Gå til innhold
Arkivverket

Finne dødsattest, hvordan?


Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

Da jeg forsøker å få stadfestet noe mer om hvem foreldrene til en tippoldemor av meg er, har jeg tenkt at  veien å gå  kanskje kunne være å finne en dødsattest.

Det gjelder barnefar til min tippoldemor Anna Kristine Knudsdatter; som ble født i leiermål,  Knut Peersen ( Pedersen).

Ut fra hennes dåpsattest så  var han fra Løghelle i Lenvig og det rimer med noen antagelser jeg har hørt om fra tidligere.

Hennes mor var Johanne Margrethe Christensdatter eller en mulig datter av Christian Christensen og Eva Kristine Eriksdatter, f. i Lebesby i Finnmark, men kanskje ikke.

Jeg er ikke sikker på at de to ble gift.

Hvis det er den samme Johanne Margrethe ( Christiansdatter) som i dåpsattesten, så er det  opplysninger  på Family Search og i folketellinger om henne.

Men når det gjelder Knud Peersen stiller det seg annerledes og jeg begynner å tro at han kanskje ikke levde mange år etter dåpen fant sted 22.juni 1846

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20050309012938 

 

Hvis Johanne Margrethe Christensdatter er den samme som nevnt ovenfor så var hun også fra Finnmark, i dåpsattesten står det noe som ser ut som  "fra Finkrogen, kom hertil fra Finnmark"

Jeg lurer på hvordan jeg kan går fram for finne en evt. dødsattest eller opplysninger om begravelser når det gjelder Knud Peersen, ellers tror jeg han kan ha brukt navnet Pedersen, også.

Mvh. Wenche J. Falck Borgersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å hjelpe da man ikke vet hvilke opplysninger du alt har, for det skulle være unødvendig å gjøre dobbeltarbeide.  Du spør etter en eventuell dødsattest, kanskje ikke det rette uttrykket.  For noen slik fantes neppe på den tiden.  Du mener nok innførelsen i Kirkeboka som død.  På den tiden som her er aktuell, ble som regel fødestedet oppgitt, om man kjente det.  I tiden 1846 - 1855 er ikke noen Knud Pedersen ikke innført som død i Tromsø Prestegjeld, og Prestegjeldet var stort den gangen.  I samme tidsrom er eller ikke noen Knud Pedersen eller Johanne Margrethe Christensdatter funnet viet.  Du nevner Johanne Margrethe og Folketellinger.  Hvor finner du henne der?  Du tror at hun var fra Finnmark.  Men om hun  på et visst tidsrom kom til Finnkroken fra Finnmark, er det ikke ensbetydende med at hun var født i Finnmark.  Finnkroken var i 1846 et betydelig handelssentrum som folk søkte til og tok inn, og mange ble værende.  Hun kan ha reist til Finnmark og arbeidet i et fiskevær, og på tilbaketuren stoppet opp i Finnkroken.  Om vi ser på konfirmerte Tromsø Prestegjeld i tiden 1821 - 1846 finner vi bare en Johanne Margrethe Christensdatter.  Hun ble konfirmert 17 år gammel i 1832 og hennes foreldre var Christen Jensen og Helene Hansdattet på Kaldslett.  Vi finner ingen Johanne Margerthe Christiansdatter.  Navnene Christen og Christian gikk noe om hverandre, men formen Christen var mest brukt på den tiden.  Nå døde Christen Jensen alt i 1833 og enka satt tilbake med 8 barn, hvorav Johanne Margrethe var den eldste født i 1815.  Foreldrene giftet seg i 1815.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johanne Margrethe Christensdatter som jeg har nevnt ovenfor, ble gift i 1836 og bosatt på Skognes (Strauumsbukta).  Så da kan vi se bort fra henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye!  Det var verdifullt å få litt informasjon om hva slags plass Finnkroken var og hvilken funksjon den hadde i samtida.

 

Den eneste opplysningen jeg har hatt så langt  om Knud Peersen el. Pedersen har stort sett bare vært navnet på far til Anna Kristine, men ikke navnet på moren, dvs. inntil jeg fikk hjelp av Ann Mary Engum som fant dåpsattesten. Da ble det bekreftet at fornavnet er det samme som hun som vi kan se bort i fra,  da hun allerede var etablert med familie og gift med Hans Jonsen på tidspunktet som dåpsattesten viser til.  

Det forhindrer likevel ikke at denne Johanne M. Christensdatter (og ikke Christiansdatter)  står som mor til Anna Christine og med Knud Pedersen som sin mann  på Geni og My H. Resultatet er at hennes aner derfor står feilaktig som anene til min tippoldemor og hvor disse treffene blir bekreftet av flere.

Det er ikke så veldig mange med begge fornavn Johanne Margrethe å velge mellom som er født  i Troms på Family Search.

