Gå til innhold
Arkivverket

Kan noen hjelpe meg kjempefort med Hedmark?


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

27. juni 1840 blir Anders Gulbrandsen født i Ringsaker, Hedmark som sønn av Gulbrand Olsen og Agnete Mikkelsdatter.

 

Da Gulbrand Olsen og Agnete Mikkelsdatter gifter seg 23. juni 1834 i Ringsaker kalles han født på Nordsveen i 1788 og hun på Lilleborgeie 1806. Hans far er Ole Gulbrandsen og hennes far er Mikkel Olsen. Jeg kan ikke finne Ole Gubrandsen som far til Gulbrand Olsen og ei heller Mikkel Olsen som far til Agnete Mikkelsdatter.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/6011/312

 

Jeg skal levere dette som bryllupsgave i morgen, så det haster. Alt det andre gikk så greit på tavla til bruden, men her er det bråstopp. Jeg kjenner ikke Hedmark så godt. Sorry, men her blei jeg nokk for bråkjekk. :) :)

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Gudbrand Olsen som giftet seg med Agnete i 1834 er oppgitt som enkemann. Har du funnet hans første vielse? Lurer på hvem som er oppgitt som far da.

 

Her har jeg funnet en Gudbrand Olsen som bor på Nordsveen i 1801, kan det være verdt å undersøke mer om han?

Far i dette husholdet er Ole Olsen, det stemmer jo ikke med den som er oppgitt som far ved vielsen i 1834.

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058234001281

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være denne mannen på Granerud

 

  02 Ole Gulbrandsen 50   Mand Den 1ste i 3de og den sidste i 1ste ægteskab Huusmand med jord  
  02 Gurie Olsdatter 60   Hans kone Den 1ste i 3de og den sidste i 1ste ægteskab    
  02 Gulbrand Olsen 16   Deres søn Ugift
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Her er vel første ekteskap mellom Gulbrand Olsen og Inger Guttormsdatter

 

https://media.digitalarkivet.no/view/6009/182

 

En av forloverne heter Ole Gulbrandsen Granerud eller noe. Men her er Gudbrands fødselsår 1784.

 

 

TSK

 

En sønn:

 

Ole Guldbrandsen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
7 April 1825
 
christening:
1 May 1825
RINGSAKER, HEDMARK, NORWAY
residence:
1825
Ringsaker, Hedmark, Norway
father:
Guldbrand Olsen
mother:
Inger Gutormsdr

SAH, Ringsaker prestekontor, K/Ka/L0006: Ministerialbok nr. 6, 1821-1826, s. 73-74
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070110640470
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg vite at farens navn ved brylluppet er feil. Han het Mikkel Andersen og mor heter Ingeborg Torsdatter. Agnete er født i 1804 og er tvilling med Ingeborg. Case closed. Og bruden får sin tavle i morgen.

 

Takk til dere som hjalp meg og fikk meg på nye tanker. :)

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer fakta på denne familien.

Hemming Larsen Lienseie g. 18.04.1749 Mathe Johansdatter Bogsti

Barn: Marthe Hemmingsdatter dpt. 09.04.1754 Øvre Baardsetheie g. 28.02.1787 Ole Olsen enkemand Dandseraasen f. ca. 1731

          Barn: Gulbrand Olsen dpt. 07.10.1787  Nordsveen Ring     g.1) 14.05.1811 enke Ane Pedersdatter Hersoug f. ca, 1775.

                     Barn: Jens Gulbrandsen f.09.01 dpt. 10.01.1812 Nordsveen Ring.   Ane Pedersadatter død 19.04.1834 Opsahleie.

Ane Pedersdatter g.1) 06.12.1804 Jens Andersen  Soug,  Han død 11.10.1805.  Barn: Maria Jensdatter dcpt. 27.02 1805 Øvre Qvarbergseie

Gulbrand Olsen Nordsveen g.2) 23.06.1834 Agnethe Michelsdatter dpt. 02.12.1810 Opsahleie UEKTE   Foreldre: Michel Olsen Lillehaug landerværn og Ane Torgersdatter.

Gulbrand og Agnethe fikk 5 barn, balnt dem Ander Gulbrandsen f. 27.02.1840 Kommerstadbakken. Han reiste til Christiania 16,08,1856 og er sannsynlig  den  som er murersven in Arendal i 1865....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Jeg har allerede levert tavla, men jeg skal notere meg dette og gi henne dette. Takk skal du ha Hans H. Myhre. Det skal være riktig og jeg tok feil. :)

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.