Gå til innhold
Arkivverket

Dåpsattest til min tippoldemor Anna Kristine Knutsdatter


Recommended Posts

Hei, jeg lurer på om statsarkiver kunne hjelpe meg med å finne dåpsdokumenter for en en tippoldemor Anna Kristine Knudsdatter, f. 6.mars i 1846, i Troms, bosatt i Berg kommune på Senja i Troms. Hun døde i 1930.  Gjennom familie har jeg fått høre at hun kom fra Tromsøysund, og det omfatter ganske mange plasser, og det finnes også en nettside om disse stedene fra  gamle Tromsøysund, som tar for seg mange av plassene, men kan ikke finne noe der. Hun ble boende på en plass som heter Lillebø på Senja i Berg kommune, og ble gift med min tippoldefar med Anton Kristian Lorents med etternavn Hansen. Enkelte ganger er han oppført med etternavnet Hemmingsen, etter sin far Hans Lorents Hemmingsen fra Senjahopen. Anton  er  f. 1851 og døde antagelig samme året som henne i 1930.  Hos han  går røttene tilbake flere slektsledd tilbake på Senja, med flere opplysninger man kan følge også i Bygdeboka om Berg og Torsken. Det er derimot veldig vanskelig å finne noe ut om hvor Anna Kristine Knutsdatter kom fra  og hvem hennes forfedre var, men hennes far het Knut Pedersen.  Bortsett fra  navnet finner jeg heller ikke han noen steder. Hun fikk flere barn og en av dem er far til min farmor, Konrad Emil Hansen. Jeg finner henne i folketellingene 1875 og 1900 for  Berg Kommune i Senja i Troms, men ikke i 1865, da hun burde være 19 år gammel, og har gått igjennom alle plasser i Troms i folketellingen 1865. Mulig at det er fordi hun på det tidspunktet har vært ute av fylket? På nettet er det lagt ut en side åpent på nettet fra Statsarkivet for døpte barn i Troms, men ikke for året 1846 da hun er født og antagelig også døpt  i, men  skal det være sikkert at hun er født 6 mars 1846. Der verserer noen udokumenterte opplysninger ( bl.a på MY Heritage og Geni på nettet, om at hennes mor var fra Finnkroken i Troms og het Johanne Margrethe Kristiansdatter, f. 1924 eller 1826, men det virker veldig usikkert.  Det hadde vært fint å få vite noe om hvor hun og hennes foreldre kom fra, og hvis noen har et tips om hvor jeg skal henvende meg så vil jeg være veldig takknemlig. Det hadde nok vært fint å kunne finne fram evt. dåsattester selv i Digitalarkivet , men det virker veldig vanskelig.

 

Mvh. Wenche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En påminnelse om at man skal bruke fullt navn som visninganavn.

Ordensregler for debattene 

 

Endre visningsnavn

http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Debattforum-og-paalogging/Endre-visningsnavn

 

 

Jeg har funnet dåpen til Anna Kristine Knudsdatter, f. 6.mars i 1846.

 

Legger den inn når du har fiksa navnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding på PM.

Håper du lykkes med å endre.

 

Legger inn vielsen i 1875,telling 1875,og dåpen til Anne Christine Knudsdatter f 6 mars 1846. 

 

Anton Kristian Lorents Hansen

mentioned in the record of Anton Kristian Lorents Hansen and Anna Kristine Knutsdr
Name Anton Kristian Lorents Hansen
Birth Date 1851
Spouse's Name Anna Kristine Knutsdr
Spouse's Birth Date 1846
Event Date 24 Nov 1875
Event Place Berg,Troms,Norway
Father's Name Hans Lorents Hemmingsen
Spouse's Father's Name Knud Pedersen
 
Ministerialboken:Nr 18.
Brudgommen født 1851,Hopen.Hans far:Hans Lorens Hemingsen.
Bruden sin far står som Knud Pedersen.Bruden født i Tromsøsund i 1846.
SATØ, Mefjord/Berg sokneprestkontor, G/Ga/Gaa/L0003kirke: Ministerialbok nr. 3, 1872-1879, s. 100
 
Klokkerboken
SATØ, Mefjord/Berg sokneprestkontor, G/Ga/Gab/L0003klokker: Klokkerbok nr. 3, 1874-1886, s. 136
 
----
 
Feil fødselsår!
 