En fra Ibestad f. 1807 er vel for gammel :https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4SR-65X

 

Så er det hun med foreldre Christen Jensen og Helena Normand Hansdatter, og senere gift med Hans Jonsen: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4SQ-T2C

 

Vielse er 6.okt. 1836  https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N71J-RYR

 

Så prøvde jeg Johanne Margrethe Christensdatter født i Finnmark med residens i Troms:

 

Vielse mellom Johanne Margrethe Christiansdatter og Erik Larsen 16. mai i 1857 i Lyngen. Dette ekteparet  er å finne i folketelling for 1865 i Grønnegaden i Tromsø by, da han med yrke Bødker og oppført med fødested Tromsøysund og hun fra Lebesby. Linken legger jeg inn lenger ned etter andre linker jeg fant på Family Search om Johanne Margrethe Christiansdatter.

Først vielsen:

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7R5-XW1

 

Johanne Margrethe Christiansdatter og Jacob Christensen med datter Elen Everine , født 10.febr. 1852, ingenting om dåp, bare fødselsdato.

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHYQ-Z9D

 

Johanne Margrethe Christiansdatter og Erik larsen fikk flere barn, sønner, her en  link til en dåp i 1867 :

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHYQ-Z9D

 

Dåp til et annet barn av Johanne Margrethe og Erik Larsen f. 1862: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4SX-4NP

En annen dåp i 1860 til sønn med samme fornavn Jens Christian som en bror til en Johanne Margrethe Christiansdatter jeg fant på Family Search:

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NCMY-BYS

 

En annen sønn som er å finne i husstanden i Grønnegaden i 1865:

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4SF-D5B

 

Dåpen til Anna Kristine på Family Search : https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4SD-MY7

 

Dåpen til en Johanne Margrethe Christiansdatter fra Lebesby ( en av to kandidater på My Heritage oppført som mor til Anna Kristine)

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4SD-MY7

 

Her står det at hun er født 27.nov. 1825 og døpt 3.sept. 1826. Det ser ut som søsken av henne også ble døpt året etter at de ble født noe som kan komme av at det var harde vintre og lange avstander til kirke?

 

Dåp til en bror Jens Christian Christiansen, med samme fornavn som et av barna til Johanne M. Christiansdatter og Erik Larsen.

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4SD-MY7

 

Søster Caroline:  https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NH7T-7V8

 

Vielse til foreldre til Johanne Margrethe Christiansdatter fra Lebesby:  https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWS2-NM7

 

Folketelling 1865 finner en også en losjerende hos Erik Larsen og Johanne Margrethe Christiansdatter, Anne Christine Christiansdatter . 31 år og hennes datter Adolfine men jeg fant ikke henne på Family Search eller som døpt med samme foreldre som Johanne Margrethe Christiansdatter, selv med samme farsnavn.

 

Tellingsår: 1865

  • Kommune: Tromsø
  • Kommunenummer: 1902
  • Gatenavn: Grønnegaden
  • Gatenr: 233, 2
  • Bydel:
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 7
  • Antall personer registrert på bostedet: 23
      Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
    tidslinje.gif Fredrik Asbjørnsen hf g Fisker 1826 Bergen  
    tidslinje.gif Marta Asbjørnsen Kone g   1822 Helgø  
    tidslinje.gif Maarten Edvart Fredriksen* s ug   1858 Tromsø  
      Ingebor Andersdatter Konens Moder e   1796 Tromsøsundet  
    tidslinje.gif Johan Martinusen hf g Sømand 1839 Tromsøsundet  
    tidslinje.gif Ingebor Maartensen Kone g   1839 Tromsøsundet

     

     

    tidslinje.gif Jeremias Edevart Johansen* s ug   1861 Tromsø  
      Wilhelm Tomsen hf g Bødker 1835 Tromsø  
      Maren Figenchau Kone g   1839 Helgø  
      Fredrik Martin Wilhelmsen* s ug   1858 Tromsø  
      Edevard?? Marinius Wilhelmsen* s ug   1865 Tromsø  
    tidslinje.gif Magrete Blomqvist Kone g   1827 Tromsø  
    tidslinje.gif Hans Johan Blomqvist* s ug   1851 Tromsø  
      Antone Bergette Blomqvist* d ug   1852 Tromsø  
    tidslinje.gif Karoline Olufine Blomqvist* d ug   1858 Tromsø  
      Eva Olsdatter Logerende ug   1782?? Sverge Qvæn, her i landet over 70 Aar
      Erik Larsen hf g Bødker 1807 Tromsøsundet  
      Johanna Christiansdatter Kone g   1821 Lebesby  
      Jens Christian Eriksen* s ug   1860 Tromsø  
      Samuel Johanesen s ug   1865 Tromsø  
      Lorens A. Svennsen??   ug Læredreng 1843 Tromsøsundet  
      Anne Christine Christiansdatter Logerende ug   1835 Lebesby  
      Adolfine Lorense d ug   1864 Tromsø  
     
     
     
    Folketelling 1875bTromsø
    Linken fikk jeg ikke til
     
    I folketellingen for 1875 er Johanne Margrethe Christiansdatter blitt gift på nytt og bor fremdeles i Grønnegade men ikke akkurat samme adresse, hun er gift med Joachim Wold fra Strinda, yrke er Bødker og han er født i 1849. Hun har tatt hans etternavn og heter Wold i denne folketellingen. To av barna hennes bor i husstanden. Samuel Johannes larsen som det finnes en lenke til Family Search ovenfor mht. hans dåp.
    En yngre sønn Johan Fredrik Marinius født iflg folketellingen 1869 viser at hennes forrige ektemann døde ca. etter det årstallet.
     
