Gå til innhold
Arkivverket

Finne dødsattest, hvordan?


Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

Det nærmeste jeg kommer Christian Christensen er Christian født i Steigen i 1795 av foreldre Christen Hansen og Karen Hermandsdatter.  Christian nevnes hjemme i 1801.  Han burde vært konfirmert omk. 1810, men i de årene mangler konfirmerte i Kirkeboka.  Kirkeboka inneholder heller ikke utflyttede.  Veien var grei fra Steigen til Lebesby.  Bygdebok for Steigen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så absolutt! Jeg har en følelse av at du har funnet det, årstallet stemmer og navnet til faren, så jeg får undersøke litt. Har hørt om Bygdeboka for Steigen  og tenkt på det tidligere  da en av tippoldemødrene mine derfra. En av foreldrene fra Engeløy så det kan være fint å bli litt mer kjent med gamle Steigen! Nå fikk jeg  hjelp  for et par år siden med  å finne foreldrene hennes. Hun ble gift i Hadsel. Takk skal du ha!

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så lovende ut, men vi har et problem.  I 1813 døde Christians mor Karen Hermansdatter.  Boet ble registrert i 1814 og avsluttet i 1815.  Men i skiftet nevnes ingen Christian.  I perioden 1801 - 1815 er det i Kirkeboka ikke innført noen Christian Christensen  død.  Den eldste sønnen Herman døde i 1811.  Nå har jeg sett før at noen kan være uteglemt fra skifteutlodningen, og spesielt som i dette tilfellet da skiftet var fallitt.  Man bør undersøke i boregistreringen (skiftepakken) om hva som står der.  Kunne Christian ha reist hjemmefra og man visste ikke noe om ham?  Ved siden av barna som nevnes i 1801, fikk de i 1804 tvillingene Cornelius og Christen.  Ved Cornelius er det i Kirkeboka tilføyd senere: død mai 1885.  Det tyder på at noen må en eller annen gang ha undersøkt slekta.  Familien bodde på Skogsfjordmarken Engelø Fjerding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Alvin Andreassen skrev:

Det så lovende ut, men vi har et problem.  I 1813 døde Christians mor Karen Hermansdatter.  Boet ble registrert i 1814 og avsluttet i 1815.  Men i skiftet nevnes ingen Christian.  I perioden 1801 - 1815 er det i Kirkeboka ikke innført noen Christian Christensen  død.  Den eldste sønnen Herman døde i 1811.  Nå har jeg sett før at noen kan være uteglemt fra skifteutlodningen, og spesielt som i dette tilfellet da skiftet var fallitt.  Man bør undersøke i boregistreringen (skiftepakken) om hva som står der.  Kunne Christian ha reist hjemmefra og man visste ikke noe om ham?  Ved siden av barna som nevnes i 1801, fikk de i 1804 tvillingene Cornelius og Christen.  Ved Cornelius er det i Kirkeboka tilføyd senere: død mai 1885.  Det tyder på at noen må en eller annen gang ha undersøkt slekta.  Familien bodde på Skogsfjordmarken Engelø Fjerding.

Han var 6 år i folketellingen og må ha vært rundt 20 år ved skifte, da. Jeg har også et spørsmål mht. Engelø fjerding, om det er en part av Engeløya? Jeg er ikke lokalkjent der oppe, men har en tippoldemor fra Steigen og noen av anene hennes kom fra Engeløy.  En skal ha vært fra Mølleskog og en annen var losjerende på Laskestad Prestegård i en periode. I dåp-også konfirmasjonsattesten gjettet vi på at det sto at hun og foreldrene holdt til på Goupstrand, men fant nettopp en plass  ( husmannsplass?) eller gård som het Grupstad i bygdeboka  Folk og slekter i Leiranger og Steigen. Jeg forsøkte å finne de der, men de sto ikke oppført verken på  gården eller andre steder i bygdeboka. 

Det samme gjaldt familien til Christian Christensen, som ikke var med, og forklaringen kan være det som ble nevnt  i et forum på Dis.  Det skal ha visst vært uendelig  mange faktafeil  fordi utgiverne fikset på forfatteren sine nedtegnelser for at alt skulle se finere ut.  Gården Skotsfjord  var ikke med der, men derimot gårder som het Skott Søndre og Nordre og lurer på om den lå under en av de. Nå var det kanskje helst navn på gårder og ikke husmannsplasser som sto oppført i boka? Det er en annen forfatter Svein Fygle som har skrevet  noen bygdebøker for Steigen senere, men vet ikke om bøkene hans har med personlister, enda.

