Gå til innhold
Arkivverket

SF Eid - Hans (Pederson?) (Hansson?) Lemmichen, kapellan på 1600-talet - oversyn over hans etterslekt?


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Da var altså Peder Hansen Lemmichen gift med Birgitte Simensdtr. i 1675. Hvem er da mor til hans barn, Brigitte eller Malene Christophersdtr. Sand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Da var altså Peder Hansen Lemmichen gift med Birgitte Simensdtr. i 1675. Hvem er da mor til hans barn, Brigitte eller Malene Christophersdtr. Sand?

Både Hans og Abel Pedersøner har ein alder i 1701 som tilseier eit fødselsår FØR 1675. Kanskje har begge konene born? Litt pussig at det ikkje går heilt klart fram av skiftet i 1704, for der er Malene til stades.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at Hans og Abel må være født før 1670, for Absalon er i sitt trettiende år i 1704 og han er nevnt som nr.3 i rekken av sønner.

 

Eller hopper jeg tilbake til Bergensskifte fra 1750.

Du hadde der en Anne Marie Ericsdtr. som hadde etterlatt seg barn Barbara, Morten og Eric.

 

Jeg tror jeg har funnet at hun var gift med en Gunder Mortensen. Dette paret døper tre barn i Nykirken. Barbra 22.10.1705, Morten 28.08.1709 og Eric 29.10.1710. Ved siste barnedåp var Hans Blydt fadder.

 

Jeg har altså ikke funnet svar på hvor Anne Marie Ericsdtr. kommer inn i slekten men som vi har antydet før så må faren Erik ha vært gift med en til nå ukjent Hansdtr. Lemmichen. 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då spør eg meg - kven ser vi og kven ser vi ikkje i denne 1675-kjelda.

 

Peder Hansson er der, med frue, men ingen born over 12 år. 

Abel Hansson - ugift

Isak Hansson - ugift

Ludvig Hansson - med frue

Absalon Hansson - med frue

Agnete Hansdtr - bur hos mor og stefar; er ugift, men over 12 år, så siste mulege f.år er ca 1663.

ei syster som ikkje er Agnete, bur hos Abel

 

Altså er alle dei 5 sønene nemnde i denne kjelda, og slik eg ser det, 2 døtre (Agnete og den hos Abel).

Den av døtrene som er Hans Blyts kone, er gift og etablert forlengst i 1675.

 

Dei døtrene vi kjenner til frå skiftet i Bergen, er AnnaArvelatarsmor, AnnaMariaEriksdtrsmor og MarenKristendtrsmor; dei to siste kan vere ei og same kvinne. Vi har også Aaland sin påastand om at der er ei dotter Karen som får eit skøyte i 1722 - eg tvilar, eg tykkjer det er seint, og trur at det kan gjelde einkvan i ein yngre generasjon.

 

Kven som helst av desse siste 2-4 døtrene kan vere den ikkje namngjevne i 1675.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg har altså ikke funnet svar på hvor Anne Marie Ericsdtr. kommer inn i slekten men som vi har antydet før så må faren Erik ha vært gift med en til nå ukjent. Om der da ikke skulle være en Eric Hansen Lemmichen et sted. Hansdtr. Lemmichen.

Anna Marie Eriksdtr er nemnt i rekkja av arvingar etter døtrene, så vi droppar Erik Hansson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Både Hans og Abel Pedersøner har ein alder i 1701 som tilseier eit fødselsår FØR 1675. Kanskje har begge konene born? Litt pussig at det ikkje går heilt klart fram av skiftet i 1704, for der er Malene til stades.

 

Umiddelbart tenker jeg at Mallene ikke er mor til noen av barna. I innledningen til skiftet har skriveren først innført ..."overværende hans efterlevende quinde Malena Christophersdatter Sand, og den sal. Mands med denne quinde afluede børn.."    Deretter er tydeligvis de siste 4 ordene her strøket ut, og isteden er det skrevet over : "efterladte Børn". Det står altså igjen  "den sal. Mands efterladte Børn". Min erfaring er at det første ville blitt stående og tydeliggjort hvis Mallene virkelig var mor til et eller flere/alle av barna.