    Kretsnr Krets Gate Gardnr By
    481 5 93 Grønnegade 556 Tromsø
      Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Kjønn Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Bostatus Svin
    5430 1 1 Joachim Wold m hf g Huseier og Bødker (hos andre) 1849 Strindens Prgj. ved Trondhjem b 1 fglass.gif
    5431 2   Johanna Margrethe Wold k Kone g   1831 Lebesby Prgj. b fglass.gif
    5432 3   Samuel Johannes Larsen m hendes Søn     1866 Tromsø b fglass.gif
    5433 4   Johan Fredrik Marinius Larsen m hendes Søn     1869 Tromsø b fglass.gif
     
     
    Verdt å bemerke seg er at sønnene bruker farens etternavn, altså  ikke faren Erik Larsen sitt fornavn. Gjorde søk med sønnen Jens Christian med Larsen som etternavn oppgitt født i 1860 som  smedlærling i Nordre Kirkegade hos en smedemester Anton Klæbo med flere smedlærlinger.
     
    Kretsnr Krets Gate Gardnr By
    323 4 27 Nordre Kirkegade 165b Tromsø
      Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Kjønn Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Bostatus Kyr
    3758 1 1 Anton Klæbo m hf g Smedemester 1834 Tromsø b 2 fglass.gif
    3759 2   Klara Klæbo k Kone g   1841 Tromsø b fglass.gif
    3760 3   Malene Klæbo k d     1863 Tromsø b fglass.gif
    3761 4   Lars Klæbo m s     1864 Tromsø b fglass.gif
    3762 5   Bergitte Klæbo k d     1867 Tromsø b fglass.gif
    3763 6   Betty Klæbo k d     1868 Tromsø b fglass.gif
    3764 7   Hanna Klæbo k d     1872 Tromsø b fglass.gif
    3765 8   Rolf Klæbo k s     1875 Tromsø b fglass.gif
    3766 9   !! Flom m Tyende g Smedesvend 1834 Sogn ved Bergen b fglass.gif
    3767 10   August Pedersen m Tyende ug Smed Dreng 1857 Kalmar Sverige b fglass.gif
    3768 11   Jens Chr. Larsen m Tyende ug Smed Dreng 1860 Tromsø b fglass.gif
    3769 12   Axel Blikfelt m Tyende ug Smed Dreng 1859 Tromsø b fglass.gif
    3770 13   Jonas Larsen m Tyende ug Smed Dreng 1858 Vadsø b fglass.gif
    3771 14   Nicolai Dahl m Tyende ug Smed Dreng 1858 Vadsø b fglass.gif
    3772 15   Johanna Edisdatter k Tyende ug Tjenestepige 1841 Hammerø Pr b fglass.gif
    3773 16   Josefine Henriksdatter k Tyende ug Tjenestepige 1857 Talviks Præstegj. b fglass.gif
     
    Johanne Margrethe Christiansdatter fra Lebesby er det flere spor etter via  folketellingene i 1865 og 1875, samt på Family Search. Om hun  er den samme Johanne Margrethe som er mor til min tippoldemor Anna Christine  er derimot mer usikkert. Ser ut som hun døper barna sine i noen tilfeller med navn etter sin slekt, som Jens Christian med samme navn som en bror til Johanne Margrethe Christiansdatter fra Lebesby, som linken over viser.
     
     
    Kvinnen som var losjrende med en datter i husstanden  i 1865 , Anne Christine Christiansdatter har omtrent samme navn som datteren til Johanne Margrethe i dåpsattesten,  min tippoldemor Anna Kristine el Christine. Hun skal ha gått mye under bare navnet Anna , men finner henne  også  i 1900-tellingen med navnet Kristine.
    Det blir imidlertid mye antagelser, osv.
     
    Finner også Anne Christine Christiansdatter og datteren Adolfine ( Fina) i folketellingen for 1875 i Tromsø.
     
