Gå til innhold
Arkivverket

Digitalarkivet fornyes!


Anette S. Clausen
 Del

Recommended Posts

24 minutter siden, Heljar Westlie skrev:

Kommer det en redirect til basene som ligger i DP?

Ser vi i slektshistorielaget ev har en større jobb foran oss med oppdateringer, som vi sikkert ikke er alene om å få

 

Synes ellers at fornyelsene stort sett virker greie, så dette går seg til

 

Alt som ligger i DP er også søkbart, men vi har foreløpig ikke fått på plass funksjonaliteten som skal til for å vise hva som ligger i DA og DP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må jeg logge meg inn på nytt i brukerforumet, når jeg har logget meg inn på forsiden? Jeg forsto det slik at når Arkivverket og DA fikk egne sider, så skulle en innlogging i DA være nok for alle tjenestene?

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Olaf Larsen skrev:

Hvorfor må jeg logge meg inn på nytt i brukerforumet, når jeg har logget meg inn på forsiden? Jeg forsto det slik at når Arkivverket og DA fikk egne sider, så skulle en innlogging i DA være nok for alle tjenestene?

 

Digitalarkiet, både søkesidene og sidene for skanna materiale, ligger nå på domenet digitalarkivet.no. Det samme gjør innloggingsløsningen. Forumet ligger på arkivverket.no. Innlogging på tvers av løsninger kan kun foregå innenfor ett domene. Det betyr at du må logge inn på forumet i tillegg, selv om du er logget inn på digitalarkivet.

 

Dette har med sikkerhet å gjøre, og er innebygd i nettleserne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg støttar ynskjet om å kunne slå variantsøk av og på. Eg ynskjer også mogelegheit for OG-søk slik som det var tidlegare. Ein kan løyse dette ved å bruke + framfor kvart ord, men eg tykkjer at det vert litt tungvint. Variantsøket av typen ELLER er eit godt supplement til det eksakte OG-søket som ein har blitt vant med, men er inga god erstatning. Eg seier som Ole Brumm, eg vil ha begge deler.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør tydeligvis noe feil, men hva? Jeg krysset av for Velg alle emigrantmateriale i det første søket.

 

funn-1.jpg

funn-2.jpg

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei midlertidig løysing er å finne nederst i innlegg #5:

https://forum.arkivverket.no/topic/211414-søk-i-skifteregister-får-ikkje-opp-relevant-informasjon/?do=findComment&comment=1780180

 

Den "hemmelege" oversikta over andre søkjeinngangar enn folketeljingar og kyrkjebøker: https://www.digitalarkivet.no/searches

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leter videre for å se om det er kommet inn andre kilder, med eneste andre søkekriterie hendelsesdato fra 1840-1910:

 

funn-3.jpg.4b9e3b0dfeb10761cdd1edf0eeee65af.jpg

 

Men jeg har fra før:

FT1885 Kristiansund, Smedvigen, Nordlandet:

Thore Viseth  f 1824 Øxendal, Sjauer

Maret Viseth f 1842 Stangvik

Sigrid T Viseth f 1877 Kr.sund, datter

Thea T Viseth f 1883 Kr.sund. datter

Martinus O. Solem f 1864 Stangvik, syk.

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01053299009817

 

FT1900 Kristiansund:

Marit T Viseth f 1842 Stangvik, enke, driver logiforretning i Vaageveien

Sigrid T Viseth f 1876 Kr.sund

Marit T Viseth f 1886 kr.sund

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037372003127

 

Jeg har søkt i Arkivverkets materiale i mange år, men hva er det jeg har gjort feil nå, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at jeg fant ut mange interessante ting før alt ble forandret igjen. 

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei meg for at det har blidt bytta ut det gamle. Har nå sitte i 2 dager å prøvd på folketellingene uten hell. Ringte også til Riksarkivet å klaga på det nei det vener du deg til snart, fikk ikke noe hjelp der.  Før kunne du søke på et navn og da kom det opp ,nå kommer et helt annet navn som ikke har noe med det jeg søker på. Eller så kommer det hele tiden 0 resultat. HÅPER VI FÅR DET GAMMLE TILBAKE. MVH Solveig Westgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nokk vant til å bruke dette etter hvert, MEN!

 

Som nevnt tidligere synes jeg oversikten over folketellingene tar fryktelig mye plass, synes det var mye mer oversikkelig før.

 

Mulig jeg er blind, men klarer ikke å finne søkefunksjon for å søke etter to personer samtidig. Er det tatt bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Grilstad skrev:

Blir nokk vant til å bruke dette etter hvert, MEN!

 

Som nevnt tidligere synes jeg oversikten over folketellingene tar fryktelig mye plass, synes det var mye mer oversikkelig før.

 

Mulig jeg er blind, men klarer ikke å finne søkefunksjon for å søke etter to personer samtidig. Er det tatt bort?

 

Søk på to  personer var noe av det vi dessverre ikke rakk før lansering. Det er absolutt meninga å gjeninnføre, men da på en måte som går an å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Espen Tønnessen skrev:

 

Søk på to  personer var nye av det vi dessverre ikke rakk før lansering. Det er absolutt meninga å gjeninnføre, men da på en måte som går an å bruke.

For min del tykkjer eg det er svært ok at det er vekk, for det fann stort sett aldri noko likevel :-(    Men eg håpar de finn ei løysing på det slik at det kan kome att - spesielt når det gjeld søk på Vigde er det litt dumt å ikkje kunne søkje på brudgom og brur i ein gong; alle Hans som giftar seg med Mari, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde.????