 

Men det bør leses mer i skiftet før en endelig oppfatning dannes.

 

Aase (# 205): Det var vel 2 søstre hos Abel (betales for tre personer) i tillegg til Agneta i 1675.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Marianne Holck skrev:

 

 

 

Aase (# 205): Det var vel 2 søstre hos Abel (betales for tre personer) i tillegg til Agneta i 1675.

 

 

Les vi ikkje om ein dreng der og - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Les vi ikkje om ein dreng der og - ?

Jo, jeg tror du har rett...det er nok en dreng...Fint at du sjekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Marianne Holck skrev:

 

Umiddelbart tenker jeg at Mallene ikke er mor til noen av barna. I innledningen til skiftet har skriveren først innført ..."overværende hans efterlevende quinde Malena Christophersdatter Sand, og den sal. Mands med denne quinde afluede børn.."    Deretter er tydeligvis de siste 4 ordene her strøket ut, og isteden er det skrevet over : "efterladte Børn". Det står altså igjen  "den sal. Mands efterladte Børn". 

 

 

Sitat

 

 

Eg må seie meg delvis uenig med deg her og ;-)   Det som er overstreka, er "med forrige qvinde aflede børn". Erstatninga har eg faktisk ikkje lese nøye nok før no - og der gjev eg deg rett, det endar opp med "den sal. Mands efterladte Børn".

 

Så eg ville nesten tru at begge har hatt born.

 

Dersom vi går ut frå at rekkjefølgja i skiftet etter faren er rett, har eg ein teori om kvar grensa går også.

 

Abel har vi fastslått må vere fødd før 1675; han har dessutan ei dotter Birgitte. 

Karen - dotter Birgitte

Beate - dotter Berte

Så vil eg tippe at Birgitte døyr og blir erstatta med Malene - for neste barn er 

Berte (oppkalling etter avdød ektefelle?) - dotter Anne Malene

(Anna) Margrete - eg veit vel ikkje kven ho har etter seg, i alle fall ikkje i farten.

Anna - dotter Margrete Malene

Brite Sofie - har eg så langt berre funne ein son etter.

Absalon er også med i det siste kullet - eg har heile tida lese at han er i sitt trettiende år, men han er i sitt tretende.

 

Så då var det å lese skiftet igjen for å sjå om det er nokon som har morsarv til gode.

 

Og - det er det.  Men no treng eg hjelp til lesinga. Litt nedanfor midten i spalten lengst til venstre.

 

SAB, Nordfjord Sorenskriveri, 04/04a/L0002b: Skifteprotokollar, 1702-1704, s. 368b-369a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081127690179

 

Der står uttrykkjeleg at Abel har morsarv til gode. Men kva står det om dei som følgjer etter? Eg kan ikkje sjå at det er nemnt meir morsarv.

 

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg vil tro at Hans og Abel må være født før 1670, for Absalon er i sitt trettiende år i 1704 og han er nevnt som nr.3 i rekken av sønner.

 

Ja, eg har også lese det slik - men les du endå nøyare, vil du sjå at han er i sit tretende år. Stemmer "bra" med 1701-manntalet der han er i sitt 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Eg må seie meg delvis uenig med deg her og ;-)   Det som er overstreka, er "med forrige qvinde aflede børn". Erstatninga har eg faktisk ikkje lese nøye nok før no - og der gjev eg deg rett, det endar opp med "den sal. Mands efterladte Børn".

 

Så eg ville nesten tru at begge har hatt born.

 

Dersom vi går ut frå at rekkjefølgja i skiftet etter faren er rett, har eg ein teori om kvar grensa går også.

 

Abel har vi fastslått må vere fødd før 1675; han har dessutan ei dotter Birgitte. 

