Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp hjelp, feil person er oppført i vigselsbok (borgerlig) for Onsøy sorenskriver i 1943-1944


Anette Nordahl
 Del

Recommended Posts

Min morfars søster Magnhild Dorthea Mikalsen født 13. mai i 1913, Onsøy. Datter av fisker Mikal Olsen og Dagny Charlotte f. Johansen i Borge. Hun reiset til Sverige før krigen, her traff hun Anders Karlsson og de giftet seg i Onsøy kirke på nyttårsaften i 1941 (Det har jeg fått bekreftet av datteren til Magnhild og Anders) Anders Karlsson er født 28. februar i 1907 født i Sundsvik i Hogdal (Sverige) Magnhild og Anders flyttet til Havstenssund, fikk en datter i 1946. Begge ligger gravlagt i Havstenssund. Magnhild døde i 1979 og Anders døde i 1980

 

Nå har jeg fått informasjon om at denne Magnhild står oppført i Vigselsbok (borgelig) for Onsøy sorenskriver i 1943-1944. Da gift med Håkon Edvard Karlsen og skal ha adresse i Bryggeriveien 52 i Fredrikstad. Navn, fødselsdato, navn på foreldre stemmer med "vår" Magnhild. Men dette stemmer altså ikke, hun bodde resten av sitt liv i Havstenssund. Mitt spørsmål er da, hvordan finne den rette Magnhild?

 

Er det mulig å finne dødsattester i Sverige, for å få oppklart denne saken?   

Magnhild (1).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse ligger på samme gravnr.

 

4940833 Håkon Edvard  Karlsen  0902  1907  2510  1984  2511  1984  63  01  007     Leie gravlund Fredrikstad

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=4940833

 

4940834 Magnhild  Karlsen  1305  1913  1807  1978  0310  1978  63  01  007     Leie gravlund Fredrikstad

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=4940834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Georg Karlsson, f. 25.02.1907 i Hogdal (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän) døde 08.11.1980. Siste bosted Tanumshede, Tanum kommun, Bohuslän. Enkemann siden 10.08.1979. (Kilde: Sveriges dödbok 1901–2013). Navn og fødselsopplysninger stemmer med brudgommen fra 1940.

 

Vigselsprotokollen for Onsøy i 1944 (https://media.digitalarkivet.no/kb10050911251092) oppgir Magnhild Dortheas forrige ekteskap ble avsluttet 18.04.1942. Her er det to valg, "Siste ektefelle død" og "siste ekteskap oppløst". Det siste valget er overstrøket, noe som tilsier at 18.04.1942 er dødsdato for forrige ektefelle! Her er det noe som ikke stemmer.

 

Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og - Magnhild Dorothea Karlsson, f. 13.05.1913 i Norge, "gift kvinna" siden 31.12.1940, død 10.08.1979, bosatt i Grebbestad! (Kilde: Sveriges dödbok)

Endret av Arne Langås
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Anders Karlsson og Magnhild Dorthea Mikalsen var gift frem til sin død, (1979 og 1980) Håkon Edvard Karlsen og Magnhild Karlsen er noen helt andre personer, problemet er at Magnhild Dorthea Mikalsen står oppført som denne Magnhild Karlsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Arne Langås. Det er dette jeg gjerne vil komme til bunns i. Jeg har ikke blitt trodd, nettopp på grunn av disse opplysningene i vigselsboken fra Onsøy 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsdato på den Magnhild Karlsen som er gravlagt i Fredrikstad er 13 mai 1913,samme fødselsdato som du oppgir på din Magnhild Dorthea.

Så de var iallfall født på samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Disse ligger på samme gravnr.

 

4940833 Håkon Edvard  Karlsen  0902  1907  2510  1984  2511  1984  63  01  007     Leie gravlund Fredrikstad

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=4940833

 

4940834 Magnhild  Karlsen  1305  1913  1807  1978  0310  1978  63  01  007     Leie gravlund Fredrikstad

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=4940834

Men det er feil Magnhild... Jeg må finne ut hvem denne Magnhild er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anette Nordahl skrev:

Men det er feil Magnhild... Jeg må finne ut hvem denne Magnhild er. 

 

Men her må vi legge inn alt,for å se hvor feilen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spesielt, var det ikke slik at brud og brudgom måtte signere og godkjenne disse opplysningene om fødselsdato og at foreldrenes navn stemte. Kan det være slik at noen har tatt på seg en dobbelrolle her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruden i 1944 har selv skrevet under protokollen, noe som tilsier at hun bekrefter opplysningene over. 

