Gå til innhold
Arkivverket

Finne dødsattest, hvordan?


Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

18 minutter siden, Wenche Falck Borgersen skrev:

 

1875
Alder 29
Ekteskap til:
Anton Kristian Lorentz Hemmingsen/ Hansen
 
Ektefelle: Anton Kristian Lorents Hanssen
24. nov 1875
 
Hun fikk et barn i 1872 , Edevin Adrian utenfor ekteskap  som står med etternavnet til min tippoldefar Anton Kristian i 1875 telllingen, samme år paret ble viet.
Anna Kristine fikk barn med en Carl Gustaf Pettersen som skulle ha vært fra Bergen eller området der omkring, mest sannsynlig ble forelsket da han holdt til i nærheten av hjemstedet hennes. Hun skal ha kommet fra Tromsøysund.
Hun ble da forkastet av familien sin i Tromsøysund ( antagelig pleieforeldre?) og  en gang ha fortalt min oldefar Konrad Emil dette og at hun aldri så dem mer igjen. Hun gråt visst sine tårer da hun fortalte det, og den historien er delvis med på at jeg ville finne ut mer om hennes foreldre.
Anton skal også ha hatt en datter utenfor ekteskap før de to ble gift, de fikk 9 barn sammen og to som døde som barn, tror jeg.

Så først nå at Carl Gustav ble født i Kristiania, altså Oslo. Det var mer dokumentert enn opplysningen om at han kom fra Bergensområdet.Det med Bergen var noe jeg hørte i et slektsstreff med oldebarn av Anna Kristine og Anton Hansen / Hemmingsen i 2004,og var mer antagelser . Det er ikke riktig å si at etternavnet var Hemmingsen, det var Anton sin far som het  Hans Lorents Hemmingsen, og hans far var Hemming Rasmussen ( gift med Lisbeth Samuelsen av finneslekt hennes far var Samuel Rasmussen fra Stønnesbotn i Lenvik ) Hemming Rasmussen var  sønn av Rasmus Eliassen fra Hopen, Berg. Samuel far til Lisbeth var sønn av Regine Torbensdatter som ble enke og skal ha blitt gift igjen da Samuel var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Alvin Andreassen skrev:

Det har vært vanskelig å finne ut hvor Anna Kristine vokste opp.  Jeg var interessert i vielsen for å se om det forelå en lysningsprotokoll for der står det ofte om konfirmasjonen.  Nå var det ingen lysningsprotokoll bevart for Berg.  Men jeg fant Anna Kristine konfirmert i Tromsøysund i 1863 med biologiske foreldre. Det går frem at hun ble vaksinert (koppet) i Tromsøysund i 1861.  I 1872 døpte hun i Tromsø den uekte sønnen Edevin Adrian.  Om henne står det da: tjenestepige, født og konfirmert her, men har opholdt sig i Berg Præstegjeld.  Barnefaren var ungkar og smed Karl Gustav Pettersen:  født i Kristiania, men har nu tjeneste i Berg Præstegjeld.

Anna Kristine må ha vokst opp (oppfostret) i Tromsøysund.  Det skal ikke forundre meg om hun ikke vokste opp på Rottenby, eller har hun rett og slett vært sammen med sin mor. Hun har så kommet til Berg, og helt sikkert da i tjeneste på Nikkelverket i Havn, som så mange andre.  Barnefaren Karl Gustav Pettersen som var smed, kom helt sikkert til Nikkelverket.  Her møtte Anna Kristine Anton Kristian Lorents Hansen fra Hopen (Senjahopen) og de giftet seg i 1875.

Ja, det er sannelig  vanskelig å finne hvor hun vokste opp i Tromsøysund, men så flott at du fant henne konfirmert i 1863 og året 1861 da  hun ble vaksinert, i Tromsøysund.  Det er nye opplysninger, også veldig interessant at hun kan  ha kommet til Nikkelverket i Berg og truffet Carl Gustav der, yrket hans som smed og at han kom fra Christiania.  Sønnen Edvin  bodde en tid i Berg, i 1875 tellingen står det at han ble født i Tromsø, men kan være fordi han ble døpt der. Han skal flyttet  til Gamvik i Finnmark og ble gift med  Jensine Lovise Sørensen f. 4.august 1882 fra Tranøy som døde i 1969, det står ikke hvor.  De fikk i hvert fall en datter Eminda Jensine Wang, født 19. desember 1917 i Mehamn og døde på Skaland 28.juli 1988.  Hun skal ha hatt en datter Laila f. Wang og gift Brynildsen. Mehamn er vel en plass i Gamvik kommune som grenser til Lebesby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Alvin Andreassen skrev:

Det har vært vanskelig å finne ut hvor Anna Kristine vokste opp.  Jeg var interessert i vielsen for å se om det forelå en lysningsprotokoll for der står det ofte om konfirmasjonen.  Nå var det ingen lysningsprotokoll bevart for Berg.  Men jeg fant Anna Kristine konfirmert i Tromsøysund i 1863 med biologiske foreldre. Det går frem at hun ble vaksinert (koppet) i Tromsøysund i 1861.  I 1872 døpte hun i Tromsø den uekte sønnen Edevin Adrian.  Om henne står det da: tjenestepige, født og konfirmert her, men har opholdt sig i Berg Præstegjeld.  Barnefaren var ungkar og smed Karl Gustav Pettersen:  født i Kristiania, men har nu tjeneste i Berg Præstegjeld.

Anna Kristine må ha vokst opp (oppfostret) i Tromsøysund.  Det skal ikke forundre meg om hun ikke vokste opp på Rottenby, eller har hun rett og slett vært sammen med sin mor. Hun har så kommet til Berg, og helt sikkert da i tjeneste på Nikkelverket i Havn, som så mange andre.  Barnefaren Karl Gustav Pettersen som var smed, kom helt sikkert til Nikkelverket.  Her møtte Anna Kristine Anton Kristian Lorents Hansen fra Hopen (Senjahopen) og de giftet seg i 1875.

