Gå til innhold
Arkivverket

Benkestok bodde i Ryfylket.


Sigbjørn
 Del

Recommended Posts

Hvorfor forteller dere ikke sannheten om Tore Benkestok, 1360 gift med Ramborg og frem til i dag? hilsen direkte sønnesønnen. Slik er listen, og vi kommer lenger bak men begynner slik. Gard Toreson Berge 136o. Tore Gardson Berge Forsand 139o. Tore Toreson Berger Forsand 1415. Tore Gardson 147o. Tore Toreson 15oo. Tore Toreson 153o. Tore Toreson 1565- 1623. Elling Toreson Rage 1599. Sveinung Ellingsen Rage 161o- 1679. Erik Sveinungsen Rage 1675. Erik Eriksen 1732- 1811. Sveinung Erikson 1781. Anders Svenningsen 1814. Aselius Andersen 1861- 1927. Sven Aseliusen Eskeland 1894- 1974. Ole Marthon Eskeland 1925- 2001. Svein Gunnar Eskeland 1946. Sigbjørn Eskeland 1978. De bytter mye navn feks kan Sven vær Svend Svenn, Svein, Kristian til fornavn og Eikeskog, Ekeskog, Andersen, Aseliusen, Eskeland vær etternavn. Døpt med et navn, gravlagt med et annet navn. På toppen er de registrert med flere og opp til 10 stedsnavner enkelte av de. Derfor hva det vanskelig å finne frem, men når vi fant et system og så spurte bror min mor om slekten og fikk det gamle papiret med navn på. Må det jo vær noe, det rareste er at det har blitt holdt skjult for oss. Farfar fortalte feil plasser hvor han kom fra, og hvorfor skulle han etterlate noe sånt til min mor. Og hun har aldri sagt et ord før bror min spurte hu om slektå, så leverte hu dokumentene og vil ikke si hvor de kommer fra. Koselig. Og han Tore Hermunsson V tar grundig feil, det hva en sønn som reiste til Nord Norge og etablerte slekten og Benkestok der oppe på 15oo tallet, men de første Benkestokene bodde på Tolga i Ryfylket. Alt annet er løgn, for ellers hadde jeg ikke vært født. Og jeg mistenker at Ragnhild 1410 er gift med både Tore og Trond, og at Tore slekten bosatte seg på Forsand mens Trond sine unger flyttet etterhvert nordover. 

Endret av Sigbjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg prøvde å endre navnet/ profilen til Sigbjørn Eskeland, men får det ikke til nå. Skal prøve å få det til, men ja ikke så lett med denne data verden. Jeg setter pris på alt info, og det tar tid å sette seg inn. Men Sigleif Engen og en annen slektsforsker kranglet og for en tid tilbake, hehe derfor har vi nå valgt å komme til bunns i dette. Så håper flere kommer med sitt syn på dette, de navnen jeg skrev over kan og skrives på mangen måter feks Artius/ Atius og Aselius Andersen Eikeskog Ekeskog Eskeland født lille Ugland litla Auglend litle Økland lille Auglend Eikeskog Eskelandsplads Høle osv er en og samme mann. Ikke rart at folk blir forvirret. 

Endret av Sigbjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du får svar på spørsmålet ditt på dette forumet.

 

 

Opprett heller et tema på  Brukernes eget forum.

 

 

Kan jo være flere der som har lyst  til å se hva du har funnet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Åsbjørg, jeg mener at de eiet mye men Tore Tord Benkestok er fra Talgje/ Hundvåg. 13oo tallet, før det Tore Greipsson/ eller havtoresson. På 14oo tallet idse ( isse ) og Forsand og blir der frem til i dag, og noen av etterkommerne på 15oo tallet går nordover Meløy, men og noen til IMS og en Elling til Rage ca. 162o. Pluss de endrer fornavn, etternavn og har flere stedsnavner. 

Endret av Sigbjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten skriftlige samtidskilder blir dette bare teorier.

Dette er forøvrig et tema som hører hjemme i et middelalderforum - ikke i "Spør Statsarkivet i Stavanger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
På 16.5.2017 den 20.14, Åsbjørg Susort skrev:

Uten skriftlige samtidskilder blir dette bare teorier.

Dette er forøvrig et tema som hører hjemme i et middelalderforum - ikke i "Spør Statsarkivet i Stavanger".

Her er Åsbjørg Susort ved kjernen av problemet. Påstander, antagelser, teorier blir ikke mere riktige fordi man gjerne ønsker at det skal være slik man ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.