Gå til innhold
Arkivverket

Utfyllende info om folketellingen 1865, Egenæs


Recommended Posts

Hei!

Jeg ser på den digitale versjonen av folketellingen i 7 rode i Stavanger at det står dette i merknader:

 

(Side: 202) Underskrift: Tharald S. Gramstad.

 

Dette gjelder gården til Tarald Svendsen Gramstad på Egenæs-løkkene.  Han eide deler av løkken D2, C2, G3 og D4.

 

Er det mulig å få vite hva som står på side 202 og ellers all info om dyr, utsæd osv?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Bente Borgen skrev:

Er det mulig å få vite hva som står på side 202 og ellers all info om dyr, utsæd osv

 

Folketellinga 1865 er skanna, så du det du er ute etter her. (Underskriften er nok den på foregående side.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar. jeg ser i den skannede folketellingen at den ikke inneholder noen side 202, så jeg forsøker riksarkivet.

 

mvh

Bente BOorgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Bente Borgen skrev:

Takker for gode svar. jeg ser i den skannede folketellingen at den ikke inneholder noen side 202, så jeg forsøker riksarkivet.

 

Sidetallet 202 er nok påført etter at protokollene ble mikrofilmet, men før den søkbare avskriften ble laget. Min lenke går til side 203, mens den foregående sida - med underskriften - er side 202.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅååå, da vet jeg ikke hva som skal ligge under merknader side 202 i den digitale utgaven.

 

Kanskje det ikke er mer..... 

Der finnes vel ikke branntakst med tegninger over bygninger på løkke C2 på Eiganes ?

 

 

mvh

Bente Borgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merknaden betyr nok bare at opplysningen om hvem som er gårdens eier, er hentet fra s. 202, der Gramstad selv har signert skjemaet. Det er tilsvarende merknader for nesten alle bostedene, som her og her.

 

Folketellinga inneholder ikke noe mer enn hva du ser på de skanna bildene.

 

Når det gjelder branntakstprotokoller, må du til annet arkivmateriale. Statsarkivet i Stavanger har skanna mange branntakstprotokoller fra lensmannsarkivene i Rogaland, men - så vidt jeg kan se - ikke noe som omfatter Stavanger by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Branntakster kan det være mulig å finne, selv om det ikke alltid er så enkelt i slike bydeler, uten gateadresse og slikt. Men brannummer finnes jo ofte, så det er ikke umulig. Tegninger eller kart finnes ALDRI sammen med branntakstene, kun en enkel beskrivelse av bygningen.

 

Hvis det er aktuelt å finne branntakst kan du ta kontakt med Statsarkivet i Stavanger utpå høsten.

Vi har ikke anledning til å lete etter branntakster nå så kort tid før flyttingen til Ullandhaug.

 

 

Med hilsen

Jan Alsvik

Statsarkivet i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.