Jeg så forresten nettopp at Nikkelverket startet driften i 1872 i Hamn i Senja etter at Eilert Brox i 1869 fant nikkelhalm på gården sin og solgte rettigheten sin til en bergsmester Ellefsen for 4500 spesidaler som senere overdro skjerpet til bergsmester Tellef Dahl som satte i gang prøvedrift.

http://www.hamnisenja.no/nb/om-hamn-i-senja/historien-om-hamn-i-senja/

 

Det kan da virke som Anna og Karl Gustaf ikke traff hverandre på nikkelverket siden sønnen ble født samme året,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.5.2017 den 10.52, Alvin Andreassen skrev:

Resyme:  Erik Larsen var født i 1809 i Løkvik (Laukvik) utenfor Tromsø.  Hans foreldre var Lars Eriksen og Margrethe Andersdatter. Konfirmert i 1825. Bødtkerlære i Tromsø.  Gift i Tromsø i 1836 med Giertrud Olsdatter 36 år gammel.  Hun døde i Tromsø 45 år gammel i 1853 (Bødker Larsens kone).  Ikke klart hvem hun var.  Erik har så kommet til Skjervøy, eller Skjervøy Prestegjeld.  Han var bøkker (tønnemaker) og disse flyttet gjerne litt på seg innen fiskeværene.  Så jeg vil tro at han holdt til på selve Skjervøy.  Han giftet seg så i 1857 i Lyngen Kirke med Johanne Margrethe Christiansdatter 30 år gammel og født i Lebesby.  Hvorfor ble de så viet i Lyngen?  Da Johanne Margrethe giftet seg i 1872 med Joakim Vold, står det at hun var født i Lyngen.  Det er feil, men viser kanskje at hun må ha oppholdt seg en tid i Lyngen.  Erik og Johanne Margrethe drog straks etter vielsen tilbake til Tromsø.

Johanne Margrete var født i 1826 i Skjøtningberg (Skyttenberg) i Lebesby Prestegjeld.  Det var et lite fiskevær som ligger utenfor Kjøllefjord.  Hennes foreldre var Christian Christensen og Eva Kristine Eriksdatter.  Christian var norsk.  Eva var kven og født på plassen. Johannes søster Anna Kristine var født i 1834.  Disse ble konfirmert i Lebesby Kirke henholdsvis i 1844 og 1851.  Begge: Læser godt i Bog. Johanna Margrethe var altså hjemme i 1844, men våren 1846 var hun i Finnkroken da hun fikk datteren Anna Kristine.  Men i 1857 var hun i Lyngen!  Men det kan ikke tvil om at det er en og samme jente!  Som nevnt døde Giertrud Olsdatter  i 1853.  Det er ikke noe skiftet etter henne da det ikke var noe å skifte.  Erik Larsen døde av lungebetennelse i 1871.  I 1872 giftet så enka Johanne Margrethe seg med ungkarl og bødtker Joakim Vold som kom fra Strinda.

Tusen takk for disse opplysningene, og årstallene da  søstrene Johanne Margrethe og Anne Christine sto til konfirmasjon, Det samme med hvilket år Erik larsen døde og dødsårsak, samt hvilken etnistet mor til Johanne Margrethe hadde, her var det mye verdifullt, så takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det er greit at jeg deler noe mer informasjon om Johanne Margrethe Christiansdatter her, som viser et  spor videre etter 1875.

For en  tid siden ( et par år siden kanskje) kom jeg tilfeldigvis over en nettside Norway Heritage da jeg søkte på navnet hennes etter å ha sett på nettet at hun sto som mor til Anna Kristine. Det var noen etter kommere som søkte etter hennes mann Erik Larsen  og helst hans sønner. Det viser seg lengst ned på siden der at Johanne jammen dro til Trondheim og antagelig emigrerte til Usa, også!

 

Forsøker å legge til en lenke:  http://www.norwayheritage.com/snitz/topic.asp?TOPIC_ID=591

 

 

The mother Johanne's next marriage, #9:
Source information: Troms county, Tromsø, Parish register copy nr. 7 (1867-1875), Marriage records 1872, page 166.
Permanent pagelink: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9709&idx_id=9709&uid=ny&idx_side=-156

Johanne’s move to Trondhjem #5
Source information: Troms county, Tromsø, Parish register (official) nr. 14 (1878-1888), Emigration records 1882, page 189.
Permanent pagelink: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6756&idx_id=6756&uid=ny&idx_side=-439

Edited by - jkmarler on 22/11/2013 00:26:41
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen fortsatte noen mnd. senere ( bortse fra den litt arrogante tonen til personen som ba om hjelp og fikk det)

 

 

http://www.norwayheritage.com/snitz/topic.asp?TOPIC_ID=6057

 

Det ser ut som Johanne Margrethe dro til USA fra Trondhjem, i april 1882, oppfatter jeg det riktig? f.dato hennes  må være feil, det ser ut som det kunne være  rom for å jukse litt med alderen, kanskje fordi mannen hun var gift med var en del år yngre.

 

Beklager, hun emigrerte visst til Trondheim, i april 1882, flyttet nok sammen med sin ektemann!

Endret av Wenche Falck Borgersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

April 1882 til Trondhjem: Gift kone Johanne Margrethe Vold født 1830.  Født i Lyngen, ægteviet i Tromsø 1/4 - 1872.  Efterlade Mand og Barn, de skal følge efter senere.  Forhold i Menigheden ulasteligt.  Ektemannen er senere i Kirkeboka ikke meldt flyttet, men han trengte ikke å melde flytting for å få attester da han jo var fra Trondhjem (Strinda).

