Gå til innhold
Arkivverket

Skatteligning for år 1900 ...


Geir Maribu
 Del

Recommended Posts

... og deromkring. Det gjelder Lorenius Vanvik født 1860 i Leksvik (Stranda kirkesokn) i Nord-Trøndelag som jeg gjerne skulle visst mer om når det gjelder inntekter og formue. Jeg har prøvd og prøvd å finne slike lister hos riksarkivet men har ikke lykkes. Jeg har også søkt her i forumet, men heller ikke der har jeg lyktes.

Det ser ut til at det finnes en del fra 1600-1700-tallet. Men ikke for år cirka 1900. Skyldes dette at materialet ikke er skannet ennå? Jeg finner heller ingen referanser til papirprotokoller. Håper noen kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Riksarkivet og statsarkivene har mye arkivmateriale vedrørende skatt, og jeg antar at det også kan finnes en del i kommunale arkiver.

 

Et (tilfeldig) eksempel er statsskattprotokoller i arkivet etter Riksrevisjonens 6. kontor. Dette er arkivmateriale som du må reise til Riksarkivet for å se. Det vil neppe bli prioritert for skanning i overskuelig framtid.

 

Et relevant arkiv i Statsarkivet i Trondheim ser ut til å være arkivet etter skattefogden i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt materiale vedr. personbeskatning destrueres etter 10 år, så det finnes f.eks. ikke kopier av ligninger fra før 2007. Det skal finnes en lovhjemmel for det, hvilken vet jeg ikke.

Jeg har nylig sittet i møte hvor representanten for skattemyndighetene var veldig glad for at jeg hadde tatt vare på en kopi av en ligning som var fra et tidspunkt før 2007, for det hadde ikke de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at jeg har ingen mulighet for å finne ut av formuen til en person, f.eks i år 1900? Grunnen til at jeg ønsker å undersøke dette er at Lorenius kjøpte en gård til en pris av 42 tusen kroner. Sju tusen for salg av gård + fem tusen i lån er sporet opp. Men hvor kom de øvrige 30 tusen fra for kjøpet av gården? Det er det jeg ønsker å finne ut av. Hadde han en stor formue, f.eks arvet, som ble brukt til kjøpet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlaget S.M.Bryde ga ut adressebøker med skattelister for en rekke fylker frem til 1960 tallet. Utgaver for Hordaland og Rogaland finnes elektronisk på NB. Muligens har biblioteker i de større byene Brydes samlinger. Riksarkivet eller Nasjonalbiblioteket skal vel etter loven sitte med samtlige utgaver?

 

Vedlagt lenke til den eldste jeg fant på NB  sin hjemmeside (Hordaland 1922) som en illustrasjon hva som kan finnes. Se heller ikke bort i fra at det kan ha forekommet konkurrerende forlag som har gitt ut den slags informasjon. 

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digitidsskrift_2013061181029_001

 

Forøvrig så har Norsk Biografisk Leksikon en god biografi av forleggeren som faktisk gir en pekepinn om hva som eventuelt kan finnes: 

https://nbl.snl.no/Severin_M_Bryde

 

Endret av Alf Kristian Andreassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange aviser hadde på den tiden skatteligninger for sine områder. Ved søk på nasjonalbiblioteket får man mange treff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir, har du lett på eiendommen i Pantebøkene for å se om det kan være et pant i eiendommen for et lån? Det er jo et stort beløp du etterlyser, 30000 kroner i 1900 tilsvarer i overkant av 2 millioner i dag, kjøpeverdien var vel mye høyere.

http://www.norges-bank.no/Statistikk/Priskalkulator/

 

I ligningslister du måtte finne, er det vel bare oppgitt netto inntekt og nettoformue, ingen data om opphavet for beløpene.

I adresseboken for Hordaland i 1922 står følgende belysende tekst:

Paa grund av vansker med ligningsmyndigheterne i Bergen er skatteligning kun medtat for dem, der selv har indsendt.

Jeg har ikke sjekket, men det var kanskje ikke det helt store  antallet?

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har sett i pantebøker. Det var der jeg fant en obligasjon på 5000 kroner som var tinglyst ifbm med kjøpet. De 7000 jeg nevnte er også funnet i pantebok ifbm tinglysing av gårdssalg, dvs gården de reiste fra. Når jeg snakker med eldre slektninger og spør om hvor Lorenius fikk penger fra til kjøpet av gården sier de bare: "Nei og nei, det var da mye penger i familien. Far til Lorenius hadde mye penger etc". Jeg ønsker å finne ut om dette var tilfellet og ikke bare basere meg på rykter eller utsagn av typen "det er jo noe som alle vet" etc. Jeg lager nemlig en slektsbok og vil ha dette ordentlig dokumentert. Men det er tydeligvis ikke lett å finne dokumentasjon på folks økonomi fra den tiden.

Når det gjelder bruk av aviser har jeg lyktes med det før, f.eks i Stavanger Aftenblad som hadde oversikt over de rikeste i bygdene ifbm med ligningstall. Men jeg har ikke funnet tilsvarende i Trondheimsavisene som i dette tilfellet er Dagsposten og Adresseavisen.

Og ja 42000 kroner er mye. Sammenlignet med en årslønn for en arbeider i år 1900 som var 800-900 kroner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.