     
    Kretsnr Krets Gate Gardnr By
    365 4 69 Grønnegade 10 Tromsø
      Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Kjønn Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Bostatus Hestar Kyr Poteter
    4246 1 1 Anne Hendriksen k hm e Jordbrug 1821 Læsje Prgj. b 1 3 2 fglass.gif
    4247 2   Esten Jespersen m Fader g forsørges af Ane Henriksen 1793 Læsje Prgj. b     fglass.gif
    4248 3   Karen Hendriksen k d ug Sye Pige 1855 Tromsø b     fglass.gif
    4249 4   Ole Kjøstelsen?? m Søstersøn     1866 Monselven b     fglass.gif
    4250 5 1 Ole Bottolfsen m hf g Styrmand 1851 Vestnæs Prgj. b     fglass.gif
    4251 6   Anne Bottolfsen k hans Kone g   1848 Bodø Landsogn b     fglass.gif
    4252 7   Sivert Bottolfsen m Logerende ug Skipper 1847 Vestnæs Prgj. b     fglass.gif
    4253 8 1 Marthin Nekolaisen m Logerende ug Handelsborger 1833 Tromsøsundet b     fglass.gif
    4254 9   Anne Kristine Krestiansen k Logerende ug Syerske 1837 Læbelsbye b     fglass.gif
    4255 10   Adolfine (Fina) Larsen k d     1863 Tromsø b     fglass.gif
    Digitalarkivet 2017. Rettar til databasen: RHD. Versjon frå 1/23/2002. Talet på oppslag: 0 (0 i dag
     

Når det gjelder Knud Peersen, ved at det  ikke er mulig å finne verken attest som viser at foreldrene til tippoldemoren min ble gift  eller noe som tilsier at han døde, kan kanskje bety at han etablerte seg med en annen familie.

I familien fra Senja blir det oppgitt at hun kom fra Tromsøysund, men ikke hvorfra.

 

Har funnet 1 eller 2 Knud Peersen i Skjervøy på Family Search ,  samt 1 i Lenvik og 1 i Trondenes i forbindelse med dåp til egne barn. 

Fant også 2 vielser i Skjervøy), med kone nr. 1:  Knud Peersen ( med far Per Peersen) og Kirsten Qvivesen (far er Qvive Peersen ), vielse skjer 1.november 1846 .

2. kone  Ane Marie Peersen( med far Peer Jonsen) velse skjer 14. oktober 1855. Årsaken til at jeg tror at det er en Knud Peersen som gifter seg med disse to er at et   barn med Ane Marie , Kirsten Knudsdatter ser ut til å være oppkalt etter den første kona, slik skikken ofte var.

Er ikke helt sikker på hvordan Finkrogen og Skjervøy lgger geografisk i forhold til hverandre annet enn at de ligger begge nord for Tromsø.

 

Men siden Knud Peersen er oppgitt å komme fra Løghelle Lenvik venter jeg litt med å legge til lenker fra Family Search.

I en annen sammenheng ble det indikert at hans foreldre var Per Olsen og Nilla Hemmingsdatter som en finner i 1801 i Medfjord Berg på Senja.

De skal ha flyttet ut av sognet etter 1801 iflg Berg og Torsken Bygdebok og bodde hos Per Olsen dine foreldre i 1801. I 1806 døde faren Ole Persen eller Peersen og en yngre sønn overtok bruket.

 

Det ble nevnt (kke i bygdeboka) en et annet ed ( husker ikke hvor på nettet) at de flyttet til Løghelle. Imidlertid hvis de ble boende der burde det være mulig å finne  Knud Pedersen / Peersen som døpt eller konfirmert i Lenvik, men fant han ikke der.

 

Kanskje hadde det vært naturlig at moren het Knudsdatter f.eks og ikke Hemmingsdatter? Men hun kan ha dødt og Per Olsen ha giftet seg på nytt. I 1801 er de Nilla H. og Per Olsen oppgitt å være 30 og han 35-

 

I bygdeboka avviker alderen med noen år f. 1772 for Peder Olsen.

 

Mvh. Wenche J. Falck Borgersen.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎05‎.‎2017 den 0.01, Alvin Andreassen skrev:

Alle fadderne er fra nærområder i tilknytning til Finkrogen (Finnkroken) på Reinøy.

Det var eb fin opplysning å få og gi en viss retning å gå ut fra ved at at fadderne er fra nærområdene til Reinøya.  

To av fadderne i denne dåpen tror jeg kan ha  vært gift med hver sin av 2 brødre som er å finne som barn  i Rottenby i 1801-tellingen i Tromsøysund Bygdebok.

Av de fire  fadderne jeg klarte å tyde navnet på er det : Oldine Kiær og Julianne Mortensdatter og Morten eller Martin Berg Pettersen, samt Ane M. Johansdatter

 Oldine Kiær Hansdatter  første ektemann Petter Christian Pettersen  døde i 1834 iflg en slekstside,

 Et av deres felles barn  het også Martin Berg Pettersen  kanskje var den ene fadderen til Anna K. Knudsdatter.

 Han jeg tror var hans fars bror het  Andreas Pedersen eller  Pettersen og var gift med en Julianne Mortensdatter som jeg antar kan være den den samme Julianne som fadderen i dåpen til Anna Kristine. Navnene til de to siste fadderne klarer jeg ikke tyde.