 

Man kan spørre seg hva som fikk en 56 år gammel gift kone til å reise alene til Trondhjem.  Johanne Margerthes bevegelser fra hun ble født i 1826 på Skjørtingsberg i Finnmark begynner å bli noe underlige.  Men hun kan ikke ha fått så mye glede av oppholdet i Trondhjem, for:

 

I 1884 reiste Joakim Wold med bosted i Trondhjem til USA.  Han reiste alene, var 50 år og det står e (som må bety enkemann).  Han skulle til Ada i Minnesota, og hans billett var betalt i USA.  Så han må ha hatt kontakter i USA.

 

Du nevnte tidligere Peder Olsen og Nille Hemmingsdatter i Medfjord som mulige foreldre til Knud Pedersen.  De skal ha flyttet fra Medfjord straks etter 1801.  Ved Folketellingen (Sieleregisteret) for Lenvik og Hillesøy 30. april i 1815 bodde de ikke på Løkhelle eller i tilgrensende bygder, og ingen Knud Pedersen nevnes.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Alvin Andreassen skrev:

April 1882 til Trondhjem: Gift kone Johanne Margrethe Vold født 1830.  Født i Lyngen, ægteviet i Tromsø 1/4 - 1872.  Efterlade Mand og Barn, de skal følge efter senere.  Forhold i Menigheden ulasteligt.  Ektemannen er senere i Kirkeboka ikke meldt flyttet, men han trengte ikke å melde flytting for å få attester da han jo var fra Trondhjem (Strinda).

 

Man kan spørre seg hva som fikk en 56 år gammel gift kone til å reise alene til Trondhjem.  Johanne Margerthes bevegelser fra hun ble født i 1826 på Skjørtingsberg i Finnmark begynner å bli noe underlige.  Men hun kan ikke ha fått så mye glede av oppholdet i Trondhjem, for:

 

I 1884 reiste Joakim Wold med bosted i Trondhjem til USA.  Han reiste alene, var 50 år og det står e (som må bety enkemann).  Han skulle til Ada i Minnesota, og hans billett var betalt i USA.  Så han må ha hatt kontakter i USA.

 

Du nevnte tidligere Peder Olsen og Nille Hemmingsdatter i Medfjord som mulige foreldre til Knud Pedersen.  De skal ha flyttet fra Medfjord straks etter 1801.  Ved Folketellingen (Sieleregisteret) for Lenvik og Hillesøy 30. april i 1815 bodde de ikke på Løkhelle eller i tilgrensende bygder, og ingen Knud Pedersen nevnes.

 

 

 

 

Emigranter fra Trondheim 1867-1930

 

År Side Linjenr Lp.nr. Ny gruppe Reg. dato Dato Førenamn Etternamn Sivilstand Fam. stilling Yrke Kjønn Alder Bustad Reisemål Linje Skip Frakt (spd/kr) Frakt (øre) Billett Reiseløyve
1884 221 20 354 1 16.04.1884 16.04.1884 Joakim Vold e   Arbsm m 50 Trondhjem Ada Minn   Dampsk Hero     Bill. bet. i Amerika fglass.gif

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=EMITROND&gardpostnr=39540&merk=39540#ovre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Alvin Andreassen skrev:

April 1882 til Trondhjem: Gift kone Johanne Margrethe Vold født 1830.  Født i Lyngen, ægteviet i Tromsø 1/4 - 1872.  Efterlade Mand og Barn, de skal følge efter senere.  Forhold i Menigheden ulasteligt.  Ektemannen er senere i Kirkeboka ikke meldt flyttet, men han trengte ikke å melde flytting for å få attester da han jo var fra Trondhjem (Strinda).

 

Man kan spørre seg hva som fikk en 56 år gammel gift kone til å reise alene til Trondhjem.  Johanne Margerthes bevegelser fra hun ble født i 1826 på Skjørtingsberg i Finnmark begynner å bli noe underlige.  Men hun kan ikke ha fått så mye glede av oppholdet i Trondhjem, for:

 

I 1884 reiste Joakim Wold med bosted i Trondhjem til USA.  Han reiste alene, var 50 år og det står e (som må bety enkemann).  Han skulle til Ada i Minnesota, og hans billett var betalt i USA.  Så han må ha hatt kontakter i USA.

 

Du nevnte tidligere Peder Olsen og Nille Hemmingsdatter i Medfjord som mulige foreldre til Knud Pedersen.  De skal ha flyttet fra Medfjord straks etter 1801.  Ved Folketellingen (Sieleregisteret) for Lenvik og Hillesøy 30. april i 1815 bodde de ikke på Løkhelle eller i tilgrensende bygder, og ingen Knud Pedersen nevnes.

 

 

Hei, takk for svar!  jeg begynner med Peder Olsen og Nilel Hemingsdatter. De står i Torsken og Berg bygdebok under Medfjord der de bodde på gården til  hans far Ole Pedersen.

Det står bare om dem at de bodde der i 1801, og antatt fødselsår  som avviker med noen år fra i folketellingen, dvs . det står 1772 , i folketellingen må det bli 1766.Men nederst på siden står det noe:

I krig og hungersåra 1807-14 hadde medfjordfolket det vanskelig, og de fleste bukket under av sjukdom. Det kan også ha skjedd med dem, det var harde tider.

Stusser litt på opplysninger om Johanne Margrethe fra Lebesby, i 1865 tellingen ( finner henne ikke der hvis en taster inn hennes navn, en må vite navnet på ektemannen først) står det at hun er 45 år og mannen er 59. Da skulle hun vært født i 1820, men ti år senere i folketllingen er hun født i 1831. Hadde det ikk vært for at en kjenner igjen navn på barna og litt flere  andre opplysninger ville det ikke vært like opplagt at hun var en og samme person. Men jeg har sett det samme dukke opp i folketellinger i min slekt, noe nganger . Her kan en vel lese litt i forhold til alderen på hennes ektemenn. Det var søsteren hennes Anne Christine som ble født rundt 1830, de visste vel ikke akkurat når de var født, og hadde litt annet forhold til alder.

