Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Ole Larsen Bjerkenes, gift 2. mai 1815 i Oddernes kirke Kristiansand


Ellbjørg Rummelhoff
 Del

Recommended Posts

Foreldrene til min oldemor Inger Cathrine Rummelhoff het Margrethe Clausdatter Barfod og Ole Larsen.

De giftet seg i Oddernes kirke i Kristiansand 2. mai 1815. Ved vielsen er mor nevnt som Grete Clausdatter og far omtalt som ungkarl og soldat Ole Larsen Bjerkenes. Det er eneste sted jeg har sett dette stedsnavnet nedskrevet. Det står ingen andre opplysninger ved vielsen.

Inger Cathrine er født 10.september og døpt 15. september 1816 i Oddernes kirke. Det står ikke navn på faddere.

 

Margrethe var født i Mandal og døpt 3. februar 1793 (Halse i Halse 1748-1794). Konfirmert 4.oktober 1807 (Halse 1748-1817). Hun bruker Margrethe, Grete om hverandre og når hun dør som enke står hun nevnt som Anne Margrethe Larsen,(18.august og er begravd 23. august 1876, Halse 1873-1879).

De flytter til Mandal hvor de etter hvert får fem døtre. Nr. 2 er døpt Caroline og er døpt 20. juni 1819. De øvrige er født i Mandal.

 

Ole Larsen er nevnt som arbeidsmann eller daglønner ved døtrenes dåp og konfirmasjoner. Og i forbindelse med skifte etter sin svigermor, men finner ingen holdepunkter for hvor han kom ifra.

 

I 1835 dør "Gift mand" i Mandal ved navn Ole Larsen "56 år gammel". Død 21. juni og blir begravd 25. juni, ifølge kirkebok Halse i Mandal 1834-1838. 

Hvis dette er min tippoldefar var han 36 år ved ekteskapsinngåelse i 1815 og var da født ca. 1779.

Kirkebøker fra Mandal er saumfart for å finne andre ved samme navn som er død i senere uten å finne andre som passer.

Det er søkt i soldatruller og  FT 1801 uten å finne en sikker Ole Larsen fra distriktet.

 

Bjerkenes, Birkenes, Bierchenes, Bierchenæs, det finnes mange varianter i det ganske land.

Bl.a. finner jeg i FT 1801 fra Etne kommune i Hordaland, Ole Larsen som tjenestekar på Bierchenes 22 år gammel, som da er født ca 1779.

Likeledes Ole Larsen, sønn av Lars Olsen Grindheim. Denne Ole er døpt i 1778 i Gjerde kirke.

Som konfirmant finner jeg Ole Larsen Bierchenæs i Gjerde kirke 3. pinsedag 1796, 18 år gammel. Er dette en og samme Ole Larsen? Eller er det 2  eller 3?

 

Jeg har god oversikt over min tippoldemors aner og etterslekten til Margrethe og Ole Larsen.

 

Men hvor kom Ole fra?? Kan noen hjelpe??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Ellbjørg Rummelhoff skrev:

 

Ved vielsen er mor nevnt som Grete Clausdatter og far omtalt som ungkarl og soldat Ole Larsen Bjerkenes.

 

 

 

Ved vielsen leser jeg brudeparet som "Ungkarl og Soldat Ole Larsen Bjerkenæs og Pigen Grethe Elansdatter"?

Endret av Else B. Rustad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kunnskaper om å legge lenker er dessverre mangelfulle, så foreløpig gir jeg det opp.

Takker for innleggene som er kommet. At det ser ut som det står Elandsdatter ved vielsen har jeg fått bemerkninger på før, men under hennes navn står det en Clemensdatter som også har fått en ekstra krøll på Cen om ikke så mye som på Grethe.

I og med hun har brukt Grethe ved flere anledninger og Inger Cathrine er døpt i Oddernes kirke mener jeg det er mine tippoldeforeldre.

Det kan se ut som presten har hatt det litt travelt og ikke spandert tid på å skrive ned navn på forloverne, og heller ikke navn på fedrene som var vanlig praksis.

Etter omleggingen av digitalverket finner jeg dessverre ikke de opplysningene jeg har funnet og skrevet ned tidligere; dåpen til sønnen til Lars Olsen Grindheim i 1778 og ikke konfirmasjonen til Ole Larsen Bierchenæs i Gjerde kirke 3. pinsedag 1796.

Jeg har funnet vielse for Ungkarl og regimentTambour Ole Larsen Gjerde og velagte pige Eli Olsdtr, den 16.juni 1816 i kirkebok for Etne sogn.

Er han en av de to overnevnte, så er det i alle fall ikke min Ole Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.