Det var vanlig før at mange reiste ut fra hjemmet allerede 14 års alderen for å gå ut i tjeneste eller arbeid et annet sted. Mens noen ikke reiste så veldig langt, kan det ha vært annerledes for andre, og enda mer der den ene eller begge foreldrene døde eller kom i økonomiske vanskeligheter av forskjellige årsaker.

Hvis foreldrene var fallitt så er vel sjansen større for at det kunne skje og at Christian reiste ut i yngre alder og hadde reist ut for en del år siden.

Reisen hans kan ha gått i etapper, for så å havne i Finnmark etter hvert, eller reiste dit når han var svært ung.

Takk for alle opplysninger igjen, og lurer på om han kan ja vært på en liste over innflyttede?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien bodde på plassen Skotsfjordmarken (ikke Sogsfjordmarken som jeg har skrevet tidligere).  Av og til kalles plassen bare for Marken.  Skotsfjorden ligger på fastlandet tvers over for Engeløy.  Skotsfjordmarken nevnes i matrikkelen av 1838.  Du nevner blant annet plassene Mølleskog og Laskestad.  Disse ligger på innsiden av selve Engeløy.  På den tiden og i aktuelle områder har man lite hjelp av inn- og utflytningslistene.  Oftest mangler de fullstendig.  Jeg har ikke funnet Christian på noen.

I de eldre Bygdebøkene er det nok en god del feil og mangler.  Det er forståelig.  De gamle bygdebokforfatterne arbeidet under kummerlige forhold og med lite og ingen tilgang til originalt arkivmateriale.  Vi skal være takknemlig for det arbeidet de utførte! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Alvin Andreassen skrev:

Familien bodde på plassen Skotsfjordmarken (ikke Sogsfjordmarken som jeg har skrevet tidligere).  Av og til kalles plassen bare for Marken.  Skotsfjorden ligger på fastlandet tvers over for Engeløy.  Skotsfjordmarken nevnes i matrikkelen av 1838.  Du nevner blant annet plassene Mølleskog og Laskestad.  Disse ligger på innsiden av selve Engeløy.  På den tiden og i aktuelle områder har man lite hjelp av inn- og utflytningslistene.  Oftest mangler de fullstendig.  Jeg har ikke funnet Christian på noen.

I de eldre Bygdebøkene er det nok en god del feil og mangler.  Det er forståelig.  De gamle bygdebokforfatterne arbeidet under kummerlige forhold og med lite og ingen tilgang til originalt arkivmateriale.  Vi skal være takknemlig for det arbeidet de utførte! 

Tusen takk for beskrivelsen av plassen Marken og hvor de to andre stedene lå. Jeg begynner å savne noen kart, ofte kan det virke som alt finnes på nettet, men kanskje ikke når det gjelder kart som er detaljerte og beskrivende.

 

Jeg beklager at det ikke kom fram hvor stor aktelse jeg har for bygdebokforfatterne,  og heller virket kanskje som klaging eller kritikk fra min side.

Da jeg så vidt begynte å søke etter aner i 2002 var det nettopp i bygdebøkene jeg fant overraskende mange aner, antagelig de fleste, og min tilgang til pc var minimal.   Vet ikke hvor mange ganger jeg skjenkte forfatterne en takknemlig tanke over alt de hadde nedlagt av tid og krefter som brukte flere ti -år på dette, ved siden av jobb, og hva de har betydd på det området kan ikke overvurderes. Universitetsbiblioteket hadde også en eldre utgave av Astafjordbøkene den gangen, og de hadde noen rikdommer der med litt mer detaljerte fortellinger av personer i noen tilfeller, og historier, det samme  gjaldt også den gamle Bygdeboka for Trondenes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner fine kart på nettet.  Søk Norgeskart.no. Du kan forstørre kartet ned til minste detalj og forskyve det dit du ønsker.  Jeg drar nå nordover og blir borte i 3 - 4 uker, men jeg tror ikke at jeg denne gangen får tid til en tur ut til Steigen og Engeløya.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Alvin Andreassen skrev:

Du finner fine kart på nettet.  Søk Norgeskart.no. Du kan forstørre kartet ned til minste detalj og forskyve det dit du ønsker.  Jeg drar nå nordover og blir borte i 3 - 4 uker, men jeg tror ikke at jeg denne gangen får tid til en tur ut til Steigen og Engeløya.