 

En mulig teori kunne være at ektemann 1 var forsvunnet og erklært død 18.04.1942. Men dette stemmer ikke med noen senere opplysninger: Bruden fra 1944 dør i 1978 og er gravlagt sammen med sin ektemann, mens bruden fra 1940 dør i Sverige dør i 1979. 

 

- Når døde Mikal Olsen og Dagny Charlotte? Hva oppgis om datter Magnhild ved dødsfallsregistrering og evt. skifte etter dem? 

- Hva står i dødsannonser til Magnhild D. Karlsen (d. i Norge 1978)? Jeg kan ikke se at aviser fra dette området er tilgjengelige via nb.no.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Magnhild Dorthea Mikalsen født 13.05.1913 død 08.07.1978 gravlagt på Leie Gravlund
1 gang gift 31.12.1940 i Onsøy Kirke med Anders Georg Karlsson født 25.02.1907 
død 18.04.1942. Hans far var: Karl Bernhard Karlsson, Hogdal i Bohuslän.
2 gang gift 08.07.1944 på Onsøy Sorenskriverkontor i Fredrikstad, med Håkon Edvard Karlsen født 09.02.1907 død 25.10.1984 gravlagt på Leie. (sammen med Magnhild)

Håkon Edvard Karlsens far var Karl Edvard Karlson, skraphandler i Glemmen. 
De to som du har funnet i Havstensund er:
Magnhild Kristina Mattson født 18.08.1913. død 24.09.1997 og
Anders Martin Karlsson født 01.06.1910 død 19.12.1980

Når Magnhild og Håkon Edvard giftet seg i 1944 hadde begge adresse Bryggeriveien 52 i Fredrikstad.

 

Dette har jeg fått tilsendt av noen som mener jeg har feil personer i mitt slektstre. Magnhild Dorthea Mikslesen er født 13.05.1913 og død i 1979 og ligger gravlagt i Havstenssund. Dette har jeg fått bekreftet av hennes datter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagny er født 11. september i 1887 Borge og død i 1963

Mikal er født i 1872, han har jeg aldri funnet ut når døde. (Han var sjømann, mulig han omkom på sjøen) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men disse opplysningene kan umulig stemme..... Magnhild Dorthea var kun gift med Anders og døde i Sverige og ligger grav lagt der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man bør undersøke hva som står ved dødsfallet til Magnhild som døde i Onsøy.

Kanskje mulig å spørre Statsarkivet om dødsmelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnhild Dorthea døde i Sverige, jeg skal til Sverige senere denne måneden. Da er det mulighet for at jeg kan finne ut noe mer rundt den "rette" Magnhild.

 

Magnhild som er gravlagt på Leie, har trolig utgitt seg for å være Magnhild Dorthea. Takk for tilbake melding. Kanskje jeg kan finne ut mer om Magnhild der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig sak.

Kan hun virkelig ha utgitt seg for å være din Magnhild Dorthea?

 

Angående lysing så var den Off.Kunngj. 15/6--1944.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må ha tydeligvis gjort det. Hun har skrevet under på protokollen som Magnhild Dorthea Mikalsen født 13. mai 1913, og med mine oldeforeldre som foreldre. Mikal Olsen fisker fra Engelsviken og Dagny Charlotte f. Johansen. "Min" Magnhild var gift med Anders Karlsson og de bodde i Havstenssund, Sverige helt til sin død. Begge ligger gravlagt der.

 

Så spørsmålet er hvem den andre Magnhild er... en gåte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Kan hun virkelig ha utgitt seg for å være din Magnhild Dorthea?

 

Det er jo vitner som har skrevet under; Johan A Karlsen og Gunda Karlsen - hvem er disse? Dersom hun har utgitt seg for å være "din" Magnhild må jo disse vitnene også være involvert. 

 

41 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Kanskje man bør undersøke hva som står ved dødsfallet til Magnhild som døde i Onsøy.

Kanskje mulig å spørre Statsarkivet om dødsmelding?

 

Ann-Mary mener her den Magnhild som ligger gravlagt på Leie Gravlund i Fredrikstad (d. 1978) - og ja den dødsmeldingen er interessant.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hun som døde i Onsøy visste  også navna på foreldre til "din" Magnhild Dorthea!

Veldig merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anette Nordahl skrev:

Magnhild og Anders flyttet til Havstenssund

 

Når flyttet de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnhild flyttet til Sverige før krigen. Hun dro først til Lervik ikke langt fra Svinesund. Der jobbet hun på fiskefabrikken, hvor hun traff Anders Karlsson. Først bodde Magnhild og Anders 5 år i Sundsvik, så flyttet dem til Havstenssund. Ca 1944 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.