Gå til innhold
Arkivverket

Marcus Jensen Jute


Morten Henriksen
 Del

Recommended Posts

Marcus Jensen Erik født 12/10 1736 i Randers og døde 27/12 1802 Dybvåg

han kom fra Jylland derav navnet Marcus Jute. 

 

Vi er en stor etterslekt av ham men jeg finnet ikke slekta fra Danmark. 

Noen som driftige som kan hjelpe. 

Heg har grei kontroll over hans kones slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst er det frustrerende at ingen finner forfedrene til Marcus Jensen Jute. Det underlige er at ingen heller synes å ha koblet ham til noen forfedre i det store antallet av slektstrær som han inngår i, men i alle disse slutter denne grenen med Marcus. Han finnes ikke identifisert i "Nygaards sedler" i den store Danske demografiske databasen, han er ikke omtalt i DIS omfattende danske slektsforum, og dette til tross for at både fødselsdato og fødselsted går for å være kjent. Mitt råd er at du starter en tråd i https://www.slaegtogdata.dk/, det nåværende mest aktuelle søkestedet i Danmark, for å se om det kan komme noen nye napp. Her er noen notater om hans liv i Norge, men det har hittil ikke hjulpet til å identifisere hans tidligere liv i Danmark, navnet Jute hjelper knapt i og med at det nærmest var en fellesbetegnelse på Jyllandsfolk, men mye kan jo tyde på at faren het Jens Marcussen, i og med at hans førstefødte sønn ble døpt Jens:

 

Marcus er stamfar til Marcussen-familien på Østre Askerøya. Han kom fra Randers, og han ble vanligvis kalt Marcus Jute (som Jyllendinger ble kalt på den tiden). Det har imidlertid visstnok ikke lykkes å finne ham i noen jyske kirkebøker. Han kom til Norge som omgangskolelærer i 1754, først på Borøya og så på Askerøya, men så dro han til sjøs og ble etter hvert skipper, etter å ha avlagt skipper-ed i Kolbjørnsvik den 6/6-1770. Samme året førte han snoven "De Tvende Søstre" på 45 lester. På den tiden var skipperen ofte ansvarlig for salg av deler av lasten i utenlandsk havn, og for å finne passende returlast til Norge. Dermed kunne skipperen ofte gjøre gode penger, selv om driftsresultatet for rederen ikke var det beste. Marcus eide ikke jordegods, men han kjøpte et hus i Bukta på Østre Askerøya på grunn festet av Nils Ingebretsen i 1777. Ny festeavtale på grunnen ble inngått i Juni 1786 med Clemet Johansen (ref. "Sønner av Askerøy" av Jens Marcussen). Huset var bygd ca. 1680 av Hans Henriksen til sønnen Leiulv Hansen, som imidlertid bygde seg nytt hus i Bukta i 1690. Huset som Marcus kjøpte ble jevnet med jorden, men det var trolig plassert i Mads Danielsens have. Marcus og hans andre kone Kirsten Larsdatter fra Borøya fikk ingen barn sammen, men han fikk 2 barn som fikk leve opp i sitt første ekteskap med Ingeborg Andersdatter fra Borøya, Maren og Jens. Marcus og Kirsten ga seg i follaug til Marcus sønn Jens ifølge kontrakt datert den 23/10-1795 (gjengitt i Dypvågbøkene). Kontrakten måtte oppfylles før Jens fikk overdratt foreldrenes hus og eiendeler. Utover dette var Marcus på det nærmeste "ubemidlet". Han forebeholdt seg dog å kunne oppheve follaugskontrakten dersom "de ikke skulde blive fornøiet med vor søns opførsel", mot å betale 50 riksdaler årlig "for den tid vi maate have været under hans forsorg".

 

Lykke til !

 

Mvh

Helge Berntsen
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei Morten,

 

Dette var jo et spørsmål fra 2017 så du har sikkert funnet svar. Har du funnet ut noe mer om Marcus Jensen født i Randers?

Så vidt jeg kan se så kan hans far være: 

Jens Markursen ( stavet etternavnet sitt slik)

Begynte som baker i Randers 9/5-1711

 

mvh

Knut Bratteberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste at han var fra Randers, men jeg hadde ingenting om hans foreldre. Det skal jeg legge inn. Vet du mer enn dette? Har du funnet noe i kirkebøkene i Randers eller andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant det under Dansk Demografisk database

http://ddd.dda.dk/nygaard/billeder/nyg_191/nyg_191_1748.jpg

Jeg har trålet det meste av materiale men dette må være det nærmeste jeg har kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha.

Jeg er litt usikker på om dette kan være faren.

Marcus Jute er etter sigende født 1736. Da ville Jens ha jobbet som baker i 25 år.  Dersom vi antar at han ble baker i en alder av 20 år så ville han da ha vært 45 år da han fikk Marcus. Jeg føler at dette ikke er riktig far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si uten å ha mer dokumentasjon - men .... 45 år var ikke uvanlig alder å bli far.

Har funnet aldersforskjeller på 60 år mellom mann og kone! ( 18 og 78...) og 30 år var ikke uvanlig alderforskjell, så far til Marcus var helt sikkert yngre.

Men synes ikke det er like lett å navigere i de danske protokoller og arkiver.

Har nylig skrevet bok om Pedersen-slekten på V.Sandøya...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ferdig trykket i begrenset opplag på ca 200 sider om slekt på Sandøya.

Tenkte å spørre på Linns kafe om hun vil selge den +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.