Gå til innhold
Arkivverket

Hvor og når døde Lars Torger Andersen Ous(Oos) født i Eid 1859


Rune Bergesen
 Del

Recommended Posts

Det siste sporet etter han er i 1900 i Kristiania med kone Helga Marie Georgine Louise f. Berg 1855 og 5 barn, 3 barn er i Kristina i 1910, men jeg finner ikke forældrene i 1910, er begge døde i Kristiania før 1910?, noen som vet noe om denne fam. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil takke dere begge for å fremskaffe disse opplysningene, ja jeg er interisert i hvor barna bosatte seg og eventuelt giftet seg, er det mulig å finne fødselsdatoen til Helga Marie i 1855 i Christiania, er ikke så godt kjent med Kirkene i Oslo. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den, men her var det mange feil og mangler, så jeg tror vi glemmer den siden. Vet du hvilken kirke i Christiania Lars og Helga giftet seg i? Rune

Endret av Rune Bergesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjalmar Christopher Bergmann Sparre

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
17 December 1853
 
christening:
12 February 1854
DOMKIRKEN, OSLO, AKERSHUS, NORWAY
residence:
1853
Oslo, Oslo, Norway
father:
Torkild Bergh
mother:
Maren Kirstine Ostbye
 

----

 

Nr 33

SAO, Oslo domkirke Kirkebøker, F/Fa/L0014: Ministerialbok nr. 14, 1850-1857, s. 263
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060217010868
 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1906, utgitt 1931:

Oos, Astri Bergliot Lemmichen. Jeg er født i Nordfjordeid 10-11-1886. Min far Lars Thorgeir Oos, var til 1895 kasserer i Nordfjords sparebank. Han blev senere kontorchef i Brand- og Livsforsikringsselskapet Svea, Oslo.

 

Da jeg var 8 år flyttet jeg med mine foreldre til Oslo, hvor jeg har all min skolegang. Eksamen artium, den sproglig-historiske linje, tok jeg på Otta Andressens skole. Det følgende år tok jeg på Nissens lærerskole den ettårige tilleggsprøve for studenter. Ved mine foreldres død blev mitt hjem opløst, og som den eldste av 5 søsken måtte jeg hurtig komme i arbeide. Jeg tok derfor imot en guvernantepost som blev mig tilbudt. I denne post hos dr. H. Bruun, Ål, Hallingdal, forblev jeg i 3 år.

 

Høsten 1910 hadde jeg et 3 måneders vikariat ved Hortens folkeskole. Efter et 6 måneders vikariat ved Nidaros folkeskole, fikk jeg høsten 1911 fast post ved denne skole. Skoleåret 1913-14 hadde jeg permisjon fra skolen for å studere tysk, da jeg underviste i dette fag. Der var innført sprogundervisning som frivillig fag ved folkeskolen i Tr.hjem. I permisjonsåret foretok jeg reiser i Tyskland, men var den lengste tid bosatt i Halle a/d Saale.

 

Nidaros har et klima som er vanskelig å forsone seg med for dem som er vokset op lenger syd i landet. I 1918 søkte jeg derfor å komme tilbake til min barndoms trakter, og jeg blev i aug. 1918 ansatt ved Akers folkeskole. De første 4 år arbeidet jeg ved Abildsø skole, Ø.Aker. I 1922 blev jeg overfyttet til Huseby skole, V. Aker. Og her i V. Aker i et hjem som jeg har sett vokse frem fra de første blyantstreker fra arkitektens hånd og til nu eplene henger tett på havens frukttrær, her finner jeg i ledige stunder et interessant virkefelt.

 

Høsten 1927 foretok jeg en 4 måneders studiereise til Danmark og Tyskland. Det var de nye opdragelsesmetoder, særlig Maria Montessoris, jeg den gang viet min interesse. Jeg er ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

  • Tellingsår: 1865
  • Kommune: Kristiania
  • Kommunenummer: 0301
  • Gatenavn: Fredensborgveien
  • Gatenr: 44
  • Bydel: Trefoldigheds Menighed
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 6
Antall personer registrert på bostedet: 33

 

(utdrag)

 

Berger Bergh Huusfader g Bogholder 1795 Odalen  
tidslinje.gif Maren Rebekka Bergh Kone g   1799 Næs Romm.  
tidslinje.gif Karen Dorothea Bergh Datter ug   1836 Blaker  
  Jalmar Christopher Bergman Spare Bergh Sønnesøn     1854 Christiania  
  Helga Marie Georgine Lovise Berg Sønnedatter     1856 Christiania  
  Rosa Ambrosia Jacobine Christine Bergh Sønnedatter     1857 Næs Romm.