Karen - dotter Birgitte

Beate - dotter Berte

Så vil eg tippe at Birgitte døyr og blir erstatta med Malene - for neste barn er 

Berte (oppkalling etter avdød ektefelle?) - dotter Anne Malene

(Anna) Margrete - eg veit vel ikkje kven ho har etter seg, i alle fall ikkje i farten.

Anna - dotter Margrete Malene

Brite Sofie - har eg så langt berre funne ein son etter.

Absalon er også med i det siste kullet - eg har heile tida lese at han er i sitt trettiende år, men han er i sitt tretende.

 

Så då var det å lese skiftet igjen for å sjå om det er nokon som har morsarv til gode.

 

Og - det er det.  Men no treng eg hjelp til lesinga. Litt nedanfor midten i spalten lengst til venstre.

 

SAB, Nordfjord Sorenskriveri, 04/04a/L0002b: Skifteprotokollar, 1702-1704, s. 368b-369a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081127690179

 

Der står uttrykkjeleg at Abel har morsarv til gode. Men kva står det om dei som følgjer etter? Eg kan ikkje sjå at det er nemnt meir morsarv.

 

 

 

 

Swedersen samme sal. Peder Hanssen Lemmichens sterfboe 12 rdlr – 5

 

Abel Pedersen Lemmichen rester paa mødrenearf 15 rdlr – 12

 

1 Beneficiens...                                                                       21 - 8

Seil                                                                           17 rdlr – 10

Lars Tommissen Ruus                                             14 -

Hans Pedersen Lemmichen                                       2 -         2 - 14

Lendsmand Dirich Madsens kiereste                         1 - -            11

Beritte Pedersdatter

lensmands laante penger                                                         3 - 8

Magarithe Pedersdatter Lemmichs                                          3 - 8

_____________

                                                                                  47 -        5

Endret av Christian Arentz
Enig i Lars Thommisen Ruus, g.m. Karen Pedersdatter Lemmichen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Christian Arentz skrev:

 

 

Lars .....Turinnius hersitiius                                      14 -

 

Lars Tommissen Ruus -

 

Elles er dette vel mest å oppfatte som ei heller usystematisk oppramsing av pengar arvingane vil ha ut - ikkje knytt til noko mødrearv, så vidt eg kan sjå. Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Lars Tommissen Ruus -

 

Elles er dette vel mest å oppfatte som ei heller usystematisk oppramsing av pengar arvingane vil ha ut - ikkje knytt til noko mødrearv, så vidt eg kan sjå. Enig?

Enig, selv om Abel og Lars (g.m. Karen) og Hans kan ha vært i samme båt hvis de var barn fra 1. ekteskap. De var jo de eldste i flokken. Men Dirich,derimot,  var jo arvelateren Peder Hansens svoger og ant. hans kreditor.

Endret av Christian Arentz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtta i neste spalte har eg sendt inn her - det KAN vere den potensielle Karen Hansdtr som står her. Kva seier andre?

Redigert: som de ser av den siste aktiviteten på denne tråden er ho nemnd ein gong til, og det er med stor glede eg registrerer fyrste konkrete funn på henne.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Nøtta i neste spalte har eg sendt inn her - det KAN vere den potensielle Karen Hansdtr som står her. Kva seier andre?

 

 

Det er i hvert fall snakk om en Karen Hansdatter Lemmechen. I høyere spalte på neste side i skiftet står hun oppført helt tydelig, også der mellom Abraham Friele og Zander Jansen. Hun får fra boet  "1 stor gryde...". Jeg sjekket de to herrene i Koppskatten 1689 for Bergen -  hustruen ser ikke ut til å kunne kobles til "våre" ( http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=kopp1689&gardpostnr=1256&merk=1256#ovre, og  http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=kopp1689&gardpostnr=1150&merk=1150#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste tilknytning jeg kan komme på vedr. Abraham Friele, er at han og hans hustru Wilmiche Maartmann var foreldre til  Cathrine Abrahamsdtr. Friele 1740-1800. Hun ble gift med Stephen Knudsen Lemmichen som var sønn av Knud Stephensen og Margrethe Sophie Abelsdtr. Lemmichen.