Foreldrene til de jeg antok er brødre og ektemenn til disse to var Peder Kristofersen og Dorthe Pettersdatter iflg 1801 folketellingen i Rottenby

Jeg tenker det kan evt. være en ledetråd  hvis tippoldemoren min Anna Kristine ikke vokste opp hos foreldrene men som pleiedatter rundt  noen av de stedene rundt Reinø.  Jeg er ikke kjent med  om alle nærområdene til Reinøy  lå under Tromsøysund. I 1865 er tippoldemoren min Anna Kristina ikke å finne i Tromsøysund i hvert fall.

Hun kom fra Tromsøysund, sies det ut  opplysning fra  etterslekten hennes. Anna Kristine  ble etablert siden 1875 med familie i Berg kommune på Senja, og døde på Litlebø i Berg i 1930.

Når det gjelder Anna Kristine Knudsdatter så har det vært vanskelig å finne noen  med det navnet  i hele Troms under 1865 folketellingen og jeg har gått igjennom alle kommunene i Troms, riktignok i det gamle digitalarkivet. Det ville vært naturlig at hun enten var i tjeneste i den alderen eller tjent hjemme hos foreldre eller pleieforeldre. 

Den eneste i nærheten av navnet  var i  Lyngen, en stedatter Anne K. Knudsdatter,  20 år gammel, av Morten Reiersen og Inger K. Mathiasdatter .

Men siden det står stedatter indikerer vel det at hun er datter av konen som også var noen år eldre enn mannen. Det er også en stedsønn Peder Knudssen tilstede, 30 år gml. så det framtrer som at deres mor er ektefellen til Morten Reiersen.

 

her:

  Distriktsnr. Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Matr.nr.
56 1 Vestre Lyngens og Mandalens Lyngens Lyngens Elvebakken g 39
  Personnr. Nytt hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Hestar Stort kveg Får Bygg Poteter
429 1 1 Morten Reierssen hf Gdbrgr. Leilænding g 54 m Lyngen 1 8 14 3 3 fglass.gif
430 2   Inger K. Mathiasdatter hans Kone   g 63 k Lyngen         fglass.gif
431 3   Hans H. Mortenssen deres Søn   ug 7 m Lyngen         fglass.gif
432 4   Peder Knudssen Stedsøn er hos Stedfaderen ug 30 m Lyngen         fglass.gif
433 5   Isak V. Johanssen Fostersøn   ug 10 m Hammerfæst         fglass.gif
434 6   Anne K. Knudsdatter Steddatter   ug 20 k Lyngen         fglass.gif
435 7   Elen M. Pedersdatter Fosterdatter   ug 16 k Lyngen         fglass.gif
436 8   Hans H. Peterssen   Tjenestekarl ug 19 m Lyngen         fglass.gif
437 9 1 Mikkel Larsen Logerende Kaarmand Fisker g 67 m Lyngen         fglass.gif
438 10   Marit Johnsdatter hans Kone   g 51 k Lyngen

 

Johanne Margrethe Christiansdatter f. i Lebesby ble viet i Lyngen til  1. ektemann Erik Larsen (død etter 1869, deres siste felles barn er født 1869 iflg 1875 telling. ) De er begge er å finne i 1865  i Tromsø By og etter at hun ble enke og  gift pånytt med Joachim Wold som det framkommer i folketellingen for 1875.

 

Vielsen til Erik Larsen og Johanne Margrethe Christiansdatter .det står også widowed , er usikker på hvem av dem som var de \m som var det.

 

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7R5-XW1

 

Mvh. Wenche Johanne Falck Borgersen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Erik Larsen var enkemann da han giftet seg med Johanne Margrethe Christiansdatter 16 mai 1857.

Se også helt bakerst ved vielsen.

https://media.digitalarkivet.no/view/2898/257

Takk for opplysningen, og linken til vielsesattesten! Jeg klarer nok ikke å tyde noe særlig av det som står bakerst, men synes det begynner  " attest fra Tromsø byfogd av 7.5 57 i begynnelsen? kan være helt feil, og resten klarer jeg ikke å se hva som står! Det kan se ut som det står  at han er fra Skjervøy og det er en intr. opplysning . I 1865  folketellingen for Tromsø blir det opplyst at han er fra Tromsøysund men jeg har vært usikker på om Skjervøy lå under Tromsøysund. Vet nå at det grenser til Nordreisa, og at en Knud Peersen med familie og barn bodde på  fra Skjervøy i 1865 og Nordreisa i 1875. forsøker å finne kart på nettet over nord -Troms.

Fant flere Erik Larsen i Troms, en var gift med Cecilie Hansdatter og fikk mange barn, døpt i Tromsø, vet ikke om det er samme personen.'

 

Mvh. Wenche Falck Borgersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikkje merknaden hjelper stort:
'Attest fra Tromsø Byfoged af 7/5 57 om "at Enkemanden In-tet eier efter sin afdøde Kone" '

 

"Skjærvø" er opphaldsstad for brudgommen; "Tromsø" er fødestad

 

Under forlovarar er innført

"Efter Attester fra Provst Holmboe af 16/1 57 og F. Thomsen og H(?). Larsen af 2/5 57"

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være verst å få dete

59 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Legg inn vielsen på tydeforumet.