 Det er relativt nytt for meg at den ene tippoldemoren min kom fra Steigen, og ble gift i Hadsel. Er litt mer kjent med Troms. En av døtrene, Hendra Elise  giftet seg på Helgøy (?) hvis Grågården lå der,er ikke altid sikker på om Karlsøy eller Helgøy er riktig å si.  De flyttet til Storgata i Tromsø,runt århundreskiftet 1900. Min farfar var nest yngst og ble født og vokste opp der, f.1909,Olaf Falck. Takk for informasjon om kart og ha en fin tur til en flott landsdel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei Wenche 🙂

Mange år er gått siden du startet letingen etter Anna. Mitt navn er Erlend Pettersen og bor i Tromsø. Jeg er en av dine slektninger. Min Oldemor Anna Amalie er søster til din oldefar Konrad Emil. Den historien jeg skal fortelle deg nå har versert i familien i ganske mange år. 

Men først: Du etterlyste navnet på datteren til Anton Christian som han hadde før han traff Anna Christina. Hun het Anne Fredrikke Antonsdatter fra Lysnes i Lenvik. Hun var gift med min oldefar Hermand Karl Albert Larsen på Finnes på Kvaløya. Hun døde desverre i ung alder av tuberkolose og fikk 2 barn med han. Reidar og Dagmar. I perioden mens Anne var syk kom hennes halvsøster Anna Amalie fra lillebø for å bistå min oldefar med husstellet.

Etter Anne sin død skulle Anna Amalie dra tilbake til Lillebø. Reidar og Dagmar skrek og var helt fra seg da hun satte seg i båten og min Oldefar sto alene med de 2 barna i fjæra. Da bestemte hun seg for at hun skulle bli. Hermann og Anna Amalie giftet seg og fikk deretter en haug med unger, deriblandt min bestemor. Hanna O. Edvarda Pettersen.

 

Så til Anna Christina. Dette er jo den store gåten. Men bestemor og min gamletante Ninna forteller at Christina i ung alder var tilknyttet Peder Hanssen familien i Tromsø. Historien går ut på at hennes stefar ville gifte henne bort til en Jektskipper, noe hun ikke ville. Derfor pakket hun snippvesken og forlot sin familie og dro til Senja. Mulig siden hennes far Knud Pedersen var fra Medfjorden. Gammle Arne Hansen som døde bare for noen få år siden Bodde på Litlebø. Sønn av Andreas også bror til Konrad Emil og Anna Amalie.

Fortalte meg at både Anton Christian og Anna Christina er gravlagt ute på skaland. Regner med at du er etterkommer av Halfrid Falc siden du har Falck som navn. Min bestemor fortalte at en av hennes beste veninner på senja var Hildur. (Søster til Halfrid) Så for å gjøre forvirringen komplett så var Hildur gift med Martin Hay som er bror til min bedre halvdels mor. Vi har i dag det gamle gårdsbruket på Nyberg som ligger bare et steinkast fra dær din familie bodde. Etterkommere av Edvind bor og fortsatt på Skaland og en av de Jørgen Wang som bor i Tromsø er en av mine beste venner 🙂

 

Hadde vært artig å fått en skikkelig avklaring på Anna Christina.

 

Ønsker deg en flott dag og håper du får meldingen. Ser at 2017 var sist gang det var aktivitet på tråden. 🙂 God Påske.

Mvh. Erlend Pettersen

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Erlend Pettersen skrev:

Du etterlyste navnet på datteren til Anton Christian som han hadde før han traff Anna Christina. Hun het Anne Fredrikke Antonsdatter fra Lysnes i Lenvik.

Legger inn lenke til dåpen til Anne Fredrikke.

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000012193993

 

 

Anne Fredrikke, Herman Karl Albert og Dagmar ved ft 1900.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037562003361

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 24.3.2021 den 17.20, Erlend Pettersen skrev:

Hei Wenche 🙂

Mange år er gått siden du startet letingen etter Anna. Mitt navn er Erlend Pettersen og bor i Tromsø. Jeg er en av dine slektninger. Min Oldemor Anna Amalie er søster til din oldefar Konrad Emil. Den historien jeg skal fortelle deg nå har versert i familien i ganske mange år. 

