Gå til innhold
Arkivverket

Er det mulig å finne dåpsdato eller måned utfra denne kirkeboka ? Det står "Løverdagen", men det betyr vel kun at dåpen var på en lørdag eller ??


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

I spalta til venstre, vel 1/3 nedover, står det "Dom. Invocavit", som er 1. sundag i fasta.

I den andre spalta, litt nedom midte står det "Dom Reminisc[are]", som er 2. sundag i fasta.

"Løverdag" må altså verte mellom desse to sundagane; altså 2. laurdag i fasta.

Bauers kalendar seier at i 1770 var det 10.mars.

 

Jan sin kalendar inneheld ein del feil og bør ikkje brukast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett alltid www.trinitatis.no for å finne slike datoer og latinske navn på helligdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk til dere alle her for veldig nyttig opplysninger, hjelp og ikke minst kilder til selvhjelp.

 

Da jeg la inn mars i slektstreet fikk jeg "treff" i et annet slektstre. vedkommende der opererer med dåpsdato 3 mars.

Det kan da ikke være rett, og blir motbevist i oppsettet til Ivar E. 

10 mars blir også fasit ved bruk av Jans og Trinitatis.

Spesiell takk til Ivar som ved sitt oppsett gjorde dette forståelig for en amatør på dette området.

 

Mvh

Ivar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg en ny utfordring til i samme slekt.

 

Steenvor  som er døpt i 1772. https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000002621627

 

Dåpsdato:  Dom: post Fest. Novi Anni

 

Novi Anni = nyttårsdag

Post = etter

fest. = festdag ?

 

Vil det si at Steenvor ble døpt 2 januar ?  Eller er betydningen mer generell og betyr 1 helligdag etter Novi Anni ?

 

Takker for svar

 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festum Novi Anni, Festum Circumcisionis Domini (Christi, Jesu) = Nyttårsdag
 

Sitat

Vil det si at Steenvor ble døpt 2 januar ?

Æhhh, kanskje? :-)

Endret av Olaf Larsen
tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke lagt til endringer, Dom betyr søndag, så det skal være første søndag etter nyttårdagen

Jeg får ikke lagret endringer! Jeg får heller ikke endret tekstfargen på det jeg kopierte inn fra årsaken til endringen i forrige innlegg, noe rart er det!

 

Dom betyr søndag, så jeg vil tro at teksten betyr: Første søndag etter nyttårsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaf "trur" rett.

"Dom:" [Dominica] = Sundag

post = etter

Fest. [festum] Novi Anni  = festdagen for nytt år (eller nyårsdagen, om du vil)

 

I 1772 var det 5.januar (framleis etter Bauer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den delen av dagens navn som er Festum Circumcisionis (Christi, Jesu) betyr Omskjæringsfesten for Jesus Kristus. Ifølge jødisk skikk skulle omskjæring og dåp/navnegiving skje 8 dager etter fødselen.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Ivar og Olaf.

 

Den Gregorianske kalender er noe jeg må sette meg inn i. Veldig interessant 

Tror jeg begynner å skjønne logikken.

 

Erik Joensen, far til Ole og Steenvor over, gifter seg i 1761 -  Dom 6 p. Trin

Det skulle da bli 6 søndag etter Treenighetssøndag ( Dominica Trinitatis)  altså 28 juni.  ( Dom 6= sjette søndag/ p= etter/trin>Trinitasis= Treenighetssøndag) ?

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/327/pv00000001037267

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig! Men prestene var ikke alltid like flinke til å skrive hele datoen, for det er inntil 27 søndager etter Trinitatis, så vær oppmerksom at de sannsynligvis ble litt lei, og ofte forkortet litt! Ikke alltid lett å lese, men titt på datoene før og etter, så får man en viss ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.