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0301&kenr=1027&bnr=0948&lnr=000

----

Rosa Ambrosia Jacobine Bergh

Norway Census, 1875
County Akershus
Clerical District Nes
Circuit Number 9
List Number 4
Event Place Opaker Nordre Th Bergh
Farm Number 200a
Person Number 2
Absent X
Name Rosa Ambrosia Jacobine Bergh
Presumed Residence Fredrikshald
Gender Female
Relationship to Head of Household Datter
Marital Status (Original Language) ug
Birth Year 1857
Age (Estimated) 18
Birthplace Næs

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MKLH-FJK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Ambrosia Jakobine Christine Berg

mentioned in the record of Harald Bothner and Rosa Ambrosia Jakobine Christine Berg
Name Harald Bothner
Birth Date 30 Nov 1850
Spouse's Name Rosa Ambrosia Jakobine Christine Berg
Spouse's Birth Date 11 Jan 1857
Event Date 16 Sep 1877
Event Place Halden, Ostfold, Norway
Father's Name Andreas Bothner
Spouse's Father's Name Torkild Berg

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NW95-7NL

 

Nr 51

SAO, Halden prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0009: Ministerialbok nr. I 9, 1866-1877, s. 448
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060928030420
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aagot hadde i alle fall en sønn Thomas, som er gravlagt i Bodø:

 

4775468 Thomas  Sewell  2612  1915  0909  1981  1609  1981    15  Vis  Bodø  Bodø  
4775469  Dina  Sewell  2512  1917  0301  2000  1101  2000    17  Vis  Bodø  Bodø  

 

 

Sewell.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1907, utgitt 1932:

 

Sewell, Aagot Magdalene, født Oos. Jeg er født 31-12-1887 i Nordfjordeid. Gift 1912 med min klassekamerat Thorkil Halvorsen Aschehoug Sewell, f. 23-11-1887, sønn av konsul Thomas Sewell (f. 10-2-1848, død 25-8-1913) og hustru Anne Cathrine Marie, f. Aschehoug (f. 3-7-1861, død 8-7-1926). - Barn : Kirsti Aschehoug, f. 16-10-1913, Thomas, f. 26-12-1915 og Anne Cathrine Marie Aschehoug, f. 10-1-1921.

 

Da jeg var 6 pår gammel, flyttet mine foreldre til Kristiania, hvor jeg hadde hele min skolegang. Jeg tok artium på Otto Anderssens skole og tilleggsprøven for lærerinne på Nissens skole. Grunnen til at jeg valgte lærerinnegjerningen, var at min far, som gjerne vilde at hans døtre skulde bli selverhvervende, mente at denne gjerning passet best for en kvinne. Det var ikke uten protest jeg gav mig i kast med lærerinnekurset, jeg hadde jo allerede i gymnasiet truffet min vordende mann og vilde nok helst ofret mig for huslige sysler. Imidlertid døde min far, og jeg har siden ikke angret på at jeg fulgte hans råd; for jeg har mang en gang hatt glede av min lærerinneksamen, ikke minst når det har angått å hjelpe mine barn. Så var jeg guvernante i nogen år, hvorav 1 1/2 år i Sverige, inntil jeg blev gift.

 

Det første år av vårt ekteskap tilbragte vi i Zurich. Var så et år bosatt i Oslo og kom i 1915 til Odda, hvor jeg blev til 1921, siden har jeg vært bosatt i Tyssedal. En utenkelig tanke den gang jeg for 16 år siden kom hit inn i fjorden; men jeg err næsten blitt "harding" og trives godt herinne i den vakre fjorden med Folgefonnen høit over oss, og hvor fosser og maskiner durer omkapp, og hvor jeg fryder mig over turene i den mektige natur, det være sig på toppen av Folgefonnen eller på tur på "Vidda". For min fornøielses skyld har jeg hatt et par utenlandsreiser. Jeg er varmt interessert for skolen, og sitter i tilsynsutvalget og er suppleant i skolestyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.