 Navnene til  forloverne kan være verdt å få mer kjennskap til, så det er noe å tenke på å få tydet  det av den grunn.

 

Jeg tror at dette kan være Erik Larsen sin dåpsattest med foreldre Lars Eriksen og Margrethe Andersdatter, f. i desember 1808 og døpt i Tromsø 5.mars 1809. 

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4S3-2PK

 

Alderen stemmer også 49 år senere men ikke helt hva angår brudens alder som ble født iflg dåpsattest 27.nov. 1825 og døpt i  sept. 1826, i vielsen  står det 1827. Hennes alder varierte litt i folketellingene også, virker ikke som helt uvanlig praksis. 

 

 

Mvh Wenche Falck Borgersen

50 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Trur ikkje merknaden hjelper stort:
'Attest fra Tromsø Byfoged af 7/5 57 om "at Enkemanden In-tet eier efter sin afdøde Kone" '

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokkaren er om lag like enkel/vanskeleg som presten....

Men her også les eg "H. Larsen" om attestanten under forlovarar.

 

Du har vel fått tyda det meste her.  Det einaste som ikkje er nemnt i emnet her trur eg er at brudgommen er "Bødker" ( i tillegg til "Enkem.", som er nemnt);

at bruda er fødd i "Lebesbye", og under forlovarar "For bruden: "Jacob Nilsen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resyme:  Erik Larsen var født i 1809 i Løkvik (Laukvik) utenfor Tromsø.  Hans foreldre var Lars Eriksen og Margrethe Andersdatter. Konfirmert i 1825. Bødtkerlære i Tromsø.  Gift i Tromsø i 1836 med Giertrud Olsdatter 36 år gammel.  Hun døde i Tromsø 45 år gammel i 1853 (Bødker Larsens kone).  Ikke klart hvem hun var.  Erik har så kommet til Skjervøy, eller Skjervøy Prestegjeld.  Han var bøkker (tønnemaker) og disse flyttet gjerne litt på seg innen fiskeværene.  Så jeg vil tro at han holdt til på selve Skjervøy.  Han giftet seg så i 1857 i Lyngen Kirke med Johanne Margrethe Christiansdatter 30 år gammel og født i Lebesby.  Hvorfor ble de så viet i Lyngen?  Da Johanne Margrethe giftet seg i 1872 med Joakim Vold, står det at hun var født i Lyngen.  Det er feil, men viser kanskje at hun må ha oppholdt seg en tid i Lyngen.  Erik og Johanne Margrethe drog straks etter vielsen tilbake til Tromsø.

Johanne Margrete var født i 1826 i Skjøtningberg (Skyttenberg) i Lebesby Prestegjeld.  Det var et lite fiskevær som ligger utenfor Kjøllefjord.  Hennes foreldre var Christian Christensen og Eva Kristine Eriksdatter.  Christian var norsk.  Eva var kven og født på plassen. Johannes søster Anna Kristine var født i 1834.  Disse ble konfirmert i Lebesby Kirke henholdsvis i 1844 og 1851.  Begge: Læser godt i Bog. Johanna Margrethe var altså hjemme i 1844, men våren 1846 var hun i Finnkroken da hun fikk datteren Anna Kristine.  Men i 1857 var hun i Lyngen!  Men det kan ikke tvil om at det er en og samme jente!  Som nevnt døde Giertrud Olsdatter  i 1853.  Det er ikke noe skiftet etter henne da det ikke var noe å skifte.  Erik Larsen døde av lungebetennelse i 1871.  I 1872 giftet så enka Johanne Margrethe seg med ungkarl og bødtker Joakim Vold som kom fra Strinda.

Endret av Alvin Andreassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

  • Tellingsår: 1875
  • Kommune: Tromsø
  • Kommunenummer: 1902
  • Gatenavn: Grønnegade
  • Gatenr: 556
  • Bydel:
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 1

Antall personer registrert på bostedet: 4


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Joachim Wold hf g Huseier og Bødker (hos andre) 1849 Strindens Prgj. ved Trondhjem  
  Johanna Margrethe Wold Kone g   1831 Lebesby Prgj.  
  Samuel Johannes Larsen hendes Søn     1866 Tromsø  
  Johan Fredrik Marinius Larsen hendes Søn     1869 Tromsø

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1902&kenr=005&bnr=0093&lnr=00

 

----

Grønnegata 18 (Tromsø

Bødker Vold

(utdrag)

 

Målebrev til bødker Joakim Vold, tinglyst 11. nov. 1875.

Huseier og bødker Joachim Wold med kona Johanna Margrethe og to sønner, i 1875.

