Gå til innhold
Arkivverket

Geni gir meg stadig feilinfo om min egen mor.


Per Otto Egeberg Asak
 Del

Recommended Posts

Jeg får stadig eposter om "smart matches" som forteller meg at min mor hette Berte Marie (Majken) Egeberg. jeg har prøvd å svare, men må logge meg inn. Å svare på eposten direkte går heller ikke. For ca 10 år siden fikk jeg et prøvetilbud fra geni, jeg fulgte det ikke opp. Men blir stadig "plaget" med nye eposter som smart match. Ok skal dette være noe poeng, så må jeg kunne svare og rette feilene.

Geni kunne kryssjekket dette ved å sjekke Sørum kirkebok på nettet

.kb20060529080395,

ER det noen i dette forum som kan fortelle meg hvordan jeg kan forklare Geni at dette er feil.

 

Fwd_ Per Otto, you've got Smart Matches™!.eml

Endret av Per Otto Egeberg Asak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nødvendigvis ikke slik at 'hvemsomhelst' kan endre data lagt inn i Geni eller i dette tilfelle MyHeritage. Du må kontakte den som har registrert dataene (Simen Grimsrud?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære dere.
Det er ikke nødvendigvis Geni eller MyH som det er noe feil med, men de som driver å registrerer data etter vinden. Det er for mange som legger inn slike data og ikke kavlitetskontrollerer disse.

 

Dessverre er det slik at noen sprer SLEKTSVIRUS som svartedauen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein stansar varsel om "smart matches" frå MyHeritage på følgjande måte: Logg inn på Geni, klikk på namnet ditt oppe til høgre, vel "kontoinnstillinger". Då skal du få opp ei liste over ulike slags innstillingar. Under overskrifta "Nyheter og varsler" klikkar du på Varsler. I varslingsinnstillingane fjernar du haken ved "Send meg e-post når nye Smart Matches™ finnes | hva er Smart Matches™?"

 

591cd4aaf15c9_utennavn.thumb.jpg.aac26c939071e486662c033c1bf05184.jpg

 

Eg legg forresten merke til at du har to ulike brukarkontoar på Geni tilknytt kvart sitt slektstre, desse slektstrea burde ha vore slått saman. Elles er det vel treff frå 18 ulike MyHeritage-slektssider ("smart matches") på Geni-profilen frå eposten ovanfor, og der dei fleste av desse 18 inneheld den same feilen. Slik går det når folk kopierer ukritisk frå andre sine slektstre. Skal du få retta alle desse slektstrea må du nok kontakte kvar enkelt av desse MyHeritage-brukarane. Det gjer ikkje saka betre at det vert kravd abonnement for å kunne kontakte folk via MyHeritage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2017 den 23.46, Otto Jørgensen skrev:

Kjære dere.
Det er ikke nødvendigvis Geni eller MyH som det er noe feil med, men de som driver å registrerer data etter vinden. Det er for mange som legger inn slike data og ikke kavlitetskontrollerer disse.

 

Dessverre er det slik at noen sprer SLEKTSVIRUS som svartedauen.

 

Programma er ikkje perfekte, og det hender at dei lagar falske "treff" på ulike personar. I verdenstreet til Geni skaper dette problem når nokon oppdagar desse "treffa" og ukritisk slår saman profilane utan å gjere det minste forsøk på å undersøkje om dette faktisk stemmer.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sansen for Geni, men det største problemet med den plattformen er koblinga med MyHeritage. Det virker som om mange brukere av MH kopierer hverandres trær helt ukritisk uten å sjekke en eneste kilde. Det legges jo også opp til det gjennom diverse "matches" på MH.

 

Hvis man finner en feil på Geni er det enkelt å fikse, men dersom man finner en feil på MH må man, som Torbjørn sier, kontakte hver enkelt bruker for å få disse til å rette treet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du finner feil på Geni må du vel også kontakte folk der for å få de til å fikse det, og desverre er det en del der også som ikke er villig til å fikse noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en abbonerer på Geni er det ikke noe problem å rette feil på data lagt inn av andre. Det gjør det selvfølgelig sårbart for at data kan bli rettet feil. Det mangler ofte kildehenvisning på data fra eldre tider. Det er stadig viktig å være kritisk til udokkumentert innformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anne Hildrum skrev:

Hvis du finner feil på Geni må du vel også kontakte folk der for å få de til å fikse det, og desverre er det en del der også som ikke er villig til å fikse noe som helst.

 

Dersom profilane er del av verdenstreet kan ein gjere omtrent som ein vil med andre sine profilar. (Dette føreset at eins eigen profil er med i verdenstreet). Dersom profilane er i eit separat tre som ikkje er slått saman med verdenstreet kan ein ikkje gjere noko som helst anna enn å "be" om samanslåing.

 

Fordelen med dette er at når mange har mogelegheit for å oppdage og rette feil er det større sjanse for at dette vert gjort. Ulempa er at det dermed også er ei viss mogelegheit for at andre kan utføre feilaktige "rettingar".

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder MH så tror jeg at dersom man er "uforsiktig" når man registrerer seg for første gangen så kan man risikere at hele slekta er "solgt til fremmede" før man vet ordet av det. Under "Personvern" kan man krysse av for "Tillat andre å finne og se min offentlige profil (anbefalt)"  Man ser ikke helt for seg at ett kryss eller ei i denne rubrikken kan være svært viktig. For eksempel: Dersom jeg uforvarende legger inn en feil opplysning i mitt MH slektstre og denne opplysningen blir kopiert av andre MH brukere, så blir ikke "kopistene" varslet om mine eventuelle korrigeringer i treet senere. Derfor bør man aldri stole på opplysninger man finner i MH før man selv har sjekket ut at opplysningen er korrekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikkje at andre kan sjå MyHeritage-treet. Det er jo liten vits i å ha eit slektstre på nett som ingen andre kan sjå. Det store problemet er at folk kopierer andre sine tre ukritisk, og det er kanskje også eit problem at MH legg tilrette for dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grøsser når jeg hører eller leser navnet Geni og MH. Ingen nettsteder har lagt til rette for ødeleggelse for seriøs slektsforskning mer enn disse. Og vi blir ikke kvitt "driten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er uenig. Kritisk brukt har Geni vært til stor hjelp. Bakgrunnsjekker alltid de dataene som jeg ikke har kvalitetssikret selv. Bruker et lokalt slektsprogram for lagring av egne data, den kombinasjonen gjør at en alltid har egne kvalitetsikrede data samtidig som Geni gir gode tips om hvor en kan leite videre. Når en holder seg borte fra de mere spekulative dataene fra før 1700 har jeg veldig sjelden funnet feil i mine slektstrær, og det er lagt inn masse kode kildeinformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finst mange trådar her på forumet der Geni, Myheritage, Google osv. har vore til god nytte som leietrådar for å finne fram i kyrkjebøker og andre kjelder.

 

Samstundes skjønar eg godt kva Lars Ove meiner.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.