Det er nok samme Johanne Margrethe som dro til Trondhjem med mannen hennes, og det slo meg også at årsaken til at navnet hans ikke sto der var fordi det ikke var nødvendig, han kom derfra. Men lærer litt av hvert av å holde på med dette. Kanskje enda litt usikker på om det er henne som er moren til Anna Krsitine, og Knud Peersen har jeg omtrent gitt op.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem når det gjelder Medfjord og Berg er at Berg Prestegård brant ned i 1845 og Kirkebøker og protokoller før den tid gikk tapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

 

Emigranter fra Trondheim 1867-1930

 

År Side Linjenr Lp.nr. Ny gruppe Reg. dato Dato Førenamn Etternamn Sivilstand Fam. stilling Yrke Kjønn Alder Bustad Reisemål Linje Skip Frakt (spd/kr) Frakt (øre) Billett Reiseløyve
1884 221 20 354 1 16.04.1884 16.04.1884 Joakim Vold e   Arbsm m 50 Trondhjem Ada Minn   Dampsk Hero     Bill. bet. i Amerika fglass.gif

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=EMITROND&gardpostnr=39540&merk=39540#ovre

 

Takk for dette! Han var enkemann så hun har dødt en gang i løpet av de to årene april 1882 hun dro til Trondheim til han reiste som enkemann 16.april 1884. Lurer på om  barna som skulle komme etter sammen med mannen virkelig gjorde det, den yngste var født i 1868 . På digitalarkivet for Trondheim er det noen lister over gravlagde i samme periode, og en

 

1 minutt siden, Alvin Andreassen skrev:

Et problem når det gjelder Medfjord og Berg er at Berg Prestegård brant ned i 1845 og Kirkebøker og protokoller før den tid gikk tapt.

Ja, når du sier det så har jeg hørt det tidligere  og de hadde vært flotte ressurser å ha! Dåpsattesten til Knud Peersen kan ha vært med der, også, siden han ikke er å finne i Lenvik. Jeg blir litt overveldet av sporene etter Johanne Margrethe  selv om folk måtte bevege på seg en del for å finne utkomme og plass å bo, holdt de seg ofte innenfor litt mindre avstander . Kom over noe på nettet med noen utdrag fra "dagbok over mine misjonsreiser" av Nils Vibe Stockfleth.  Kan være interessant å lese hele, men fanget opp et utdrag som beskrev klima og leveforhold i Lebesby : 

"Kyststrækningen i Kjøllefjord og en Del af Tana-Sogn, indtil hen i Vardø Sogn, vilde noget nær være ubeboelig paa Grund af dens saa godt som totale Mangel paa Træer og Ved, dersom Naturen ikke paa anden Maade var kommen til Hjælp derved, at aarvist bringer Golfstrømmen Drivtømmer og Rækved flydende ind til disse Kyster, hvilket benyttes dels til Ved og dels til Bygningstømmer. Disse Stokke ere undertiden temmelig tykke og ere glatte, uden Grene og Kvister, og uden Rødder. Gjennemtrukne af Søvandet sprage de i Ilden naar de brændes.

Den 11te Juni reiste jeg til Lebesby, som jeg dog ikke naaede før Dagen efter. Den 30te Juni laa endnu Vandene paa Fjeldene tilfrosne; kuns nær ved Strandbredden var Isen begyndt at løsne; paa den sydvestlige Bred af Efjorden laa Sneen fremdeles lige ned til Stranden. I Aaret 1814 herskede en saadan Dødelighed her i Egnen, at Kreaturene, af Mangel paa Røgt, laa døde udenfor og Menneskene indenfor; et Barn fandtes levende ved sin døde Moders Bryst.

Det kan se ut som hun hadde et forhold til menigheten og samtiidg startet hun sitt voksne liv med å få barn i leiemål som ung  i begynnelsen av 20 årene, det har nok preget livet hennes senere, og valg som hun tok, eller kanskje de valgene som var tilgjengelige. Jeg kjenner ikke så mye til Finnmark eller Lebesby, men mange var nok preget av de misjoneringen der oppe, og levevilkår under så tøffe forhold. Det kan nok hin også ha vært samtidig som hun fikk en tøff start i sitt unge voksne liv. Men for ei dame , tenker jeg, tilslutt ble det kanskje for mye med flyttingen til Trondheim med en langt yngre mann som hun kanskje giftet seg med for å ha mulighet til fortsette  bo med seg og sine i Grønnegaden. Nå lurer jeg på om hun ble gravlagt i Trondheim eller i Tromsø, og om den planlagte reisen til hennes sønner til Trondheim ble noe av. Det finnes lister over gravlagde i Trondheim, noen under perioden hun døde, andre i andre perioder, men fant henne ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg en Anna Knutsen i Grønnegade i Tromsø, 20 år gml.  fra Karlsøy. 

 

Gårdnr. er 268, 207- hvis huset finnes i dag  ville det vel hatt et annet nr. slik  huset der Johanne Margrethe bodde  i Grønnegaden i dag er 15 eller 17.

Kan det være  henne?

I Torsken og Berg Bygdebok står hun med etternavnet Pettersen på Litlebø i  Berg og har lurt litt på hvorfor men tenkt at etternavnet til hennes biologiske far var Pedersen / Peersen. Men kan hun også ha vokst opp som pleiebarn i en familie som het Pettersen? Var  Knud Pedersen/ Peersen i  slekt med de hun vokste opp sammen med eller hatt forbindelse på andre måter?

 

Det ser ut til og ha vært et stort hushold med mange tjenestefolk hos Sykehuslege Paul Egede Nissen.

Folketellingen for 1865, da Anna Kristine Knudsdatter var 19 år gammel. Hvis tellingen foregikk på høsten så nærmet hun seg 20 år.

