Gå til innhold
Arkivverket

Iver Iversen Gunnes/Tunæs og sjømannsprotokoller


Bjørn Gunnes
 Del

Recommended Posts

Mine tippoldeforeldre het Iver Iversen og Jonetta Christina Lindholm f. Smidt. Min oldefar skriver i sin familiebibel at hans far var "første"/"fjerde" (?) sønn av en kirkesanger og hans mormor Margaretrha Lindholm født i Gøteborg og av adelig slikt. Jeg har funnet at når første barn blir født i 1811  skriver de seg Iversen Tunæs. Da barnet konfirmeres står først etternavnet Gunnes, men det er senere overskrevet til Tunæs. Når de tre andre barna døpes og konfirmeres brukes etternavnet Gunnes. Det etternavnet har blitt skrevet konsekvent senere (etter 1811?) for hele slekta som er ganske stor. Da Jonetta dør i Trondheim i 1854 bruker hun også etternavnet Gunnes. De 4 barna deres er født med 5- 6 års mellomrom. Ved ett tilfelle står Iver Iversen oppført som arbeidsmann, men ellers konsekvent matros. Det kan kanskje også stemme med tidsrommene som ligger mellom barnefødslene. 

Så til spørsmålet mitt. Jeg klarer ikke i finne Iver Iversen noe sted. Det er jo mange som heter det. En pekepinn er at kona er født i1782 i Christiansund. Det ser ut som om hun har hatt noe slekt på sin side i Trondheim. Det kan jo i så fall være grunnen til at de gifter seg i Trondheim i 1809 og bosetter seg i der.

Kan dere sette meg på sporet av denne Iver Iversen? Finns det noen sjømannsprotokoller å lete i? Finns det noe oversikter over kirkesangere? Jeg finner ikke noe dødsfall på han og ikke fødselsdata. Yngste sønn heter Johan Fredrik Iversen Gunnes (min oldefar), etterhvert bosatt på Inderøya, Han er født i 1827. Iver Iversen bør jo finnes i folketellingslista for 1801 eller...? Men her er det mange med samme navn.

Jeg har forstått det sik at jeg kan legge denne forespørselen mere åpent ut på brukerforum. Men ser i så fall ikke hvordan det gjøres hvis ikke det skjer på denne måten. Takknemlig for svar på det også.

Mvh. Bjørn Gunnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til første sønn 1811 (f. 6.12. - døpt 27.12.) - https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000010772841

 

Ser vel ut som forfatteren har surret litt; når den første gutten ble født så het faktisk faren Iver Iversen Tunæs (ikke Gunnes som forfatteren skriver, såfremt det ikke ble født en gutt i 1812?)

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessent svar.  Jeg kjenner nok til utgangspunktet for det som Hammer har skrevet, men det er endel unøyaktigheter i det han skriver. For det første brukes kun navnet Iver Iversen i lysnigsprotokoll og vigsel, begge deler i Trondheim. Matros Iver Iversen lar det lyse til ekteskap for seg og Jonetta Kristina Smidt i des 1808 og de gifter seg i Trondheim i 1809. Begge fra Kristiansund. Hun finns i kirkebok for Kristiansund som døpt og konfirmert. Hverken Hitra eller Frøya nevnes for noen av disse som bosted eller hjemsted. Da første barn blir født i 1811 bruker ekteparet plutselig etternavnet Tuvnæs. For 3 påfølgende barn brukes etternavnet Gunnes konsekvent også når førstefødte blir konfirmert, men da har nok presten gått etter å sjekket om han har vært døpt og funnet data for det, men at her brukes etternavnet Tuvnæs. Etter navnet Gunnes strykes da av presten og rettes til Tuvnæs. Når Jonetta dør brukes også etternavnet Gunnes. Det er derfor vanskelig å vite hvorfor navnet Tunæs har kommet inn og likeså navnet Gunnes og om noe navn er riktigere enn det andre. jeg har prøvd å lete i folketellinga for 1801. Denne Iver Iversen skal jo finnes der hvis folketellingen er. å stole på, men her er mange å velge i. Blant flere finns det også en som kommer fra Hitra som Hammer har vært inne på. PÅ naboøya Frøya, finns gåtdsnavnet Tuvnes, hvis det kan være et spor. Han har vært matros. Jeg lurer derfor på om det kan finnes noen sjømannsprotokoller å sjekke nærmere i. Men jeg vet ingenting om det. hans yngste sønn har også skrevet i sin familiebibel at denne Iver Iversen var sønn av en kirkesanger. Jeg lurer jo også på om det finns noe fortegnelse over kirkesamgere ev. bygdebøker f.eks. fra Hitra/Frøya som kanskje omtaler kirkesangere også.

Jeg er takknemlig for flere innspill.

Hilsen Bjørn Gunnes

Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Bjørn Gunnes skrev:

Jeg lurer derfor på om det kan finnes noen sjømannsprotokoller å sjekke nærmere i.

 

Forsøk statsarkivet i Trondheim - https://forum.arkivverket.no/forum/21-spør-statsarkivet-i-trondheim/

 

Fint om du kan legge ut lenker til det du har - Jonette's død, barns dåp osv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skipperen som utstedte attesten, Jacob Stabel var skipper på Briggen "Aletha Dorothea" 1808-1810, så da var vel mest sannsynlig Iver Iversen også mannskap ombord på denne i 1809.

https://digitaltmuseum.no/011022833033/bilde?i=49&aq=descname%3A"Brigg+"+owner%3A"TFM"+Vigilant"+1862."

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill. dette var spennende. Kanskje finns det oversikt over mannskap også på denne båten. Den forliste i 1828 ser jeg. Mannskapet ble berget. His ikke kunne det stemme med hvorfor Iver Iversen plutselig ble helt borte. Siste barn ble født i 1827.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.