirken med Catharina Friele. Hun skal visstnok være en Abrahamsdtr.

 

Stephen skal etter mine notater være død i 1797 i Overhalla, Nord Trøndelag. Cathrine skal ha dødd i i Tronheim i 1800, men det må sjekkes opp.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=9945&merk=9945#ovre

 

De får en sønn Abraham Lemmichen i Bergen i 1767 og han dør i Tronheim en gang etter 1827. Han forlovet seg i Vår Frues Kirke i Trondheim 11.12.1798 med Lorentze Andreasdtr. Nørbech. De ble viet samme sted 24.01.1799. De døper en datter 15.10.1799 for Chatarina Christine Lemmich. Hun ble gift og fikk minst 7 barn, men ingen benyttet Lemmich navnet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Knud Stephensen ble gravlagt 21.10.1735.

I noen tilfeller står ikke navn på avdøde i kirkebøkene. Men under pårørende eller under merknaderv  i Databasene i gamle digitalarkivet kan man av og til finne navn på ektemenn eller fedre til barn. Jeg har ikke sjekket om Per/Peder/Peter Friderichsen kanskje kan finnes der når han begraver sin hustru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tenkte eg skulle finne originalen til dødsfallet til Margreta Sophia "Lench" for å sjå om det kan vere tolkingsfeil, men finn ikkje rette kyrkjeboka - nokon som er flinkare enn eg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ord om den kona Abel er tildelt fleire stader: Anne Kaspersdtr Tidemand. Den einaste Anne Kaspersdtr eg har funne til no, er ho som var gift med Hans Pederson Lemmichen, og som må ha døydd barnlaus ca 1720. Ho kan for så vidt ha vore gift med Abel før, men i alle fall ikkje vore mor til døtrene hans.  Eg har ikkje sett noko dokumentasjon på dette ekteskapet - er det nokon andre som har det?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å rote det til ...

 

1.Jeg aner ikke hva som er kilden for følgende:

 

"Borger i Bergen Hans Lemmich drev bryggeri; det brændte for ham og han reiste da til Stralsund, men kom tilbake igjen og blev i 1624 organist i Skien. Organisten var to ganger gift; den første hustru, som blev mor til hr. Hans, kjendes ikke, den anden hustru var en enke, Kristine Didriksdtr., med hvem gemalen drev en langvarig og skandaløs skilsmisseproces for Bergens Domkapitel i 1620 og flg. aar. Hun vilde ikke passe sit kjøkken, klaget han, og ikke spinde, men forlot husholdningen nat som dag. Naar hun kom hjem angrep hun ham haanlig med skjældsord, kaldte ham et æsel og sa at hendes forrige mand var ni ganger ærligere. Hans Lemmich hadde i løpet av 8 aar bare prylt hende to ganger, men hun hadde slaat ham med sengepotten, mens han laa i sengen og piken holdt ham fast! Kristine paa sin side paastod at det var manden som var umulig, saaledes tvang han hendes datter ut av huset otte dager efter hendes barselseng; han vilde heller ikke betale den humle, som trængtes til brygning etc. Skilt blev de dog ikke".

 

Nasjonalbiblioteket, Bergens Domkapitels forhandlingsprotokoll 1605-1624 s. 191 (s. 206):

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/ad292c1eb0938d0b2b4025f50baf8fd0?index=1#205

 

men kan ikke se at teksten inneholder hverken konas patronym, eller at det var en langvarig skilsmisseprosess, finner ham bare nevnt 27/10-1620 og 3/11-1620 (pluss en leieboer nevnt 16/3-1622 og 22/8-1622 ) - heller ikke at han forlot byen.

 

2. Immatrikulert Rostock 1617 Aug Johannes Lemichius Bergensis Norwegus.

 

Immatrikulert København 27 Martij 1619 Iohannes Lemmichius Bergensis Norvegus

Rostochij deposuit, et post, commendatus a Capitulo Bergensi, ad nost appulit (s. 40)

 

"Grunden til at hr. Hans Lemmich kom som kapellan til Eid, hvor hr. Abel Olufsen da var sogneprest, var sikkerlig det at hans stifmor, Kristine Dideriksdtr., har været søster av hr. Abels hustru Else Dideriksdtr. Kort efter blev han trolovet og gift med hr. Abels sønnedatter Berete Mogensdtr., som var kommet til sine bedsteforældre paa Eid prestegard efter at hendes far hr. Mogens Abelsen, som ovenfor meddelt, var blit dømt fra embedet som sogneprest til Vikør. I Eids beskedne resid. kapellani blev hr. Hans sittende i nær 50 aar, indtil 1671. Dat. Skibenes 7/8 1671 skriver han til bispen at han ikke længer er residerende, men med forrige sogneprests tilladelse bor paa en bondegaard for avgift og ellers er at betragte som domesticus. "Sit embede hadde han, Gud være æret, indtil denne dag forestaaet som et lys for andre i lærdom og levnet, iflg. Ove Bjelkes vidnesbyrd, og levet broderlig med 4 sogneprester [han regner saaledes ikke med hr. Jens Buck], av hvilke den første som min kones farfar kaldte mig til medtjener....." ...

 

"Hr. Hans Lemmich døde mellem 1671 og 1673. Hans enke, Berete Mogensdtr. blev derefter gift med kaptein Jørgen Nilsen Knag i Eid, som da var enkemand med flere barn, av hvilke Jørgen og Ida Sophie Knag begge var over 12 aar gl. i 1675 og hjemme, undervist av huslærer, ovenn. Ove Jonassen. Hr. Hans' barn var: Peder Lemmich, borgerskap til Bergen 1667, Abel Lemmich, borgerskap 1668, Isach Lemmich, borgerskap 1674, Ludvig og Absalon Lemmich, som alle levet i Eid i 1675, samt Agnete Lemmich, som mellem 1675 og 1680 blev gift med lensmand s.steds Jens Biering. En række data til ovenstaaende prestehistorie er velvilligst meddelt av overlæge Sollied i Bergen".