Det har vært så vanskelig å finne henne i denne folketellingen , kan dette være forklaringen at hun stå med bare navnet Anna og ikke som Knudsdatter men Knutsen og bodde rett i nærheten av sin mor, tante og yngre søsken?

 

Noe annet, Erik Larsen døde i 1871 av lungebetennelse og året etter ble Johanne  gift på nytt med Joakim Wold , det er omtrent samtidig som  Anna Kristine ble gravid og fikk sitt første barn.

 

 

 

Personnr. Nytt hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Sjukdom Stort kveg
2092 1 1 Paul Egede Nissen hf Sygehuslæge g 31 m Bodø By   1 fglass.gif
2093 2   Sophie Amalie Edege Nissen* f Normann hans Kone   g 40 k Throndenæs   fglass.gif
2094 3   Arntine Schøning Deres Datter   ug 17 k Stegen Nor   fglass.gif
2095 4   Mathilde Schøning Deres Datter   ug 16 k Stegen Nor   fglass.gif
2096 5   Johanne Schøning Deres Datter   ug 13 k Stegen Nor   fglass.gif
2097 6   Jakob Schøning Deres Søn   ug 10 m Stegen Nor   fglass.gif
2098 7   Arnt Schøning Deres Søn   ug 7 m Stegen Nor   fglass.gif
2099 8   Fayette?? Egede Nissen deres Datter   ug 2 k Stegen Nor   fglass.gif
2100 9   Oline Olsen   Tjenestetyende ug 26 k Hamerø Nor   fglass.gif
2101 10   Johanne Martinesdatter   Tjenestetyende ug 23 k Throndenæs??   fglass.gif
2102 11   Jakobine Larsdatter   Tjenestetyende ug 33 k Karlsø   fglass.gif
2103 12   Mathilde Christenssen Pleiebarn   ug 15 k Throndenæs   fglass.gif
2104 13 1 Sigfred A. Danielsen hf Smedemester g 41 m Hammerfest   1 fglass.gif
2105 14   Karoline F. Danielsen* f Dahl hans Kone   g 41 k Tromsø   fglass.gif
2106 15   Marie Olufine Danielsen deres Datter   ug 17 k Tromsø   fglass.gif
2107 16   Dorotha Pauline Danielsen deres Datter   ug 14 k Tromsø   fglass.gif
2108 17   Hans Bernhard Danielsen deres Søn   ug 9 m Tromsø   fglass.gif
2109 18   Fredrikke Danielsen deres Datter   ug 7 k Tromsø   fglass.gif
2110 19   Sophus Carl Danielsen deres Søn   ug 5 m Tromsø   fglass.gif
2111 20   Sophie Caroline Danielsen deres Datter   ug 2 k Tromsø   fglass.gif
2112 21   Jacob Jonsen   Tjenestekarl f 72 m Gilleskaal Nor   fglass.gif
2113 22   Anna Knutsen   Tjenestepige ug 20 k Karlsø Sogn   fglass.gif
2114 23   Martha Hansdatter Kone   g 68 k Tromsøsundets Prestegjeld s fglass.gif
2115 24   Marie Sofie Pedersdatter   Tjenestepige ug 36 k Tromsøsundets Prestegjeld s fglass.gif
2116 25   Anna Knutsen   Gangkone ug 23 k Throndhjem   fglass.gif
Digitalarkivet 2017. Rettar til databasen: RHD. Versjon frå 7/24/2000. Talet på oppslag: 0 (0 i dag) WebCens ©
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tellingen du henviser til er Grønnegt. matr.nr. 407, (det står også matr.nr. 233, men det må være en feil).  Matr.nr. 407 (senere Grønnegt. 122) er det relativt nybygde sykehuset nord i byen.  Det bodde to familien i huset: sykehuslege Nissen og smedmester Danielsen.  De fleste av tjenestefolket er egentlig sykehusansatte, men det kan være at de ble lønnet av sykehuslegen.  Men det ser vel ut til at Anna Knudsen var tjenestejente hos Danielsen.  Når man kom til byen (Tromsø) omkring 1865, var det vanlig at man byttet ut -datternavnet med -sennavnet, altså Knudsdatter til Knudsen.  Jeg tror ikke at man skal legge så stor vekt på at det står at Anna var født i Karlsøy.  Hun var født i Finnkrogen som grenset til Karlsøy, og hvor godt kjent i geografien var hun eller telleren.

 

1865 Erik Larsen bodde i Grønnegt. matr. nr. 233-2.  Matr. nr. 233 var egentlig Storgt. 95, og det staselige huset står ennå.  Litt uklart hva som menes med 233-2.

 

Joakim Vold fikk målebrev på matr.nr. 556 i Grønnegata i 1875 og hadde da bygd sitt hus der (huset måtte være bygd før man fikk målebrev)  Men 16. november i 1882 ble gården solgt ved tvangsauksjom p.g.a. en mislikeholdt panteopligasjon.  I 1887 fikk enke Serine Jensen skjøte på eiendommen for kr. 600.  Dette var vel årsaken til at familien flyttet til Trondhjem.  Matr. nr. 556 er det senere Grønnegt. 18, litt sør i byen.  Huset står faktisk den dag i dag, er ombygd og slått sammen med nr. 20 til hotell/pensjonat Viking.

 

Knud Pedersen.  På hans tid ble navnet Knud omtrent ikke brukt i det store Tromsø Prestegjeld.  Men det ble mere brukt litt lenger sør som i Lenvik og Senja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niels Vibe Stockfleth gir en dramatisk beskrivelse av livsvilkårene langs Finnmark-kysten.  Dessverre, det er nok mye sant i det han sier.  Han nevner drivtømmer og rekved som kom med Golfstrømmen.  Men rektømmeret kom nok ikke den veien.  Det kom fra Russland og Sibir og de store elvene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! Det har vært veldig lærerikt å følge

6 timer siden, Alvin Andreassen skrev:

Niels Vibe Stockfleth gir en dramatisk beskrivelse av livsvilkårene langs Finnmark-kysten.  Dessverre, det er nok mye sant i det han sier.  Han nevner drivtømmer og rekved som kom med Golfstrømmen.  Men rektømmeret kom nok ikke den veien.  Det kom fra Russland og Sibir og de store elvene der.

