Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfallsprotokoll Skedsmo 1948


Ronny R. Haugen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Gusta Lerbakk skal være død 5. juli 1948 og er gravlagt på Stalsberghagen på Strømmen, Skedsmo. Datoen er fra gravminneregisteret til Slekt og Data.

 

Hva står det om henne i dødsfallsprotokollen til lensmannen i Skedsmo?

 

Mvh

Endret av Ronny R. Haugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Vi har sett i registeret til dødsfallsprotokollen i arkivet etter Skedsmo lensmannskontor, men kunne ikke se Gusta Lerbakk registrert der i 1948. Vi har også sett raskt i register til dødsfallsprotokoller i arkivene etter Strømmen sorenskriveri og Nedre Romerike sorenskriveri, med samme resultat.

Heller ikke i arkivet etter Skedsmo folkeregister finner vi Gusta registrert som død i 1948. Bodde hun kanskje et annet sted enn Strømmen/Skedsmo da hun døde?

 

 

Vennlig hilsen

Vigdis Andersen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Takk for undersøkelsen. Jeg antok at hun var bosatt på Strømmen (i Skedsmo) ettersom hun er gravlagt på Stalsberghagen. Men ved nærmere ettertanke er vel Stalsberghagen også gravplass for befolkningen i Øvre Rælingen, altså de tettbebygde deler av Rælingen som grenser mot Strømmen. Jeg så etter nå og fant ut at kommunegrensa mellom Rælingen og Skedsmo faktisk går tvers over kirkegården.

 

Det er derfor en mulighet for at Gusta kan ha tilhørt Rælingen. Men i så fall burde hun vel likevel vært å finne i arkivet etter Nedre Romerike sorenskriveri, hvor dere ikke har funnet henne. Imidlertid er det kanskje et lite håp om at hun kan finnes i dødsfallsprotokollene etter Fet og Rælingen lensmannskontor. Hvis hun ikke finnes der heller, vet jeg sannelig ikke. Da får jeg undersøke videre på egen hånd. Jeg håper året 1948 er rett.

 

Mvh Ronny R. Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre. Ingen Gusta er innført i dødsfallsprotokollene for Fet og Rælingen i nærheten av det tidspunkt du har oppgitt. Vi finner henne altså heller ikke i registrene til sorenskriveriet. Gravsted kan ofte ligge langt fra bosted. 

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen - Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppslaget. Greit å få avklart at hun ikke er med i dødsfallsprotokollene for Fet og Rælingen heller.

 

Mvh Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
På 19.5.2017 den 2.29, Ronny R. Haugen skrev:

Gusta Lerbakk skal være død 5. juli 1948 og er gravlagt på Stalsberghagen på Strømmen, Skedsmo. Datoen er fra gravminneregisteret til Slekt og Data.

 

Siden 2017 har mengden digitaliserte aviser økt voldsomt, og @Ronny R. Haugen har kanskje allerede funnet Gusta Lerbakks dødsannonse i Akershus Arbeiderblad, hvor det står at hun døde på Sør-Odals sykehus: https://www.nb.no/items/971f24adf1b2263fe255191c2670b6e6?page=1&searchText="Gusta Lerbakk"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
På 15.1.2023 den 3.37, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

 

Siden 2017 har mengden digitaliserte aviser økt voldsomt, og @Ronny R. Haugen har kanskje allerede funnet Gusta Lerbakks dødsannonse i Akershus Arbeiderblad, hvor det står at hun døde på Sør-Odals sykehus: https://www.nb.no/items/971f24adf1b2263fe255191c2670b6e6?page=1&searchText="Gusta Lerbakk"

 

Mange takk, Kristian, og beklager at jeg ikke har reagert på dette før nå!

 

Jeg hadde lagt saken om Gusta på is og ikke lett noe mer etter dødsfallet hennes siden 2017, men ville nok på et tidspunkt ha tatt henne fram igjen og gjort et nytt forsøk. Men nå er saken løst, så takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.