 

NST 1. (1927): 57-71. Jesper Hansen fogden paa Helgeland - fogden paa Kaupanger. ved S. H. Finne-Grønn s. 67f

Kan det være denne som er kilden??? Hvor har i så fall Finne-Grønn/Sollied hentet dette fra?

 

3. Immatrikulert København 12 Novembr. 1632, Mathias Limmichius Nortvagus, E schola Bergensi (s. 116) og var 1636-1659 sogneprest til Hafslo i Sogn.

 

4. Hans Blytt/Blydt, gift med en ukjent datter Lemmichen(?), gravlegges i Nykirken:

Hans Plydt m i N.k.g. med de 2 mindste klocher og l.p. Des 17 1697 NK

 

Hans datter Birthe får sønnen Cornelius (begge nevnt i skiftet etter Anna Pedersdatter 1750) utenfor ekteskap med en Niels Olsen Heggedal:

KB Selje, Sogn og Fjordane, oppslag 115, 1684, D 23 Martij publ: absolv= Niels Olsøn Heggedall oc Birrete Hansd: Blytt for lejermaall.

 

Hun blir senere gift med en båtsmann Ole Larsen som det er skifte etter i 1707:

 

1707, 9 april, skiftet sat efter Ole Larsen bodsmand. Enke Berete Hansdatter Plyt. Hendes stifbørn:

1. Kirsten Olsdatter

2. Abigael Olsdatter

havde moderarv i boet. Hans Plyt formynder

 

Birthe selv gravlegges 21/7-1741:

Birte Blydt k av søfarende huus Jul 21 1741 DK

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved hjelp av Merknad-trikset ditt finn eg denne: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bedo1668&gardpostnr=9654&merk=9654#ovre som ikkje kan vere ei av dei to døtrene vi har frå før. 

 

Og soldat - då fattar eg interesse for denne frå 1749 - https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/44/pp00000000177652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anita Holck skrev:

Med fare for å rote det til ...

 

1.Jeg aner ikke hva som er kilden for følgende:

 

Ja, Anita - det er akkurat det som er problemet :-)   

 

Påstandane kan godt vere rette, men så lenge vi ikkje har sett dokumentasjonen for dei, blir dei berre akkurat det: Påstandar. Men hjerteleg takk for innlegget uansett, med fleire dokumenterte opplysningar som er nye for meg på slutten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anita - dette sitatet som skal referere til Hans Lemmichen - kvar kan det vere henta frå? 

 

"Sit embede hadde han, Gud være æret, indtil denne dag forestaaet som et lys for andre i lærdom og levnet, iflg. Ove Bjelkes vidnesbyrd, og levet broderlig med 4 sogneprester [han regner saaledes ikke med hr. Jens Buck], av hvilke den første som min kones farfar kaldte mig til medtjener....."

 

Dersom vi stoler på prestehistoria i Eid bygdebok, var Abel Olufson prest til 1625 i Eid, og Hans Lemmechen kom som kapellan dit i 1622. Då er vi svært nær ein dokumentasjon på kven Hans si kone var. Abel Olufson hadde fleire born, m.a. Blodbytta (Anne Abelsdtr) på Evebø i Gloppen, men også presten Mogens Abelson i Selje, nettopp den mannen som dei fleste utpeikar som Hans Lemmichen sin svigerfar.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det jeg tenkte var at det kanskje kunne finnes noen spor å gå etter og muligheter for å finne flere kilder gjennom den teksten jeg la ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg går til bake til Stephen Knudsen Lemmichen så giftet han seg første gang 10.10.1759 i Domkirken i Bergen med Cathrine Elisabeth Meibom.

 

De døper en sønn Michel Meibom 22.04.1760 i Domkirken. Han gravlegges 21.10.1760.

Cathrine Elisabeth Meibom gravlegges 25.04.1760.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bedo1668&gardpostnr=2613&merk=2613#ovre

 

Stephen Lemmichen gifter seg for andre gang 23.02.1761 i Korskirken med  Catharine (Abrahamsdtr.) Friele.

 

De døper datteren Cathrine Elisabeth 11.12.1761. Sønnen Knud døpes 19.04.1763, han gravlegges 15.07.1763

 

Så døpes datteren Margrethe Christina 16.09.1764.

 

De døper sønnen Abraham Friil(Friele) 10.07.1767.

 

Det er det siste jeg finne av dem . Trolig har de flyttet nordover til Overhalla i Nord Trøndelag.Han var kobberslager.

 

Hvorvidt de fikk flere barn der vet jeg ikke. Kanskje det finnes noe skifte, f.eks i Trondheim etter kona som døde der i 1800.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Abel Lemmichen giftet seg som enkemann i Nykirken i Bergen 05.03.1780med Marthe Olsdtr. Dette tror jeg må være den tidligere etterspurte Abel Knudsen Lemmichen.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=15296&merk=15296#ovre

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg kan ikke se at Abel Knudsen Lemmichen fikk barn i sine to ekteskap.

Nei, så vidt eg kan rekne meg til, snakkar vi om koner på ca 50 og 45 år, så då er det nok ikkje så mykje håp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12584    Dorthe Lemmiche   k     Erich Henrichsen afg.s     Des 31 1762   StJ

- betyr denne seiemåten at Erik Henriksen er død før henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.