Gå til innhold
Arkivverket

Marta Hansdtr Grinde, født 1772, Grinde i Tysvær


Staal Alfredsen
 Del

Recommended Posts

Min 3x tippoldemor Marta Hansdtr Grinde var blitt gift med Tore Sjurson (1768-1824) i 1793. I bygdebøkene for Tysvær fremgår at de bodde på flere husmannsplasser, Litlaskog ved Grinde, Øygarden, Lindanger der familien er registrert under folketellingen i 1801 og endelig Straumen ved Ikdal. Sammen fikk de 6 barn (deriblant min tipptippoldefar Sjur 1793-1870). 2 barn døde i ung alder. I 1817 fikk "Thore Strømmen" 68 skilling i offerpenger, og etter hans død i 1825 ble hans enke tildelt 1 ort og 12 skilling i tavlepenger og høstoffer. Det er bare Tore som er registrert som død i kirkebøkene. Marta's dødsår mangler således. Det er heller ikke registrert i bygdebøkene hvilken familie hun kommer fra. Selv om etternavnet tyder på at hun kommer fra Grinde er det ikke funnet noen familie der som passer. Denne greinen av mitt slektstre stopper derfor med henne hvis ingen kan hjelpe meg å komme videre. Jeg vedlegger kirkeboksutskrift av ekteskapet samt kirkeboksutskriften av Sjur sin dåp.591dd030aafb2_DpSjurTorson-nrbilde.jpg.0f2d05fc9e2cbcde044c5eb75b2b575c.jpg

Tore Sjurson-Marta Hansdotter ekteskap.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 18.5.2017 den 18.48, Staal Alfredsen skrev:

I 1817 fikk "Thore Strømmen" 68 skilling i offerpenger, og etter hans død i 1825 ble hans enke tildelt 1 ort og 12 skilling i tavlepenger og høstoffer

 

Betyr dette at familien var fattige og trengte økonomisk bistand i form av offerpenger? 

 

Tore og Marthe hadde vel ei datter Sidsel? Finner konfirmasjonen til ei Sessela Thorsdatter Strømmen i 1818 - da står hun oppført med foreldre husbonde Lars Larsen og Rangilla Trovig(?):

 

Rogaland fylke, Skjold i Skjold, Ministerialbok nr. A 3 (1815-1835), Konfirmerte 1819, Side 242
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-kb20051213031108.jpg


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sidsel var datter av Tore, men ikke av Martha. Tore må ha vært en pikenes jens for det fremgår i bygdebokla at han hadde dattera Sissela med Inger Eikanes i Vats og tvillingene Brita og Ragnilla f. 1817 med Marta Jakobsdatter Vågen i Tysvær. Da var Tor 49 år gammel. Ellers er det nok riktig at økonomien var særs dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.