Hva var galt med det gamle opplegget som gav meg svar på mine søk på meget kort tid og som jeg var vant med. Hvorfor f... skal alle etater gå baklengs inn i fremtiden når man har et flott objekt som fungerer særdeles bra. For å si det mildt. Jeg finner ikke en dritt av noe av det jeg leste tidligere og som jeg hadde lært meg å bruke. På en skal fra 0 til 10 så blir det minus 10

 

Widar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

For min del tykkjer eg det er svært ok at det er vekk, for det fann stort sett aldri noko likevel :-(    Men eg håpar de finn ei løysing på det slik at det kan kome att - spesielt når det gjeld søk på Vigde er det litt dumt å ikkje kunne søkje på brudgom og brur i ein gong; alle Hans som giftar seg med Mari, f.eks.

 

Eg ytra ynskje om å kunne søkje på denne måten for vigslar då ein gjekk frå gamle Digitalarkivet til den løysinga som no er bytt ut, og dette ynsket står ved lag. Familysearch har denne mogelegheita (men manglar mogelegheit for presise søk på datoar o.l.).

 

Når det gjaldt søk etter to personar var vel det største problemet avgrensinga til 2000 treff per person, men dersom ein blir kvitt dette meiner eg at eit slikt søk kan vere nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elles ynskjer eg "Grilstad" og "Widar" velkomne til forumet, og minner samstundes om at dei som ytrar seg på forumet må lese og følgje ordensreglane,, der det m.a. er krav til fullt namn som visningsnamn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Elles ynskjer eg "Grilstad" og "Widar" velkomne til forumet, og minner samstundes om at dei som ytrar seg på forumet må lese og følgje ordensreglane,, der det m.a. er krav til fullt namn som visningsnamn.

 

Grilstad og Widar

https://forum.arkivverket.no/announcement/2-ordensregler-for-debattene/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om Jeg skal Le eller Gråte.

På forsiden Står det om en vil være med på Dugnad.

Helt siden vi slapp å reise til Statsarkivene å bla i Kirkebøkene for Egen slekts Historie, har vi kunnet bla i kirkebøkene Digitalt. Gud hvor kjekt det var.

Kildreregistrere det vi fant, linke den rett fra Kilden. Dokumentere Historie ikke bare for egen slekt ,men også andre.

Den store Digitale endringen var på Dugnad.

Om linker en har brukt blir stående "Siden du etterspurte finnes ikke i arkivet." ups 1000 vis av dugnadstimer borte som dugg for solen.

Tilbake til Skole benken var det en som nevnte, ja men hvem. De eldre erfarene Seniorene her synes vel at kanskje at Dugnadtimene som en har gitt er bortkastet eller?

Håper at det finnes nok Lærerer til å lære opp og rekrutere nye Ildsjeler under 30 år. For Seniorene med kunnskapen om det som var har Vært,kanskje har mistet lysten.

Her på forumet er det noen Fantastiske Hjelpere, men da må det være noen å hjelpe. Tenk om de gode hjelperne her STREIKET. Huff Huff.

Som sikkert flere her inne er litt oppgitte nå,går det sikkkert over.

Men akkuratt nå har jeg litt Vond i Vilja. Skall Skal ikke..."Siden du etterspurte finnes ikke i arkivet." Får vente å se om ting ordner seg!!!!!!!!!!!

Hilsen en som er Lei! Johnny Henriksen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Johnny Øberg Henriksen skrev:

 

Men akkuratt nå har jeg litt Vond i Vilja. Skall Skal ikke..."Siden du etterspurte finnes ikke i arkivet." Får vente å se om ting ordner seg!!!!!!!!!!!

Hilsen en som er Lei! Johnny Henriksen

 

Det er blitt svart på desse spørsmåla utallige gonger i dag - lenkene skal kome tilbake. Mange av dei er allereie tilbake og. Endringa har vore varsla lenge, og det har kvar gong blitt understreka at funksjonaliteten vil vere noko redusert i starten. Så gje det heile eit par dagar før du feller dommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har også vore sagt at ikkje alle lenker vil virke etter omlegginga. Men korleis det er med Johnny sine lenker er vanskeleg å seie utan at ein får eit eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil takke Torbjørn for å finne alle lenkene til oss vanlige brukere, har prøvd igår og idag å finne Emigrant søk lenken uten hell, til du kom med en løsning Torbjørn, til Åse, tror du at dette blir oppgradert innen få dager, det er ferie om 2 uker, så vi må nok vente til laaangt utpå høsten/Vinteren før alt er på plass, HVORFOR sette igang et halvferdig produkt, sette de fleste vanlige brukere i stor frustasjon, for de finner ingen ting av det gamle søkesystemet lenger. LEGG de vanligste brukte søkelenkene under FLERE SØKEINNGANGER, dere eksperter i Digitalarkivet har jo sikkert statistikk over hva vanlige folk bruker mest, legg disse lenkene der man enkelt kan finne de igjen, og det er på 1 side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Ruben Eugèn Mentzoni said:

I skifteregister for Romsdal ligger det inne lenker til de aktuelle sidene i skifteprotokollene. Disse lenkene er av formatet: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24618/135 Vil disse bli fikset sånn at de omdirigerer til rett side, eller er det eventuelt noe jeg kan gjøre med denne lenken sånn at jeg får rett side?

 

Da skal disse fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reaksjonane frå Amerika har ikkje lete venta på seg:

 

Frå Norway-lista:

 

~~~~~~~~~~

 

Hello Listers

Has anyone noticed that the Digital Archives in Norway can’nt be reached?
Or has another “outfit”
Is that the same norwegian Digital Arkivet???

<https://digitalarkivet.no/>

Reina

 

~~~~~~~~~~

 

It can be reached. They've "updated" everything to make it less user friendly. Apparently, someone needed to justify their existence or employment by making "improvements" to the website.

Rod Kurth

 

~~~~~~~~~~

 

Den siste har eg sansen for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.