Auksjonsskjøte etter Joakim Vold til Sernine Jensen i 1887.

https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Grønnegata_18_(Tromsø)

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Kristine Knutsdr

Norway Marriages, 1660-1926

birth:
1846
 
marriage:
24 November 1875
Berg, Troms, Norway
father:
Knud Pedersen
spouse:
Anton Kristian Lorents Hansen
other:
Hans Lorents Hemmingsen
 

SATØ, Mefjord/Berg sokneprestkontor, G/Ga/Gab/L0003klokker: Klokkerbok nr. 3, 1874-1886, s. 136
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050303010164
 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Alvin Andreassen said:

Resyme:  Erik Larsen var født i 1809 i Løkvik (Laukvik) utenfor Tromsø.  Hans foreldre var Lars Eriksen og Margrethe Andersdatter. Konfirmert i 1825. Bødtkerlære i Tromsø.  Gift i Tromsø i 1836 med Giertrud Olsdatter 36 år gammel.  Hun døde i Tromsø 45 år gammel i 1853 (Bødker Larsens kone).  Ikke klart hvem hun var.  Erik har så kommet til Skjervøy, eller Skjervøy Prestegjeld.  Han var bøkker (tønnemaker) og disse flyttet gjerne litt på seg innen fiskeværene.  Så jeg vil tro at han holdt til på selve Skjervøy.  Han giftet seg så i 1857 i Lyngen Kirke med Johanne Margrethe Christiansdatter 30 år gammel og født i Lebesby.  Hvorfor ble de så viet i Lyngen?  Da Johanne Margrethe giftet seg i 1872 med Joakim Vold, står det at hun var født i Lyngen.  Det er feil, men viser kanskje at hun må ha oppholdt seg en tid i Lyngen.  Erik og Johanne Margrethe drog straks etter vielsen tilbake til Tromsø.

Johanne Margrete var født i 1826 i Skjøtningberg (Skyttenberg) i Lebesby Prestegjeld.  Det var et lite fiskevær som ligger utenfor Kjøllefjord.  Hennes foreldre var Christian Christensen og Eva Kristine Eriksdatter.  Christian var norsk.  Eva var kven og født på plassen. Johannes søster Anna Kristine var født i 1834.  Disse ble konfirmert i Lebesby Kirke henholdsvis i 1844 og 1851.  Begge: Læser godt i Bog. Johanna Margrethe var altså hjemme i 1844, men våren 1846 var hun i Finnkroken da hun fikk datteren Anna Kristine.  Men i 1857 var hun i Lyngen!  Men det kan ikke tvil om at det er en og samme jente!  Som nevnt døde Giertrud Olsdatter  i 1853.  Det er ikke noe skiftet etter henne da det ikke var noe å skifte.  Erik Larsen døde av lungebetennelse i 1871.  I 1872 giftet så enka Johanne Margrethe seg med ungkarl og bødtker Joakim Vold som kom fra Strinda.

 

Eg har kanskje ikkje fått med meg alt - men det er vel ting i oppsummeringa her som 1) ikkje kjem frå kjelder nemnde i emnet (eller dei tilhøyrande emna), eller 2) ikkje stemmer med det som kjem frå kjeldene som er nemnde.

 

Eit døme er at "Johanna Margrete var.....i Finnkroken" då ho fekk Anna Kristine.

Finnkroken ligg på Karlsøy. Det var eige sokn frå mellomalderen, og hadde vore eige prestegjeld i snart eit hundreår (skilt frå Tromsø i 1776, ifl Arkivverket).

Anna Kristine var døypt i Tromsø sokn/prestegjeld. Det inkluderer tydelegvis både bysoknet og landsoknet Tromsøysund. Når det er sagt at Mora "kom hertil fra Finnmarken", må "her" vere Tromsø - ikkje Karlsøy.

Ved vigsla i 1875 er ho sagt vere fødd i Tromsøsund (som då hadde vorte eige prestegjeld, skilt frå bysoknet i 1860, ifl Arkivverket)
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært vanskelig å finne ut hvor Anna Kristine vokste opp.  Jeg var interessert i vielsen for å se om det forelå en lysningsprotokoll for der står det ofte om konfirmasjonen.  Nå var det ingen lysningsprotokoll bevart for Berg.  Men jeg fant Anna Kristine konfirmert i Tromsøysund i 1863 med biologiske foreldre. Det går frem at hun ble vaksinert (koppet) i Tromsøysund i 1861.  I 1872 døpte hun i Tromsø den uekte sønnen Edevin Adrian.  Om henne står det da: tjenestepige, født og konfirmert her, men har opholdt sig i Berg Præstegjeld.  Barnefaren var ungkar og smed Karl Gustav Pettersen:  født i Kristiania, men har nu tjeneste i Berg Præstegjeld.