 Jeg må bare si at det har vært en opplevelse for meg å være med i denne tråden og fått hjelp til så mye og er ganske overveldet over å ha fått tildelt  så mange viktige faktaopplysninger etterhvert! 

Det har gjort det mulig å følge noen ellers ikke ville vært mulig, og takker så mye for all hjelp.

Det var interessant at stavemåten Knud kan peke på områdene rundt  Senja og i Lenvik og kan tyde på at  far til Anna kom fra områdene der et sted, om han ikke nødvendigvis ble født der.  Det ser nemlig  ut som Målselv eller deler av den kan ha hørt inn under Lenvik tidligere, ut fra en dåp i Lenvik jeg fant på  Family Search. Det står Lenvik i dåpen der men fant senere ut at de holdt til i Målselv med røtter til Hedmark. Jarle Pedersen har et slektsregister over Midt-Troms og jeg har forsøkt å finne Anna Kristine sin far der inne ved flere anledninger men nå ble jeg mer oppmerksom på en jeg tidligere hadde oversett. Imidlertid er stednavnet i dåpen Løghelle og hvis det er fødestedet stemmer det ikke med personen jeg fant. For min egen del så er jeg meget interessert i å finne ut alt, og vender gjerne på hver stein, men slik var det ikke for tidligere generasjoner. I den tida vi lever i så skal alt opp i lyset  men sånn var det ikke for dem, som kan ha hatt tungtveiende grunner for å la ting ligge og gå videre med sitt liv. Av det jeg vet om livet på Berg i Senja så fikk Anna Kristine et rimelig bra og rolig liv med sin ektemann og familie hvor det  etterhvert kom til barnebarn som vokste opp i nærområdet, mens hun levde.

Men jeg begynner å forstå at en årsak til at det kan være vanskelig å finne forfedre er at  folk  lot  ting ligge og folk få være i fred. Når det gjelder Anna sin biologiske far kan det hende at det er mulig å finne noen spor hvor det etterhvert rundes av  en eller høyst to som passer.

 

 

 

 

 

Endret av Wenche Falck Borgersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du søker på: Grønnegata 18 Tromsø lokalhistorie,  vil du få historien og bilde av huset som Vold satte opp.  Det samme gjelder for Grønnegt. 122 og Storgt. 95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Alvin Andreassen skrev:

Om du søker på: Grønnegata 18 Tromsø lokalhistorie,  vil du få historien og bilde av huset som Vold satte opp.  Det samme gjelder for Grønnegt. 122 og Storgt. 95.

Flott bygning, artig! Huset  Joakim Vold bygde, og huset i nr 18 var der Johanne bodde i 1865 sammen med sin mann Erik larsen.  Farfaren min ble født i Storgata 153 det lå i enden av sentrum på en måte, nordsiden av sentrum, foreldrene hans flyttet omtrent ved århundreskiftet i 1900 fra Hansnes tror jeg på Ringvassøya med  barn samt  foreldre til farfars far, Jens Jørgen og Cecilia Falck, f. Holst. De to var av slekt der ute på Helgøy og Karlsøy tilbake til dansker,  begge med røtter tilbake til Morten Heggelund, fogd, fra Sør i Jylland . Det er  vel ikke så langt unna Finnkrogen fra Ringvassøya, farmor var  forresten sønnedatter  til  Anna Kristina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsi

6 minutter siden, Wenche Falck Borgersen skrev:

Flott bygning, artig! Huset  Joakim Vold bygde står ennå og huset i nr 18 var der Johanne bodde i 1865 sammen med sin mann Erik larsen er vel revet.  Farfaren min ble født i Storgata 153 det lå i enden av sentrum på en måte, nordsiden av sentrum, foreldrene hans flyttet omtrent ved århundreskiftet i 1900 fra Hansnes tror jeg på Ringvassøya med  barn samt  foreldre til farfars far, Jens Jørgen og Cecilia Falck, f. Holst. De to var av slekt der ute på Helgøy og Karlsøy tilbake til dansker,  begge med røtter tilbake til Morten Heggelund, fogd, fra Sør i Jylland . Det er  vel ikke så langt unna Finnkrogen fra Ringvassøya, farmor var  forresten sønnedatter  til  Anna Kristina.

Utsikten fra Ramberg ligger vel litt nord for Sommerfeldts gate der mine besteforeldre bygde hus etter krigen , tror det var rundt 1948.

Endret av Wenche Falck Borgersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et eksmpel på hvordan alder på en og samme person kan avvike i ulike tellinger og andre sammenhenger, i dette tilfellet med flere år, Joakim Vold står i 1865 tellingen, født i 1849, ved utvandringen til Amerika i 1884 er. fødselsåret 1832.

  Trondheim Domkirke Mini 601.A26 668 1 1884 00.05.1884 Domkirken Utflyttar Arb. Joakim Vold M Amerika Kvikne 1832 født og konf. i Kvikne, Til Alters 23.03.1884 i Domkirken fglass.gif
 

Jeg har forsøkt å finne Johanne Margrethe under gravlagde i Trondheim i de listene som lagt ut på digitalarkivet i tidsperioden da hun døde. Det er Domsoknet i Tr.h, Vår Frue og Ila kirke, men fant henne ikke der. Jeg skulle gjerne hatt dato for da hun døde og hvor hun ble gravlagd, bør jeg starte en ny tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Wenche Falck Borgersen skrev:

Her er et eksmpel på hvordan alder på en og samme person kan avvike i ulike tellinger og andre sammenhenger, i dette tilfellet med flere år, Joakim Vold står i 1865 tellingen, født i 1849, ved utvandringen til Amerika i 1884 er. fødselsåret 1832.