Men først: Du etterlyste navnet på datteren til Anton Christian som han hadde før han traff Anna Christina. Hun het Anne Fredrikke Antonsdatter fra Lysnes i Lenvik. Hun var gift med min oldefar Hermand Karl Albert Larsen på Finnes på Kvaløya. Hun døde desverre i ung alder av tuberkolose og fikk 2 barn med han. Reidar og Dagmar. I perioden mens Anne var syk kom hennes halvsøster Anna Amalie fra lillebø for å bistå min oldefar med husstellet.

Etter Anne sin død skulle Anna Amalie dra tilbake til Lillebø. Reidar og Dagmar skrek og var helt fra seg da hun satte seg i båten og min Oldefar sto alene med de 2 barna i fjæra. Da bestemte hun seg for at hun skulle bli. Hermann og Anna Amalie giftet seg og fikk deretter en haug med unger, deriblandt min bestemor. Hanna O. Edvarda Pettersen.

 

Så til Anna Christina. Dette er jo den store gåten. Men bestemor og min gamletante Ninna forteller at Christina i ung alder var tilknyttet Peder Hanssen familien i Tromsø. Historien går ut på at hennes stefar ville gifte henne bort til en Jektskipper, noe hun ikke ville. Derfor pakket hun snippvesken og forlot sin familie og dro til Senja. Mulig siden hennes far Knud Pedersen var fra Medfjorden. Gammle Arne Hansen som døde bare for noen få år siden Bodde på Litlebø. Sønn av Andreas også bror til Konrad Emil og Anna Amalie.

Fortalte meg at både Anton Christian og Anna Christina er gravlagt ute på skaland. Regner med at du er etterkommer av Halfrid Falc siden du har Falck som navn. Min bestemor fortalte at en av hennes beste veninner på senja var Hildur. (Søster til Halfrid) Så for å gjøre forvirringen komplett så var Hildur gift med Martin Hay som er bror til min bedre halvdels mor. Vi har i dag det gamle gårdsbruket på Nyberg som ligger bare et steinkast fra dær din familie bodde. Etterkommere av Edvind bor og fortsatt på Skaland og en av de Jørgen Wang som bor i Tromsø er en av mine beste venner 🙂

 

Hadde vært artig å fått en skikkelig avklaring på Anna Christina.

 

Ønsker deg en flott dag og håper du får meldingen. Ser at 2017 var sist gang det var aktivitet på tråden. 🙂 God Påske.

Mvh. Erlend Pettersen

Kjære vakre vene, jeg så dette først nå 1. September i 2022! Jeg setter umåtelig stor pris på å  høre fra deg og historien om familien!  Vi i besøkte en søster av oldefar som bodde ved en strand i Tromsøysund, tror jeg det var. Det var samtidig som vi reiste nordover for å være med i en konfirmasjon på Senja  sommeren 1963. Konfirmanten var sønn av en av de yngste brødrene til Halfrid,  da vi tok en tur og besøkte henne. Da var jeg åtte år, men hørte senere at vi egentlig skulle hatt en tur nordover i 1958 Det var synd at det ikke ble noe av for da hadde jeg fått hilst på oldefar Konrad! Jeg er en av de 8 barnebarna til Halfrid og Olaf. Nesteldst av de åtte og datter av Konrad. Mine besteforeldre fikk to sønner, Tor Ingvald og Konrad Johan som fikk fire barn hver seg. Tor og Konrad flyttet sørover til Moss.

Har hørt om fine sommerferier som min far og onkel hadde hos en stor og trygg, kjærlig  familie med besteforeldre, onkler og tanter og søskenbarn på Senja.

Veldig fint å få høre mer om familien.  Håper du får se dette svaret! 🌹🍀

Med vennlig hilsen Wenche Johanne Falck.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2021 den 17.20, Erlend Pettersen skrev:

Hei Wenche 🙂

Mange år er gått siden du startet letingen etter Anna. Mitt navn er Erlend Pettersen og bor i Tromsø. Jeg er en av dine slektninger. Min Oldemor Anna Amalie er søster til din oldefar Konrad Emil. Den historien jeg skal fortelle deg nå har versert i familien i ganske mange år. 