 

Men denne Abraham Friele døde i juni 1741.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Den eneste tilknytning jeg kan komme på vedr. Abraham Friele, er at han og hans hustru Wilmiche Maartmann var foreldre til  Cathrine Abrahamsdtr. Friele 1740-1800. Hun ble gift med Stephen Knudsen Lemmichen som var sønn av Knud Stephensen og Margrethe Sophie Abelsdtr. Lemmichen.

 

Men denne Abraham Friele døde i juni 1741.

Han som er nemnt i 1704 er vel skifte etter her http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=970&storleik= - sidan det er etterleverska hans som har kravet.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Karen Hansdtr, som vi no har konstatert finst: Det som er nemnt i bygdeboka om eit skøyte i 1722 - er det nokon som har sett det? Er det tingboka som er rette staden å leite? Eller er det panteboka? Eller andre stader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Han som er nemnt i 1704 er vel skifte etter her http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=970&storleik= - sidan det er etterleverska hans som har kravet.

Men hvem er da denne etterleversken:?

Den Abraham Friele jeg viste til er trolig født i 1704 av foreldre Hans Friele og Cathrine Wullf. Selv om den Abraham du viser til også har en sønn Abraham født 1693.

Abraham Friele den yngre og Wilmiche døpte også en sønn Jochum Abraham Friele. Han ble født 1/2 år etter farens død.

 

Dette har jo så langt ikke betydning for slektsrekkefølgen i Lemmichen slekten. Men det er jo interessant å se vilken forbindelse disse familiene har hatt også før Stephen Lemmichen giftet seg inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Men hvem er da denne etterleversken:?

Om vi gugglar, kjem vi til Agnete Schumacher, død 1731, men det treng ikkje vere rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Om vi gugglar, kjem vi til Agnete Schumacher, død 1731, men det treng ikkje vere rett.

 

 Det stemmer med det som står her om Abraham Friele og hans hustruer:

http://www.nb.no/nbsok/nb/5225d8667593cad1eca4260c3cb310b6?index=2#23

 

Rune: Ellers mye info om Frieleefamilien i denne boka, hvis du ikke har sett den.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Marianne Holck skrev:

 

Rune: Ellers mye info om Frielefamilien i denne boka, hvis du ikke har sett den.

 

 

Interessant lesestoff her også, men vi kan vel vere enige om at det ikkje ser ut til å vere slektsband mellom Friele og Lemmichen i desse eldste leda?

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abrahamb Frille borgerskap 1674 födestad Stralsund (som er en by nevnt tidligere på en sidelinje i debatten)

Mulig kone Angenete Pegel (fadder dåp KK 1693 0206 i database i DA, ikke sjekket kilden)

 

(to Bergensfödte Abraham Friele, borgerskap som skipper 1720 og 1746 hhv i databasen i DA, så der er nokk noen med samme navn... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då ser vi bort frå Abraham Friele som muleg ektemake til ei av Hansdøtrene.

 

Eg veit at dette var den "gamle" måten å granske slekter på, men må seie det ergrar meg at det er lagt så lite vekt på desse døtrene. Agnete gm Jens Biering og Didrik Madsen er servert på sølvfat gjennom fleire kjelder, så ho er med, men dei andre er liksom ikkje så nøye med, endå vi veit dei har eksistert. Dei vi leitar etter, er altså

 

a - Fru Plyt - har ho heitt Margrete, slik fleire kjelder påstår?

b - MarenKristensdtrsmor - burde ikkje vere umuleg

c - AnnaMarieEriksdtrsmor - burde heller ikkje vere umuleg

d - Karen Hansdtr frå skiftet i 1704 - neppe gift med nokon, i alle fall ikkje då; hadde ho ikkje då fått mannens namn påhengt?

e - Annaarvelatarsmor - ho blir vel vanskeleg å identifisere, sidan der er så lite etterslekt.

 

Som eg har sagt før:

 

b og c KAN vere same personen med to ekteskap. 

 

d KAN vere identisk med både b, c og e.

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.