Gå til innhold
Arkivverket

Dåpsattest til min tippoldemor Anna Kristine Knutsdatter


Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

Jeg var så heldig å få hjelp av Ann Mary Engum til å finne dåpsattesten til min tippoldemor Anna Kristine Knudsdatter, som ble født i 1846, den 6. mars og døpt samme året 22.juni.

Endelig et dokument som jeg har sett fram til!  Det har vært mye vanskeligere å finne noe om hennes aner i bygdebøker enn de fleste andre av forfedrene i Senja, og Troms ellers.

Selv om hun er å finne i folketellinger for 1875 og 1900 så har jeg fremdeles ikke vært i stand til å finne henne som en 19 år gammel ung kvinne i folketellingen for 1865 i Troms,  får se om det lar seg gjøre etter hvert.

Men tilbake  til tydingen av dåpsattesten . Barnet ble født i leiermål og regner med at det sto helt til høyre på siden og at min tippoldemor , og ble hun hjemmedøpt?

Foreldrenes navn er Knut Peersen  i dåpsattesten, men tror han kan noen ganger gikk for Pedersen. Det ser ut til at han er fra Løghelle, om han ble født der er kanskje en annen sak.

En av fadderne Oldine Kier (Hansdatter) fant jeg på nettet, en etterkommer av noen Kinapel, Winther og Kier.

Barnets mor var "pige Johanne Margrethe" står med  etternavn Christensdatter i dåpsattesten ( kan det også være Christiansdatter?) , fra Finkrogen,

 

Men så komme noe bak det som kan tolkes som "kom hertil fra Finmarken". Er det mulig å få bekreftet dette ?

Fikk hjelp som sagt men syntes også det sto noe med Finmarken. Det verserer noen opplysninger  om at det er en Johanne Margrethe Christensdatter på Geni osv. fra Tromsøysund men den personen var gift og hadde barn med en annen mann Hans Johnsen samtidig  som min tippoldemor ble født, så det er vel tvilsomt.

Var mor til Anna Kristine fra Finnmark så er det også helt utelukket.

Takker for hjelp så langt!

 

Mvh. Wenche Falck Borgersen.

ps.Jeg håper linken  virker!

 

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20050309012938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far: "Ungk. Hans Peersen Loghellen (Lenvig)"  

"mor: "Pige Johanne Magrethe Christiansdtr Finborgen - NB(?) kom hertil fra Finmarken i høst"

(her er eg sikker på "Christiansdtr", og mindre på "Finborgen" - men k-ar elles ser annleis ut enn dette.)

 

merknaden: "N. 46. Opg. af Moderen. begges 1. Leiermaal".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2017 den 13.42, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Far: "Ungk. Hans Peersen Loghellen (Lenvig)"  

"mor: "Pige Johanne Magrethe Christiansdtr Finborgen - NB(?) kom hertil fra Finmarken i høst"

(her er eg sikker på "Christiansdtr", og mindre på "Finborgen" - men k-ar elles ser annleis ut enn dette.)

 

merknaden: "N. 46. Opg. af Moderen. begges 1. Leiermaal".

 

Det står  vel Finkrogen?

 

Klokkerboken

nr 46

SATØ, Tromsø sokneprestkontor/stiftsprosti/domprosti, G/Gb/L0005klokker: Klokkerbok nr. 5, 1846-1857, s. 8-9
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050302020461
 

 

Finkrogen (Gammelgaarden) finnes  i Tromsøysund 1865 .

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er samd i at det står "Finkrogen" i klokkarboka. Men spørsmålet galdt presteboka.

Der finn vi k til dømes i "Løkken" (far nr. 53) og "Skjellet" (foreldre nr.57). Bokstaven i "F..."-namnet ser ikkje slik ut, men meir som ein b.

 

Det kan naturlegvis hende at klokkaren veit kva det skulle vere og at han skreiv rett. Men det kan også hende at sidan han visste om staden

Finnkroken (som ligg på Reinøya litt nord for Tromsø), så tenkte han at det nok var det som var meint, utan sikkert å vite det.

Eit spørsmålet er om "kom hertil fra Finmarken" kan tolkast som at ho var frå Finnmark, eller om ho berre hadde vore der ei stund.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Eg er samd i at det står "Finkrogen" i klokkarboka. Men spørsmålet galdt presteboka.

Der finn vi k til dømes i "Løkken" (far nr. 53) og "Skjellet" (foreldre nr.57). Bokstaven i "F..."-namnet ser ikkje slik ut, men meir som ein b.

 

Det kan naturlegvis hende at klokkaren veit kva det skulle vere og at han skreiv rett. Men det kan også hende at sidan han visste om staden

Finnkroken (som ligg på Reinøya litt nord for Tromsø), så tenkte han at det nok var det som var meint, utan sikkert å vite det.

Eit spørsmålet er om "kom hertil fra Finmarken" kan tolkast som at ho var frå Finnmark, eller om ho berre hadde vore der ei stund.

 

 

 

Jeg førstørret opp,og jeg  mener fortsatt at det står Finkrogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Jeg førstørret opp,og jeg  mener fortsatt at det står Finkrogen.