Anna Kristine må ha vokst opp (oppfostret) i Tromsøysund.  Det skal ikke forundre meg om hun ikke vokste opp på Rottenby, eller har hun rett og slett vært sammen med sin mor. Hun har så kommet til Berg, og helt sikkert da i tjeneste på Nikkelverket i Havn, som så mange andre.  Barnefaren Karl Gustav Pettersen som var smed, kom helt sikkert til Nikkelverket.  Her møtte Anna Kristine Anton Kristian Lorents Hansen fra Hopen (Senjahopen) og de giftet seg i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar.  Reinøy var delt mellom Karlsøy og Tromsø.  Den delen av Reinøy som lå på innsiden, mot Grøtsund, tilhørte Tromsø, dvs. fra Grøtnesodden og sørover til Finnkroken og over til Jamteby på Langsundsiden var Tromsødelen, resten var Karlsøy. Det har vært en hundreår gammel krangel om dette da Karlsøy ville ha alt, og det har skjedd i disse dager.  Men med et unntak: Kirken i Finnkroken skal fortsatt betjenes fra Tromsø!  Man snakket i grunnen aldri om bysognet og landsognet.  Alt var Tromsø Prestegjeld til 1855 da Tromsøysund og Balsfjord/Malangen ble utskilt som egne kommuner og Prestegjeld.  Tromsøysund gikk i 1964 igjen inn i bykommunen, og Karlsøy er vel på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Alvin Andreassen skrev:

Resyme:  Erik Larsen var født i 1809 i Løkvik (Laukvik) utenfor Tromsø.  Hans foreldre var Lars Eriksen og Margrethe Andersdatter. Konfirmert i 1825. Bødtkerlære i Tromsø.  Gift i Tromsø i 1836 med Giertrud Olsdatter 36 år gammel.  Hun døde i Tromsø 45 år gammel i 1853 (Bødker Larsens kone).  Ikke klart hvem hun var.  Erik har så kommet til Skjervøy, eller Skjervøy Prestegjeld.  Han var bøkker (tønnemaker) og disse flyttet gjerne litt på seg innen fiskeværene.  Så jeg vil tro at han holdt til på selve Skjervøy.  Han giftet seg så i 1857 i Lyngen Kirke med Johanne Margrethe Christiansdatter 30 år gammel og født i Lebesby.  Hvorfor ble de så viet i Lyngen?  Da Johanne Margrethe giftet seg i 1872 med Joakim Vold, står det at hun var født i Lyngen.  Det er feil, men viser kanskje at hun må ha oppholdt seg en tid i Lyngen.  Erik og Johanne Margrethe drog straks etter vielsen tilbake til Tromsø.

Johanne Margrete var født i 1826 i Skjøtningberg (Skyttenberg) i Lebesby Prestegjeld.  Det var et lite fiskevær som ligger utenfor Kjøllefjord.  Hennes foreldre var Christian Christiansen og Eva Kristine Eriksdatter.  Christian var norsk.  Eva var kven og født på plassen. Johannes søster Anna Kristine var født i 1834.  Disse ble konfirmert i Lebesby Kirke henholdsvis i 1844 og 1851.  Begge: Læser godt i Bog. Johanna Margrethe var altså hjemme i 1844, men våren 1846 var hun i Finnkroken da hun fikk datteren Anna Kristine.  Men i 1857 var hun i Lyngen!  Men det kan ikke tvil om at det er en og samme jente!  Som nevnt døde Giertrud Olsdatter  i 1853.  Det er ikke noe skiftet etter henne da det ikke var noe å skifte.  Erik Larsen døde av lungebetennelse i 1871.  I 1872 giftet så enka Johanne Margrethe seg med ungkarl og bødtker Joakim Vold som kom fra Strinda.

 

Takker så mye for interessante og viktige opplysninger!  Jeg tror også at Johanne Margrethe fra Lebesby er moren til Anna Kristine.

Mvh. Wenche Falck Borgersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Alvin Andreassen skrev:

Når og hvor ble Anne Kristine Knudsdatter viet?

 

1875
Alder 29
Ekteskap til:
Anton Kristian Lorentz Hemmingsen/ Hansen
 
Ektefelle: Anton Kristian Lorents Hanssen
24. nov 1875
 
Hun fikk et barn i 1872 , Edevin Adrian utenfor ekteskap  som står med etternavnet til min tippoldefar Anton Kristian i 1875 telllingen, samme år paret ble viet.
Anna Kristine fikk barn med en Carl Gustaf Pettersen som skulle ha vært fra Bergen eller området der omkring, mest sannsynlig ble forelsket da han holdt til i nærheten av hjemstedet hennes. Hun skal ha kommet fra Tromsøysund.
Hun ble da forkastet av familien sin i Tromsøysund ( antagelig pleieforeldre?) og  en gang ha fortalt min oldefar Konrad Emil dette og at hun aldri så dem mer igjen. Hun gråt visst sine tårer da hun fortalte det, og den historien er delvis med på at jeg ville finne ut mer om hennes foreldre.
Anton skal også ha hatt en datter utenfor ekteskap før de to ble gift, de fikk 9 barn sammen og to som døde som barn, tror jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.