Men først: Du etterlyste navnet på datteren til Anton Christian som han hadde før han traff Anna Christina. Hun het Anne Fredrikke Antonsdatter fra Lysnes i Lenvik. Hun var gift med min oldefar Hermand Karl Albert Larsen på Finnes på Kvaløya. Hun døde desverre i ung alder av tuberkolose og fikk 2 barn med han. Reidar og Dagmar. I perioden mens Anne var syk kom hennes halvsøster Anna Amalie fra lillebø for å bistå min oldefar med husstellet.

Etter Anne sin død skulle Anna Amalie dra tilbake til Lillebø. Reidar og Dagmar skrek og var helt fra seg da hun satte seg i båten og min Oldefar sto alene med de 2 barna i fjæra. Da bestemte hun seg for at hun skulle bli. Hermann og Anna Amalie giftet seg og fikk deretter en haug med unger, deriblandt min bestemor. Hanna O. Edvarda Pettersen.

 

Så til Anna Christina. Dette er jo den store gåten. Men bestemor og min gamletante Ninna forteller at Christina i ung alder var tilknyttet Peder Hanssen familien i Tromsø. Historien går ut på at hennes stefar ville gifte henne bort til en Jektskipper, noe hun ikke ville. Derfor pakket hun snippvesken og forlot sin familie og dro til Senja. Mulig siden hennes far Knud Pedersen var fra Medfjorden. Gammle Arne Hansen som døde bare for noen få år siden Bodde på Litlebø. Sønn av Andreas også bror til Konrad Emil og Anna Amalie.

Fortalte meg at både Anton Christian og Anna Christina er gravlagt ute på skaland. Regner med at du er etterkommer av Halfrid Falc siden du har Falck som navn. Min bestemor fortalte at en av hennes beste veninner på senja var Hildur. (Søster til Halfrid) Så for å gjøre forvirringen komplett så var Hildur gift med Martin Hay som er bror til min bedre halvdels mor. Vi har i dag det gamle gårdsbruket på Nyberg som ligger bare et steinkast fra dær din familie bodde. Etterkommere av Edvind bor og fortsatt på Skaland og en av de Jørgen Wang som bor i Tromsø er en av mine beste venner 🙂

 

Hadde vært artig å fått en skikkelig avklaring på Anna Christina.

 

Ønsker deg en flott dag og håper du får meldingen. Ser at 2017 var sist gang det var aktivitet på tråden. 🙂 God Påske.

Mvh. Erlend Pettersen

 Anna Amalie høres ut som et  godt og hjertevarme menneske! ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Wenche Falck skrev:

 Anna Amalie høres ut som et  godt og hjertevarme menneske! ❤

Jeg er imponert over min tippoldemor Anna Kristine som må ha hatt bein i nesen da hun avslo tilbudet om å bli giftet bort med Jektskipperen! Vi hadde ikke vært til hvis hun hadde sagt ja!  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Så nettopp at Anton Christian Lorentz Hansen overraskende befant seg i Hillesøy men det var jo naturlig siden datteren ble født der. Har siden da funnet ut at han hadde røtter til Hillesøy. Anton  sin farmor Lisbeth Samuelsdatter og hennes søsken var fra Stønnesbotten. 

 Hennes far Samuel Rasmussen var født i Berg prestegjeld rundt 1754.

Det mangler jo kirkebøker for Berg og Torsken prestegjeld da alle kirkebøker før 1845 gikk tapt i brann, men kom tilfeldigvis over informasjon om militærruller fra 1807 som ligger åpent på Internett.  Der framkom  det at hans var født i Berg i Senja. Han ble gift med  Margrethe Sivertsdatter fra Hillesøy.  Hennes familie kan nok ha bodd i området ved Stønnesbotten i noen generasjoner.

På Anton sin mors side Anne Malene Olsdatter er det røtter til Tynset i Hedmark da hennes far Ole Peder Sebulonsen var sønn av Sebulon Hansen f. 1784 fra Galnslått ved Stønnesbotten og Ane Malene Pedersdatter f. 1787  på Tynset i Hedmark av Gidsken Pedersdatter og Peder Stabel. Hun og moren Gidsken og tanten Siri og hennes mann Peder Ingebrigtsen kom fra Tynset. 

Det står oppført blant annet på Geni og familien er også nevnt i bygdeboka Kulturbilder fra gamle Hillesøy. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.