I telling 1875 står Anna Kristine Knutsdatter feilaktig  som født i 1849,Trømsøsundet.
 
  • Tellingsår: 1875
  • Kommune: Berg
  • Kommunenummer: 1929
  • Navn på bosted: Hopen
Antall personer registrert på bostedet: 12. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.
 
  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
tidslinje.gif Hans Hemmingsen hf g Fisker, Grdbr. og Leilænding 1823 Berg n
tidslinje.gif Anne Malena Olsdatter Kone g   1830 Hillesø Sogn n
tidslinje.gif Ole Peder Hansen s ug hjælper Faderen 1856 Berg  
tidslinje.gif Hans Nikolai Dankvard Hansen* s ug hjælper Faderen 1858 Berg  
tidslinje.gif Sofie Jakobine Helene Hansdatter* d     1861 Berg  
tidslinje.gif Johanna Maria Hansdatter* d     1865 Berg  
tidslinje.gif Anton Kristian Hansen s g hjælper Faderen 1851 Berg  
  Anna Kristina Knutsdatter hans Kone g   1849 Tromsøsundet  
  Edevin Adrian Antonsen* s     1872 Tromsø  
tidslinje.gif Henrik Hanssen hf g Fisker og Inderst 1853 Berg n
  Kornelia Jokomsdatter hans Kone g   1839 Torskens Sogn n
  Wilhelm Kristian Henriksen* s     1874 Berg
 
----
 
Anna Christine Knudsen
Norway Baptisms
Name Anna Christine Knudsen
Gender Female
Birth Date 06 Mar 1846
Christening Date 22 Jun 1846
Christening Place , TROMSO, TROMS, NORWAY
Father's Name Knud Peersen
Mother's Name Johanne Magrethe Christensdr
 
Ministerialboken
Nr 46.
Anne Christine var uekte barn.
 
Synes det står Knut Peersen Løghellen(Lenvig),ved faren sitt navn.
 
Står det Johanne Margrethe Christensdtr Finkrogen NB Kom hertil fra Finnmarken?
Det var begge's første leiermål.
 
SATØ, Tromsø sokneprestkontor/stiftsprosti/domprosti, G/Ga/L0009kirke: Ministerialbok nr. 9, 1837-1847, s. 83
 
----
 
Klokkerboken
Nr 46.
 
Mora står som Johanna Margrethe Christensdatter,Finkrogen.
SATØ, Tromsø sokneprestkontor/stiftsprosti/domprosti, G/Gb/L0005klokker: Klokkerbok nr. 5, 1846-1857, s. 8-9
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050302020461
 
 
Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si tusen takk for alle disse opplysningene!

Tydningen om at moren til Johanne Margrethe Christensdatter var fra Finkrogen, og kom hertil fra Finnmark virker helt rett.

Ut fra det gikk jeg videre med utgangspunktet at hun kom fra Finnmark, og fant en med samme navn fra Lebesby i Finnmark, som kunne passe, bortsett fra at pikenavnet var Christiansdatter.  ( hennes far het Christian Christensen)

Det var mulig å følge det sporet videre når det gjelder henne, i begge folketellingene er hun å finne i Grønnegaden, har  barn, men med litt ulike årstall for året hun var født i.

Det ser ut til ikke å være en sjeldenhet at det forekommer i folketellingen noen ganger.

 

Imidlertid mangler jeg noe før jeg kan kjenne meg sikker på at det er en og samme Johanne Margrethe, da det finnes noen fra Tromsøysund også, selv om de virker mindre sannsynlige ut fra alder og andre fakta.

Men det er likevel enda for få dokumenterte opplysninger til at jeg kan gå videre og  fastlegge om hun er den samme som står som mor til min tippoldemor Anna Kristine.

 

Jeg fant en del på FS som er koblet til Johanne Margrethe fra Lebesby, vielser og dåpsattester men venter litt før jeg går noe videre med det foreløpig.

 

Men dåpsattesten jeg etterlyste og fikk hjelp til å finne er  verdifull og jeg svært glad for ble funnet, så tusen takk!

 

Mvh. Wenche Johanne Falck Borgersen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.