Gå til innhold
Arkivverket

Vaar-Tinget for Waale Præstegiæld 1776


Stian Myrabø Løkeberg
 Del

Recommended Posts

Reier Christensen fra Lefsaker i Undrumsdal ble i 1776 stevnet for ulovlig brennevinshandel i følge Våle bygdebok, side 1384 (http://www.nb.no/nbsok/nb/1afe83bf0f5505c6ef9b71a66df768aa?lang=no#627). To av hans mindreårige sønner skulle visstnok ha hentet brennevinet på gården Søndre Sollerød, men saken ble henlagt på grunn av manglende bevis. Jeg ser at Reier står oppført i tingboken for Nordre Jarlsberg sorenskriveri (https://media.digitalarkivet.no/view/30361/568?indexing=), men jeg finner ikke selve saken omtalt her. Kan noen finne fram til der dette står? Jeg ønsker å vite mer om den aktuelle hendelsen.

 

Med vennlig hilsen
Stian Myrabø Løkeberg

 

Skjermbilde.thumb.JPG.c1aa7f166468f1b119a9ad58f02b0b00.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... det må vel stå i tingboka. 

Det var vårting og haustting, kanskje sommarting, og kanskje ekstrating. 

Venteleg kjem referata kronologisk; altså vårting for alle tinglag, så evt. sommarting, og så haustting. Eventuelle ekstrating kjem innimellom.

Du må berre bla gjenom protokollen, finne og lese gjennom tingreferata for Våle tinglag.

Det vert nokre sider - men dersom bygdeboka har rett, er det berre eitt år å sjekke.

 

Reier var tydelegvis oppnemnd som lagerettemedlem for dette året; det er difor han er nemnd her i innleiinga.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det i alle fall var vår-, høst- og sommerting for Våle dette året. Saken om Reier blir omtalt på høsttinget (https://media.digitalarkivet.no/view/30363/57), så derfor fant jeg ikke det jeg lette etter i første omgang. Det er ikke alltid like lett å tyde alt som står i tingboken, så jeg skal opprette et nytt emne i tydeforumet.
 

 

5921713ef0bc9_ReierLefsaker.thumb.JPG.beed3e30265a43768c5a6d88d01856ff.JPG

 

 

Endret av Stian Myrabø Løkeberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det vert nokre sider - men dersom bygdeboka har rett, er det berre eitt år å sjekke.

Du vet Ivar, for noen av oss tar det et år å sjekke! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Olaf Larsen said:

Du vet Ivar, for noen av oss tar det et år å sjekke! :-)

Tja... svar for deg sjølv.... - men Stian her brukte berre timar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.