  Trondheim Domkirke Mini 601.A26 668 1 1884 00.05.1884 Domkirken Utflyttar Arb. Joakim Vold M Amerika Kvikne 1832 født og konf. i Kvikne, Til Alters 23.03.1884 i Domkirken fglass.gif
 

Jeg har forsøkt å finne Johanne Margrethe under gravlagde i Trondheim i de listene som lagt ut på digitalarkivet i tidsperioden da hun døde. Det er Domsoknet i Tr.h, Vår Frue og Ila kirke, men fant henne ikke der. Jeg skulle gjerne hatt dato for da hun døde og hvor hun ble gravlagd, bør jeg starte en ny tråd?

 

Synes du skal fortsette i denne tråden,hvor alle opplysningene om henne er samlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jeg ihvertfall over 1801- folketellingen for Kjøllesfjord, og fant morentil Johanne Margrethe, Eva sammen med foreldre og søsken.

På My Heritage fikk jeg treff på noen av hennens søken og det fremgår at faren Erik E muligens kan hatt fødestedet i Tornedalen.

Gården de bodde på heter  Øxefjorden.

 

  http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18012025&gardpostnr=22&personpostnr=417&merk=417#ovre

 

  Amt Prestegjeld Sokn Gard/hus
22 Finmarken Kiøllefiord Kiøllefiord Øxefiorden
  Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn
417 * Erich Erichsen Huusbonde 56 Begge i 1ste ægteskab Qvæn, nærer sig af søen og haver af ham selv opryddet jord til en deel kre M fglass.gif
418   Elen Michelsdatt Hans kone 44 Begge i 1ste ægteskab   K fglass.gif
419   Johannis Erichsen Deres børn 18 ugifte   M fglass.gif
420   Isach Erichsen Deres børn 14 ugifte   M fglass.gif
421   Hendrich Erichsen Deres børn 10 ugifte   M fglass.gif
422   Morten Erichsen Deres børn 6 ugifte   M fglass.gif
423   Eva Erichsdatter Deres børn 1 ugifte   K fglass.gif
424   Ølegaard Nilsdat Tienestepige 34 Enke efter 1ste ægteskab   K fglass.gif
Digitalarkivet 2017. Rettar til databasen: Digitalarkivet. Versjon frå 10/31/1999. Talet på oppslag: 0 (0 i dag)  
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Joakim Vold giftet seg i 1872, står det at han var født i 1847.  Da han tok ut lysning, står det at han var født i 1847 i Strinden Pr.gjeld, og han hadde  forevist fødsel- og konfirmasjonsattest.  Hans far var O. O . Vold.  I Strinden Prestegjeld Lade sogn finner vi Joakim født 3. januar i 1847, hans foreldre var inderst Ole Olsen Wold og Eva Evensdatter.   Deres bosted var Bakkestrand.  Wold/Vold var et svært vanlig navn på den tiden i Trondhjemdistriktet.

 

Ang. Johanna Margrethe og når hun døde.  Det er vanskelig å lete i Trondhjem og området rundt da det var mange prestegjeld og sogn, og hver med si Kirkebok.  Og sognegrensene forandret seg.  Reisen fra Tromsø til Trondhjem var lang og besværlig.  Hun kan ha dødd på veien sørover!

 

Erik Eriksen og familien bodde på gården  Skjøtningsberg i Oksfjorden, som ikke må forveksles med Oksfjord i Loppa!  (Jeg har vansker med å finne Erik og Eva gift i Lebesby og barna før 1801 født i Lebesby).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være lett å overse  at å reise i Norge på den tiden var noe helt annet enn i dag og spesielt for en kvinne i hennes alder. Jeg får vondt av henne da hun fikk et uvanlig tøft liv på slutten selv i tiden hun levde i. Det er naturlig og se for seg at hun var  preget av at hun nettopp hadde  mistet hjemmet sitt og hadde en usikker framtid i møte for seg og sine. ( så at to av Johanne sine søsken Jens Christian og Caroline ble gift i Lebesby ) Det kan nesten virke som at sønnene hennes ikke kom etter likevel,men  i hvert fall en av dem kan ha emigrert ut fra at det var en etterkommer av Erik Larsen som etterlyste dem på den nettsiden. Den yngste var født i 1868 og den eldste må ha vært i begynnelsen av 20 årene i 1882. Takk for opplysninger om at navnet på gården familien og hennes mor bodde på i 1801, ikke er den samme som Oksfjord i Loppa. Det er kanskje ikke så usannsynlig at foreldrene til Eva Kristine kom fra Tornedalen og at de  eldste barna ble født der.  Jeg forsøkte å finne Johanne sin far Christian Christensen i 1801 tellingen flere steder i Finnmark og fant han ikke,  men kan ha oversett noe.

Det var imidlertid en fostersønn i Kjøllefjord med  nesten samme navnet, 9 år gml., men etternavnet var Christians  hvor  husfaren var oppgitt å være en Ole Persen som var sjøsame .

Det er oppgitt i vielsen til foreldrene til Johanne at at Christian sin far het Christen Hansen.  Kom det en del fra Troms eller andre plasser i landet opp til Finnmark i forbindelse med arbeid rundt 1820 eller noe der omkring?

Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn
235 * Per Persen Huusbonde 46 Begge i 1ste ægteskab Søefinn og lever af søen M fglass.gif
236   Bereth Hansdatter Hans kone 43 Begge i 1ste ægteskab   K fglass.gif
237   Elen Persdatter Alle deres børn 21 ugifte   K fglass.gif
238   Bereth Persdatter Alle deres børn 18 ugifte   K fglass.gif
239   Per Persen Alle deres børn 14 ugifte   M fglass.gif
240   Nils Persen Alle deres børn 11 ugifte   M fglass.gif
241   Siri Persdatter Alle deres børn 9 ugifte   K fglass.gif
242   Hans Persen Alle deres børn 6     M fglass.gif
243   Einer Persen Alle deres børn 2     M fglass.gif
244 * Ole Persen Huusbonde 60 Begge i 1ste ægteskab Søefinn og ernærer sig af søen M fglass.gif
245   Marith Olsdatter Hans kone 56 Begge i 1ste ægteskab   K fglass.gif
246   Gunnild Olsdatter Deres børn 23 ugifte   K fglass.gif
247   Per Olsen Deres børn 14 ugifte   M fglass.gif
248   Christian Christians Fosterbarn 9 ugift   M fglass.gif
249 * Einer Persen Huusbonde 43 Begge i 1ste ægteskab Søefinn og ernærer sig af søen M fglass.gif
250   Siri Nilsdatter Hans kone 35 Begge i 1ste ægteskab   K fglass.gif
251   Bereth Einersdt Alle deres børn 14 ugift   K fglass.gif
252   Nils Einersen Alle deres børn 11 ugifte   M fglass.gif
253   Per Einersen Alle deres børn 8 ugifte   M fglass.gif
254   Bereth Einersdt Alle deres børn 6 ugifte   K fglass.gif
255   Siri Einersdt Alle deres børn 4 ugifte   K fglass.gif
256   Einer Einersen Alle deres børn 1 ugifte   M fglass.gif
257 * Sven Olsen Huusbonde 46 Begge i 1ste ægteskab Søefinn og ernærer sig af søen M fglass.gif
258   Karen Jonsdatter Hans kone 39 Begge i 1ste ægteskab   K fglass.gif
259   Jon Svensen Deres børn 21 Alle ugifte   M fglass.gif
260   Marith Svensdatt Deres børn 16 Alle ugifte  

K fglass.gif

261   Marith Svensdatt Deres børn 14 Alle ugifte   K fglass.gif
262   Bereth Svensdatt Deres børn 10 Alle ugifte   K fglass.gif
263   Karen Svensdatt Deres børn 8 Alle ugifte   K fglass.gif
264   Ole Svensen Deres børn 2 Alle ugifte   M fglass.gif
265 * Ole Andersen Huusbonde 40 Begge i 1ste ægteskab Søefinn ernærer sig af søen M fglass.gif
266   Elen Olsdatter Hans kone 36 Begge i 1ste ægteskab   K fglass.gif
267   Marith Olsdatt Deres børn 10 ugifte   K fglass.gif
268   Inger Olsdatt Deres børn 6 ugifte   K fglass.gif
269   Ole Olsen Deres børn 3 ugifte   M fglass.gif
270 * Ole Olsen Marit Huusbonde 60 Enkemand efter 1ste ægteskab Søefinn og ernærer sig af søen M fglass.gif
271   Inger Olsdatter Hans datter 30 ugift   K fglass.gif
272   Klemmet Olsen Begge hans fosterbørn 22 ugift Tiener M fglass.gif
273   Jon Thomasen Begge hans fosterbørn 12 ugifte Tiener M fglass.gif
274 * Gabriel Persen Huusbonde 32 Gift i 1ste ægteskab Søefinn lever af fiskeriet M fglass.gif
275   Marith Olsdatter Hans kone 49 Gift i 2det ægteskab   K fglass.gif
276   Marith Hansdat Konens børn af 1ste ægteskab 20 ugifte   K fglass.gif
277   Jon Hansen Konens børn af 1ste ægteskab 18 ugifte   M fglass.gif
278   Karen Gabrielsen Deres fælles børn 7 ugifte   K fglass.gif
279   Per Gabrielsen Deres fælles børn 5 ugifte   M fglass.gif
280 * Anders Samuelsen Huusbonde 30 Begge i 1ste ægteskab Søefinn lever af fiskeriet M fglass.gif
281   Marith Olsdatter Hans kone 26 Begge i 1ste ægteskab   K fglass.gif
282   Inger Olsdatter Konens søster 19 ugift Tiener K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wencke, jeg må få komme med en beriktigelse av noe av det jeg nylig skrev.  Den lille fjordarmen heter Oksefjorden og ikke Oksfjorden. Det er i samsvar med den gamle skrivemåten og nyere.  I 1825 giftet Christian Christensen Skyttenberg 30  år gammel seg med Eva Kristina Erichsdatter  Oxefjorden 25 år gammel.  Fedrene var Christen Hansen og  Erich Erichsen.

I 1801 var det to oppsittere i området.  På plassen Oxefiorden:  Erich Erichsen  med familie.  Erich var kven. Gårdsnavnet Oksefjord finner man ikke senere, men plassen har nok ligget i bunnen av Oksefjorden.  På plassen Skyttenberg bodde Johannis Erichsen, som var nordmann, 53 år gammel med kona Bereth Christensdatter 59 år gammel.  De hadde ingen barn, i hvert fall som var hjemme, ei 20 år gammel fosterjente og et par eldre drenger.  Skjøtningberg ligger ute ved innløpet til Oksefjorden.

 

Ved Sølvskatten 1816/1817 bodde på plassen Oksefjorden fortsatt Erich Erichsen, som nå kalles den eldre, og en Hans Andersen. Johannes Eriksen var nå borte fra Skjøtningberg, og nå nevnes på plassen: Elias Brox, Andreas Brox og Johan Jørgen Brand, som alle betalte sølvskatt.  Det nevnes ingen Christen Hansen eller Christian Hansen på disse plassene eller i Lebesby opp til 1816.  Eva ble konfirmert fra Oksefjord i 1814, men jeg finner ingen Christian konfirmert i Lebesby.  Han burde være født omkring 1795.  Så det ser ut til at Christian, og eventuelt også hans far, har kommet til Lebesby etter 1815.  Eva og Christian slo seg ned i Skjøtningberg.

 

Det var et jevnt sig av folk i alle år  fra Troms og langt sørfra til Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.