Gå til innhold
Arkivverket
Stian Myrabø Løkeberg

Vaar-Tinget for Waale Præstegiæld 1776

Recommended Posts

Stian Myrabø Løkeberg

Reier Christensen fra Lefsaker i Undrumsdal ble i 1776 stevnet for ulovlig brennevinshandel i følge Våle bygdebok, side 1384 (http://www.nb.no/nbsok/nb/1afe83bf0f5505c6ef9b71a66df768aa?lang=no#627). To av hans mindreårige sønner skulle visstnok ha hentet brennevinet på gården Søndre Sollerød, men saken ble henlagt på grunn av manglende bevis. Jeg ser at Reier står oppført i tingboken for Nordre Jarlsberg sorenskriveri (https://media.digitalarkivet.no/view/30361/568?indexing=), men jeg finner ikke selve saken omtalt her. Kan noen finne fram til der dette står? Jeg ønsker å vite mer om den aktuelle hendelsen.

Med vennlig hilsen
Stian Myrabø Løkeberg

Skjermbilde.thumb.JPG.c1aa7f166468f1b119a9ad58f02b0b00.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Vel... det må vel stå i tingboka. 

Det var vårting og haustting, kanskje sommarting, og kanskje ekstrating. 

Venteleg kjem referata kronologisk; altså vårting for alle tinglag, så evt. sommarting, og så haustting. Eventuelle ekstrating kjem innimellom.

Du må berre bla gjenom protokollen, finne og lese gjennom tingreferata for Våle tinglag.

Det vert nokre sider - men dersom bygdeboka har rett, er det berre eitt år å sjekke.

Reier var tydelegvis oppnemnd som lagerettemedlem for dette året; det er difor han er nemnd her i innleiinga.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stian Myrabø Løkeberg

Jeg ser at det i alle fall var vår-, høst- og sommerting for Våle dette året. Saken om Reier blir omtalt på høsttinget (https://media.digitalarkivet.no/view/30363/57), så derfor fant jeg ikke det jeg lette etter i første omgang. Det er ikke alltid like lett å tyde alt som står i tingboken, så jeg skal opprette et nytt emne i tydeforumet.

5921713ef0bc9_ReierLefsaker.thumb.JPG.beed3e30265a43768c5a6d88d01856ff.JPG

Endret av Stian Myrabø Løkeberg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olaf Larsen
19 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det vert nokre sider - men dersom bygdeboka har rett, er det berre eitt år å sjekke.

Du vet Ivar, for noen av oss tar det et år å sjekke! :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg
1 hour ago, Olaf Larsen said:

Du vet Ivar, for noen av oss tar det et år å sjekke! :-)

Tja... svar for deg sjølv.... - men Stian her brukte berre timar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.