Jeg er enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å. jeg så ikke samtalen her før nå, takk for innspill og tolkninger, man nærmer seg litt mer når det vurderes fra flere synsvinkler!

Jeg var først usikker på om det kan ha vært er to forskjellige plasser som het Finkrogen, men ser i Tromsøysund Bygdebok, at det er en og samme plass ut fra beskrivelsen.

Så også på Wikipedia at Reinøya  ligger nord for Troms, nå i Karlsøy kommune.

 

Jeg har også tenkt på at "kom hertil fra Finnmarken" kan bety at hun hadde oppholdt seg der i en periode, men har sett i noen sammenhenger  at det ser ut til at det ofte ble opplyst om hvor de  ble født, men det kan sikkert variere mht. hvem klokker eller prest var.

Jeg tenker litt på den ene av fadderne jeg klarte å tyde navnet på Oldine Kier som står oppgitt å  være fra Løghelle, men har funnet at hun var gift i Tromsøysund.

Hennes far Hans Iversen Kiær var fra Gottesjord, ( i Tranøy?),  men hun står også oppgitt som født på Leiknes i Lenvik, på en slektsside.

Det er jo intr. det som står at " oppgitt av moren at det var begges 1.leiemål", det kan indikere at faren ikke var tilstede på noen måte, og det å være enslig mor på den tiden tror jeg ofte betød at barnet vokste opp som fosterbarn i andre familier. I folketellinger fra forskjellige gårder i Troms så går det igjen at flere hadde fosterbarn.

Hvis det var tilfelle, var det naturlig at noen av fadderne ble fosterforeldre til barnet som ble døpt?

På et slekts treff  ble det sagt at  Anna Kristine kom fra Tromsøysund, hun ble gift i Berg på Senja, og nå er det vel mest sannsynlig at hun ble født i Finkrogen som den gang lå under Tromsøysund.

Hvis moren Johanne M. het Christiansdatter og ikke Christensdatter så blir kandidaten fra Lebesby enda mer aktuell.

Hennes livslinje kan en lese litt ut mer om fra 1865 og 1875 folketellingene  giftermål osv. barn, og i 1865 var en losjerende hos henne en med pikenavn Christiansdatter som kom fra Lebesby  med nesten samme navn som datteren, Anne Christine.

På Family Search kan en også finne vielse mellom Johanne Margrethe Christiansdatter  og ektemannen Erik Larsen fra 1865-folketellingen, han er noen år eldre og står oppført som "widowed"

 

Vielsen fant sted i Lyngen I Troms, i 1857, i folketellingen 1865 står det at han var fra Tromsøysund og hun fra Lebesby.

 

Lenke: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7R5-X49

 

Mvh. Wenche J. Falck Borgersen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant  en Johanne Margrethe Christiansdatter på Family S med en datter Elen Everine Jacobsen, født 10. februar 1852 i Helgøy (ikke dåp).

Barnets far er Jacob Christensen, men finner ingen dåp på henne.

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHYQ-Z9D

 

Jeg har søkt  Johanne Margrethe med både Christensdatter og Christiansdatter til etternavn på Family Search i begge fylkene Troms og Finnmark. 
Det er egentlig ikke så mange å velge mellom ser det ut til., ut fra antatt f. mellom 1810 -1830.

Fra Finnmark finner jeg Johanne Margrethe Christiansdatter fra Lebesby  og to andre med navn Johanne Christensdatter som ble viet. Den ene står det ikke hvor i Finnmark vielsen foregår og den andre er i Kåfjord.

 

I Troms står det mellom Johanne Margrethe Fra Lebesby og Johanne Margrethe Christensdatter, f.1815, i Troms, i tillegg til hun som fikk barn med Jacob Christensen på Helgøy.

 

Johanne M. Christensdatter fra Troms var gift med Hans Johnsen før Anna Kristina ble født og hadde flere barn, og var tydeligvis gift  da min tippoldemor ble født med Hans Johnsen.

 

Det forhindrer ikke at dennes aner står oppgitt som mor til min tippoldemor Anna K. på My Heritage og Geni med foreldre Helena Normand Hansdatter og Christen Jensen.

Det merkelige er at Helena N. og en søster av henne Malena, er oppgitt å være født med 1 mnd. mellomrom, henholdsvis i Kaldfjord og Kaldslett

Foreldrene  til begge skal være Hans Thomassen fra en stor slekt med  aner fra  Kaldslett  og  Elen Elisabeth Heggelund Hansdatter. 

Da fremstår det som det kan være  bare være to muligheter, enten at han fikk et barn utenfor ekteskap i Kaldfjord eller at det er for lett å trykke bekrefte inne på MY Heritage som igjen blir liggende ute på nettet, men man vet jo aldri.

Det er vel ikke mulig og oppdrive absolutt alle fødsels og/eller  vielsesattester for alle som ble døpt, konfirmer eller gift  av de som ble født på 1800-tallet heller, og noen finnes vel  ikke lenger, så kanskje var det flere Johanne Margrethe Christian eller Christensdatter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.